Ga naar inhoud


Hoever reikt het NPO DVB-T2 signaal in België?


Skoopy

Aanbevolen berichten

Zelf een antenne maken specifiek voor 474 MHz geeft je natuurlijk de hoogste versterking specifiek op die frequentie.

Ik kom in de calculator op max. 22 elementen. Gain zou dan iets meer dan 15 dB zijn (met een boomlengte van meer dan 4 m!).

Wellicht zou je je ook nog kunnen verdiepen in het stacken van antennes.

Of je mast hoger?

 

Ik zou het leuk vinden als je ons hier op de hoogte houdt. Foto's erbij is helemaal top.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

Broadcast Partners heeft afgelopen weken het FM en DAB+ antenne systeem op de zendtoren in Goes aangepast. De oude KPN FM antennes zijn verwijderd en vervangen door nieuwe antennes en er zijn extra DAB+ antennes gemonteerd

bron: https://www.radio-tv-nederland.nl/index.html

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Alex,

 

Ja, en het scheelt echt wel veel als ik het zo zie.

Ik heb eens een namiddag antenne grafieken vergeleken, en juist omdat K21 het allereerste kanaal v/d tv band is,

zijn de meeste commerciële yagis er niet optimaal in.

 

Bijvoorbeeld hier de kanaalgroepantenne van arealsandtv, wat dus een goede antenne is voor de lage kanalen in de band.

https://www.aerialsandtv.com/product/xb16a-aerial

Op K21 heeft die een gain van  10,6 dbd ... met een lengte van meer dan 2m

Met een op maat gemaakte antenne van 8 elementen kom ik op een lengte van ongeveer 1m, voor 10,6dbd. (volgens de calculator)

 

Dit lijkt me een leuk projectje om in de winter te maken.

Wil wel een foto trekken van de vorderingen als ik er aan begin.

Ik denk dan te starten met 1m (makkelijk handelbaar) met een boom length in hout (niet duurzaam voor de weersomstandigheden, maar als test

goed genoeg denk ik...)

 

wp150435f9_01_1a.jpg.04e65c2249cbe482c632c70338bd35f6.jpg

 

wpe4c49660_01_1a.jpg.da7bd5fce5cbb2fb75c6fd56fc99f2e9.jpg

 

Tau LTE Killer+ van Faracco.

10dbi op K21  = 10 - 2,5 = 7,3dbd op K21 met een lengte van ongeveer 1,1m

 

 

afbeelding.thumb.png.5e72041d2ec70db2bb877f093e3d284e.png

 

 

 

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt wel benieuwd naar het resultaat met zo'n zelfgemaakte antenne.  Ik heb nooit geprobeerd om dat zelf te maken, de impedantie aanpassing naar 75ohm lijkt me een kritisch element.
Ik zou eerst testen zonder versterker. Je spreekt van een hoogte van 2,5 verdiepingen, normaliter is je coax niet langer dan 10 à 15 meter.  

Een antenneversterker zorgt altijd voor vervorming van het signaal!  Zorg voor een goede coax: signaal dat er niet voldoende is op de antenne, kan je niet versterken, je kan alleen maar vervormen.   De versterker heeft zijn nut als je te veel verzwakking hebt over de coax kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 4-9-2021 om 13:10, Skoopy zei:

Ik ben echt wel benieuwd naar het resultaat met zo'n zelfgemaakte antenne.  Ik heb nooit geprobeerd om dat zelf te maken, de impedantie aanpassing naar 75ohm lijkt me een kritisch element.
Ik zou eerst testen zonder versterker. Je spreekt van een hoogte van 2,5 verdiepingen, normaliter is je coax niet langer dan 10 à 15 meter.  

Een antenneversterker zorgt altijd voor vervorming van het signaal!  Zorg voor een goede coax: signaal dat er niet voldoende is op de antenne, kan je niet versterken, je kan alleen maar vervormen.   De versterker heeft zijn nut als je te veel verzwakking hebt over de coax kabel.

Dag Skoopy,

 

Ik denk het impedantieprobleem met het volgende stukje op te lossen:

 

 

****Link naar verkoop site verwijderd*****

 

Iedereen Ok ?

Dan bestel ik dit alvast.

 

aangepast door ceesv
Link naar verkoop site verwijderd, lees onze huisregels nog eens door!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 27-8-2021 om 21:35, Skoopy zei:

@vasonline

 

Daar ik de kans op succes, heel klein acht, ben ik niet overgegaan tot de aankoop van een H265 compatible ontvanger. 

