Ga naar inhoud


Hoever reikt het NPO DVB-T2 signaal in België?


Skoopy

Aanbevolen berichten

En hebben jullie dan liever die Waalse zenders dan de NPO? En Play 7 zal er wel niet bij kunnen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 minuten geleden, Skoopy zei:

Tiens, en op welke locatie zit jij dat je zowel DAB NL als FR ontvangt?

Zoals ik zei Gent 😉 

vrij zicht op 25 meter hoogte met een richtantenne, ongeveer een 80 km van Frankrijk af van de antenne.

dvb-t van Frankrijk komt ook nog door mits goed africhten.

beste zou zijn een antenne voor dab+ en ene voor dvb-t(2)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

@digitaal kijker:hmm, Ik begrijp dat jij DAB vanuit Nederland vlot kan ontvangen?

9D kan ik probleemloos ontvangen, ongeacht in welke richting de antenne staat.

11C als ik heel goed richt op Westdorpe.

12C (NPO) dat heb ik al gescand, maar kan ik niet beluisteren.  Ik denk dat ik Terneuzen heb gescand.

 

Aangezien jij in Gent op 25m hoogte, het DVB-T2 signaal niet kan ontvangen.   Is de kans heel klein dat ik Goes kan ontvangen.

Als ik richt op Breda ontvang ik enkel 9D, geen enkele andere DAB multiplex.   En ook geen DBT-T2.

 

De locatie op de zolder heeft duidelijk invloed op de ontvangst.   De zolder is niet geïsoleerd (schalies + onderdak).
Ik heb vrij zicht, geen gebouwen, of moet ik ook rekening houden met bomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niks in de weg voor ontvangst, heb een open omgeving op die hoogte, enkel een aantal zonnepanelen in de buurt waar de antenne uitgericht is dat beetje storing geven, maar voor de rest tamelijk goeie ontvangst van dab+ Nederland, alleen geen dvb-t2 meer door minder sterk signaal spijtig genoeg.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dag Skoopy,

 

Sorry voor de late reply

Ik ben ook van de regio Mechelen.

Zelf hebben we jarenlang gekeken naar de zender vanuit "Goes".

Dat is inderdaad de sterkste hier.

Eerst in de jaren 80-90 analoog, en dan wijzelf vanaf 2008 via dvb-t gekeken.

Antenne & bekabeling vernieuwd op dat moment. (coax was rot, mastversterker was half doorgroest)

 

De omgeschakeling van DVB-T naar T2 (ergens begin 2020 dacht ik voor de zender Goes ???) meegemaakt.

Er was nog ontvangst, met dvb-t2 maar helaas telkens met bevriezingen van het beeld. Soms

had ik 5 seconden beeld zonder hapering.

Op zich is dat ergens wel hoopgevend, omdat de Yagi die er toen op stond een breedbandige was, die waarschijnlijk hoog in de band het meeste gain had (geen datasheet meer online te vinden). 't was iets van een 17dbi . Maar als je die antennegrafieken ziet hebben ze misschien maar 8dbi op K21...

Helaas is de mast bij een voorjaarsstorm in 2020 omgebogen. Verder geen schade, maar de antenne was wel in honderden stukjes.

 

De kabel, schoorsteen en mastversterker hebben het overleefd. Op een ingekorte stok staat er nu nog een klein sprietje voor de RTBF.

 

Dus wie weet bouw ik het mastje (met nieuw materiaal) nog eens op. Ditmaal denk ik de Elika 700C antenne te nemen.

Als er iemand een antenne weet met een nog hogere gain op K21 hoor ik het graag.

https://www.fnac.com/mp35794511/Antenne-UHF-FRACARRO-ELIKA-700-C/w-4

 

 

Heeft u nog iets kunnen proberen?

 

Vriendelijke groeten

 

 

 

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, vasonline zei:

Elika 700C antenne

helical antenna uhf , da's voor Lc & Rc UHF ontvangst !!

De meeste aardse zenders zenden ofwel V of H uit !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, cookie monster zei:

helical antenna uhf , da's voor Lc & Rc UHF ontvangst !!

De meeste aardse zenders zenden ofwel V of H uit !!

 

Hoi Cookie monster,

 

Ben je zeker? Dit type werd door meerdere leden hier op sa4all als goed aangeraden.

Wat zou u aanraden?

Nuja, het is nog niet voor morgen, dus ik bekijk gerust alle opties.

 

Groetjes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, vasonline zei:

Ben je zeker?

Effe goegelen op helical antenna uhf 😉

Ikzelf kijk geen DVB-T(2) , wegens geen interesse !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, vasonline zei:

Dus wie weet bouw ik het mastje (met nieuw materiaal) nog eens op. Ditmaal denk ik de Elika 700C antenne te nemen.

Als er iemand een antenne weet met een nog hogere gain op K21 hoor ik het graag.

https://www.fnac.com/mp35794511/Antenne-UHF-FRACARRO-ELIKA-700-C/w-4

 

Inderdaad voor circulaire polarisatie, je moet lineair hebben en de antenne dan verticaal opstellen. Zorg ook dat er geen mast door de antenne heen loopt.

17 dB gain doet dat korte ding dan ook alleen d.m.v. een actieve versterker lijkt mij.

 

M.i. moet je eerder denken aan dit soort antennes:
https://smorenberg.com/dvb-t-digitenne-antennes/20654-buitenantenne-17-db-uhf-kanaal-21-62.html

(Op de foto is de antenne horizontaal opgesteld, je moet de antenne dus een kwartslag draaien. De beugels zijn daarvoor ook om te zetten.)

