Ga naar inhoud


Satellietontvanger upgraden of niet?


Early Bird
Ga naar oplossing Opgelost door Mimisiku,

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Gisteren heb ik een TV mogen uitpakken (C1) met een Oled panel.
Dit was nodig omdat mijn PFL 9705 uiteraard hopeloos verouderd is.

Daarnaast bezit ik al geruime tijd een genuine Dreambox HD SE.

Mijn vragen aan jullie zijn de volgende.
Is het gelet op mijn nieuwe 4K TV de moeite waard om de Dreambox te upgraden?
Zo ja, welke box adviseert u mij?

Sinds 13 mei 2010 ben ik lid van dit forum echter heb ik jarenlang hier geen gebruik van gemaakt.
Ik loop derhalve hopeloos achter qua foruminhoud en nieuwe techniek betreffende satellietontvangst. 
Ik realiseer mij dat ik met mijn vragen afwijk van forumregels immers ik zou eerst zelf moeten kijken of er relevante onderwerpen zijn.
Mijn excuses.

aangepast door Early Bird

 

Triax TDS 100 19.2, 23.5

Zgemma H11S, VU+ Solo2, Dreambox 800HD se

LG C1 OLED55C16L

Link naar reactie
Delen op andere sites


Altijd een dilemma… 4K uitzendingen zijn nog “few and far between” en dat duurt nog zeker een aantal jaren voordat dit mainstream is. De beeldkwaliteit van een 4K ontvanger is beter dan die van 2K dus een upgrade is best vestandig.

Er gaan wel een aantal zaken spelen bij Canal Digitaal die je keuze kunnen beïnvloeden:

 

Vanaf februari 2022 is Canal Digitaal van zins om Seca3 uit te schakelen waardoor de bekende losse smartcards uitsluitend zullen werken in de witte CI module én de originele CDS ontvangers. Een CI module decodeert maar 1 kanaal tegelijk waardoor kijken en separaat opnemen een stuk lastiger wordt.. Bekende ontvangers die momenteel ‘hot’ zijn:

 

VU+Duo4Kse, Dreambox 9x0, Zgemma

 

Uiteraard bepaal je zelf je ontvangsteisen en budget. Inmiddels is alles beter als de DM800se qua mogelijkheden en qua snelheid…

  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mimisiku,

Bedankt voor uw reactie.
Het viel mij op dat er tot op heden nog weinig satellietzenders in UHD uitzenden.
Heb daar wel een technische verklaring voor tenminste als mijn redenering klopt.
De bestaande transponders zijn niet ingericht voor de grotere bandbreedte die benodigd is voor UHD.
Daarnaast nemen transponders die UHD verwerken meer stroom op.
Ik vermoed dat het pas technisch haalbaar is met nieuwe, moderne satellieten die grotere zonnepanelen hebben.
Correct me if i am wrong.
 

Mijn Dreambox 800HD SE is al de nodige jaren oud en denk dat ik nog wel wat winst kan behalen door een modernere te kopen zoals u al aangaf.
Heb altijd een Dreambox gehad en ben derhalve niet bekend met andere merken.

 

Goed, nu terug naar mijn vragen.
Ik begrijp goed dat ik te summier ben geweest in de vraagstelling.
Wat ik zoek is een Enigma2 Linux UHD ontvanger met enkel en alleen een ingang voor 1 satelliet signaal.
Daarnaast met een zo goed mogelijke beeld en geluid kwaliteit. 
Mocht het dan toch een type worden met meer ingangen dan is dat geen probleem.
Prijs is niet van belang.

In mijn eerste post heb ik al geschreven dat mijn oude PFL 9705 en Dreambox hopeloos verouderd zijn om over mijzelf maar te zwijgen.
Daarom heb ik jullie hulp nodig bij het maken van een juiste beslissing.
Mijn kennis van satellietontvangst is echt niet up to date.