RTBF ontvang ik perfect, tot voor enkel maanden ontving ik ook probleemloos télé Bruxelles.  Dat signaal is plots weggevallen, geen idee of deze nog uitzenden.

 

 

Tele Brussel is helemaal gestopt op DVB-T.  De RTBF zit nog altijd op kanaal 56, eigenlijk hadden die al lang verhuisd moeten zijn naar een lager kanaal. 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

- De zelfbouw antenne is gemaakt, en mét resultaat! (het overtreft mijn verwachtingen)

- Veranderingen in atmosfeer/stabiliteit: te testen.

- De antennehoogte: te testen. (oude buis aan elkaar geklampt - 3m korter dan vroeger, dus kan nog beter)

- 14,2dBd op 474Mhz

- Dipool is 16mm² elek kabel.

- De balun is ingegoten met lijmpistool in elek doosje

- Johanson/Unitron 7315 mastversterker herbruikt.

- 15x15mm profiel van plaatselijke handelaar, 6mm buis voor de staafjes. M4 schroefdraad/rvs schroefjes.

- Gemaakt met Yagi calculator VK5DJ

- de antenne staat buiten op de tweede verdieping + buis 3m

- vrij zicht richting Goes

 

DSCN9433.thumb.JPG.77b7625a539c55447878c4177ce9ef56.JPG

 

 

 

DSCN9453.JPG

Design Beugel.PNG

design plaatjes.PNG

Antenne in gras.PNG

Met versterker aan 1m coax.PNG

w_scan.PNG

Lock.PNG

aangepast door vasonline
Meer details
  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf welke omgeving heb je ontvangst van goes, is dit in België ??? (Welke stad) 

in gent hier geen ontvangst meer van het Nederlandse dvb-t2 signaal.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regio Mechelen.

 

De RTL SDR stick, was een zeer goede tool en onmisbaar voor dit project.

 

Je zag al een hint van het signaal, nog  lang voor het decodeerbaar was voor de ontvanger.

Met de yagi in de tuin opgesteld, kon ik  tot mijn verbazing, een zeer klein, maar onmiskenbaar signaal ontvangen op de SDR .

(niet decodeerbaar)

 

(op p2 van dit topic schreef ik iets over wat er vroeger was)

 

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, vasonline zei:

Regio Mechelen.

 

De RTL SDR stick, was een zeer goede tool en onmisbaar voor dit project.

 

Je zag al een hint van het signaal, nog  lang voor het decodeerbaar was voor de ontvanger.

Met de yagi in de tuin opgesteld, kon ik  tot mijn verbazing, een zeer klein, maar onmiskenbaar signaal ontvangen op de SDR .

(niet decodeerbaar)

 

(op p2 van dit topic schreef ik iets over wat er vroeger was)

 

 

 

Bedankt voor de info, 

tot 2 a 3 jaar terug was de ontvangst geen probleem hier, sinds de aanpassing is de ontvangst sterkte van goes kennelijk verminderd.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, digitaal kijker zei:

Vanaf welke omgeving heb je ontvangst van goes, is dit in België ??? (Welke stad) 

in gent hier geen ontvangst meer van het Nederlandse dvb-t2 signaal.

In Zeeuw Vlaanderen kan ontvangt van Goes al lastig zijn. Laat staan over de grens. Dat gaat alleen maar lukken met een goed geplaatste richtantenne.

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Noordzee zei:

In Zeeuw Vlaanderen kan ontvangt van Goes al lastig zijn. Laat staan over de grens. Dat gaat alleen maar lukken met een goed geplaatste richtantenne.

Zit op 25 meter hoogte met vrij uitzicht richting Goes, maar probleem is dat ik de richtantenne niet meer goed kan vastmaken zodat ik er goeie ontvangst op heb.

heb gehoord dat de Vlaamse DAB+ stoort.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, vasonline zei:

Regio Mechelen.

 

De RTL SDR stick, was een zeer goede tool en onmisbaar voor dit project.

 

Je zag al een hint van het signaal, nog  lang voor het decodeerbaar was voor de ontvanger.

Met de yagi in de tuin opgesteld, kon ik  tot mijn verbazing, een zeer klein, maar onmiskenbaar signaal ontvangen op de SDR .

(niet decodeerbaar)

 

(op p2 van dit topic schreef ik iets over wat er vroeger was)

 

 

 

Chapeau voor deze prachtige prestatie! Een yagi antenne optimaal voor het lage kanaal 21 is absoluut winst en het spectrum kunnen zien is (helaas) ook erg belangrijk.

 

De afstand tot Goes is voor jou dan ongeveer 70 kilometer terwijl de toren "slechts" 137 meter hoog is, dat is echt goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...