En dan weer een aparte mastversterker, bijvoorbeeld: https://www.kabeldirect.nl/nedis-mastversterker-set.html?sqr=mastversterker&

 

Televes heeft ook antennes met hoge versterking: https://www.televes.com/es/149721-antena-dat-boss-lr.html

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, vasonline zei:

Dag Skoopy,

 

Sorry voor de late reply

Ik ben ook van de regio Mechelen.

Zelf hebben we jarenlang gekeken naar de zender vanuit "Goes".

Dat is inderdaad de sterkste hier.

Eerst in de jaren 80-90 analoog, en dan wijzelf vanaf 2008 via dvb-t gekeken.

Antenne & bekabeling vernieuwd op dat moment. (coax was rot, mastversterker was half doorgroest)

 

De omgeschakeling van DVB-T naar T2 (ergens begin 2020 dacht ik voor de zender Goes ???) meegemaakt.

Er was nog ontvangst, met dvb-t2 maar helaas telkens met bevriezingen van het beeld. Soms

had ik 5 seconden beeld zonder hapering.

Op zich is dat ergens wel hoopgevend, omdat de Yagi die er toen op stond een breedbandige was, die waarschijnlijk hoog in de band het meeste gain had (geen datasheet meer online te vinden). 't was iets van een 17dbi . Maar als je die antennegrafieken ziet hebben ze misschien maar 8dbi op K21...

Helaas is de mast bij een voorjaarsstorm in 2020 omgebogen. Verder geen schade, maar de antenne was wel in honderden stukjes.

 

De kabel, schoorsteen en mastversterker hebben het overleefd. Op een ingekorte stok staat er nu nog een klein sprietje voor de RTBF.

 

Dus wie weet bouw ik het mastje (met nieuw materiaal) nog eens op. Ditmaal denk ik de Elika 700C antenne te nemen.

Als er iemand een antenne weet met een nog hogere gain op K21 hoor ik het graag.

https://www.fnac.com/mp35794511/Antenne-UHF-FRACARRO-ELIKA-700-C/w-4

 

 

Heeft u nog iets kunnen proberen?

 

Vriendelijke groeten

 

 

 

 

 

@vasonline

 

Daar ik de kans op succes, heel klein acht, ben ik niet overgegaan tot de aankoop van een H265 compatible ontvanger. 

RTBF ontvang ik perfect, tot voor enkel maanden ontving ik ook probleemloos télé Bruxelles.  Dat signaal is plots weggevallen, geen idee of deze nog uitzenden.

Ik gebruik een 'Maclean MCTV-855 buitenantenne tv-antenne'.  Is een low-cost ding dat ik op zolder heb geplaatst.   Ik merk duidelijk dat de locatie van de balken de ontvangst beïnvloed.  Ik heb diverse zolder locaties getest.

De DAB ontvangst met deze antenne verbaast me echt: de commerciële zenders uit Nederland, en ook regionale provinciale stations uit Luik en Namen zijn geen probleem.

Wat ik echter niet beluisterbaar heb binnengehaald zijn de NPO radio stations.

 

Mag ik vragen op welke hoogte jouw antenne ongeveer staat?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit op 25 meter hoogte met een antenne (konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,)  ;) 

de DAB+ zenders kan ik nog ontvangen, maar de DVB-T2 zenders uit Nederland zijn niet meer te ontvangen, het signaal daarvan is verlaagd vrees ik door op DVB-T2 over te gaan spijtig genoeg, mis deze enkele zenders.

omgeving Gent ;) 

aangepast door digitaal kijker

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, digitaal kijker zei:

de DVB-T2 zenders uit Nederland zijn niet meer te ontvangen, het signaal daarvan is verlaagd

Verlaagd in vermogen zal het niet zijn, maar je zal mer signaal nodig hebben gezien de andere stream parameters van dat signaal.

Ik heb dat ook bij kennissen gezien, die na de omschakeling blokjes en een grotere storing gevoeligheid hadden van dat signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Skoopy zei:

@vasonline

 

Daar ik de kans op succes, heel klein acht, ben ik niet overgegaan tot de aankoop van een H265 compatible ontvanger. 

RTBF ontvang ik perfect, tot voor enkel maanden ontving ik ook probleemloos télé Bruxelles.  Dat signaal is plots weggevallen, geen idee of deze nog uitzenden.

Ik gebruik een 'Maclean MCTV-855 buitenantenne tv-antenne'.  Is een low-cost ding dat ik op zolder heb geplaatst.   Ik merk duidelijk dat de locatie van de balken de ontvangst beïnvloed.  Ik heb diverse zolder locaties getest.

De DAB ontvangst met deze antenne verbaast me echt: de commerciële zenders uit Nederland, en ook regionale provinciale stations uit Luik en Namen zijn geen probleem.

Wat ik echter niet beluisterbaar heb binnengehaald zijn de NPO radio stations.

 

Mag ik vragen op welke hoogte jouw antenne ongeveer staat?

 

 

 

 

@scoopy

 

Leuk dat  je mijn bericht nog gelezen hebt!

De antenne voor "Goes" stond zo een hoogte van ongeveer 2,5 verdiep. Maar dus wel buiten. (mast, vast aan de schoorsteen)

Ik heb de antenne even gegoogled. Da's zo een tri-boom?.

Aangezien ik eigenlijk maar 1 frequentie wil proberen te ontvangen (474Mhz) denk ik dat ik beter zelf

een yagi op maat ga knutselen van 474Mhz. De balun heb ik nog van de vorige

https://www.changpuak.ch/electronics/yagi_uda_antenna_DL6WU.php

 

Dat maakt het misschien ook low-cost.

 

Tele Brussel is hier bij mij ook verdwenen. RTBF nog altijd sterk op DVB-T @ 754Mhz

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...