Met vriendelijke groet,
---...---
Wil



 

 

Triax TDS 100 19.2, 23.5

Zgemma H11S, VU+ Solo2, Dreambox 800HD se

LG C1 OLED55C16L

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eerste stelling is foutief. UHD heeft zelfs minder bandbreedte nodig dan HD vanwege de HEVC codec. De compressietechniek is beter.. Voor de huidige HD transponders dus helemaal geen probleem.. Het ‘probleem’ is de beschikbare content. Films die nu uitgezonden worden zijn vaak niet eens FHD maar opgeschaaldnaar 1920x1080. Het duurt even voordat er native UHD filmarchieven zijn…

 

Als je een liefhebber bent van Dreambox (ben ik ook) dan zijn er voldoende mogelijkheden. Enig nadeel (wellicht) is dat op deze boxen geen OpenPli draait (officieel). Een single tuner versie bestaat niet meer. Alles is tegenwoordig tenminste dual. Het geeft je de mogelijkheid om tegelijk te kijken en op te nemen.

 

Dan nog de decodeer opties.. Je meld niet of je kijkt met een smartcard/CI module of dat je FTA kijkt. De kleinste Dreambox heeft alleen een kaartlezer en geen CI slot. De grotere modellen weer wel…

 

Inmiddels is alles beter en sneller dan de DM800se. Ongeacht wat je gaat kopen, je zult versteld staan van de mogelijkheden.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Early Bird zei:

Daarnaast nemen transponders die UHD verwerken meer stroom op.

Heb je daar een bron of onderbouwing voor?

 

Data is data, of je nu 10 zenders van 2 Mb/s of een UHD zender van 20 Mb/s transporteert, het energie verbruik van de transponder blijft gelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Beste leden,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik een Zgemma aangeschaft en ben uiterst tevreden.

Mimisiku bedankt voor de uitleg betreffende (de)codering.
Ik loop duidelijk achter qua sat info.

Daarom heb ik nog een vraag.
Mijn 4 Smart lnb's zijn meer dan 10 jaar oud.

Is het raadzaam om deze te vervangen?
Zo ja, welke zijn aanbevolen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

 

 

Triax TDS 100 19.2, 23.5

Zgemma H11S, VU+ Solo2, Dreambox 800HD se

LG C1 OLED55C16L

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sprietje, heb de koppen zojuist gereinigd en zijn nog in prima staat. 
Zoals mijn handtekening verraad gaat het om een Triax 78 cm met de 4 koppen gericht op  Hotbird en Astra 1-2-3.

Wat ik mij afvraag is of de techniek is verbeterd wat zichtbaar is in het beeld.

 

 

Triax TDS 100 19.2, 23.5

Zgemma H11S, VU+ Solo2, Dreambox 800HD se

LG C1 OLED55C16L

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

LNB's hebben geen invloed op je beeldkwaliteit, wel, in beperkte mate,  op je slecht weer signaal reserve.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk doelt hij op de beeldkwaliteit omdat hij nu een Zgemma heeft. 

Ik weet niet precies wat dat voor ontvanger is. Maar als dat een 4K-ontvanger is en je hebt ook een 4K-TV, dan zou je vaak wel een wat betere beeldkwaliteit kunnen waarnemen, ook op de HD-kanalen. Maar ik heb geen ervaring met die ontvanger.

 

(Met mijn 4K-ontvanger zag ik wel een vooruitgang.) 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ceesv, Noordzee en andere meedenkers,

 

De verandering van Dreambox 800HD SE naar ZgemmaH11S (UHD-4K) heeft veel snelheid verbetering opgebracht.
Echter qua beeldkwaliteit op mijn LG Oled c1 zie ik geen verschil.

En dan heb ik het over zichtbaar.
Meetbaar zal de Zgemma, die net uit is in China, beter zijn.

 

Omdat ik mijn tv heb geupgrade naar een Oled heb ik ook mijn ontvanger geupgrade.

Had gehoopt op zichtbare winst maar dat is dus niet zo vandaar mijn vraag of het upgraden van meer dan 10 jaar oude LNB's zichtbaar winst zal opleveren.

Hoop ik een en ander heb verduidelijkt.

 

 

Triax TDS 100 19.2, 23.5

Zgemma H11S, VU+ Solo2, Dreambox 800HD se

LG C1 OLED55C16L

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een LG Oled C1 is wanneer ik mij niet vergis een 48" beeldscherm, speciaal  aanbevolen voor gaming.

 

Gebruik je die voor tv weergave, en wil je meer details waarnemen, zal je dichter op je scherm moeten gaan zitten.

Een vuistregel 4K beeldschermen is schermdiagonaal x 0,8 is kijkafstand.

Bij een 48" scherm kom je dan op een kijkafstand van ongeveer 1 meter.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...