Ga naar inhoud


Triax 88 gebruiken voor feeds


scirocco60

Aanbevolen berichten

beste mede forumers 

na bijna 7 jaar er tussen uit zijn geweest door omstandigheden verhuizingen etc.

ben ik van plan  om de draad weer  op te pakken.

zeker het  feed hunten vond ik best leuk.

ik had toen een schotel van een meter.

in mijn nieuwe situatie kan ik helaas maar een 88 kwijt.

zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met de 88 cm schotel draaibaar met feedhunten.

of is deze schotel te klein voor deze doel.

tuin zit op zuiden schotel kom aan gevel tussen twee ramen in.

er zal best wel een hoop veranderd zijn de afgelopen tijd op feed/sat gebeuren dat zal ik allemaal nog wel moeten door lezen.

gr ron

  

humax 5400/skystar 2 /moteck 2100 A/ Vu duo/skystar hd/vu solo2/triax 98 cm

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een 88 kunt plaatsen dan is wellicht ook een 90cm Gregorian een optie. Ik heb een deltastar jaren geleden als draaibaar gehad.

Zo'n 90 cm gregorian heeft de gevoeligheid van een 120 cm spiegel en ik kon dan ook zwakke satellieten zoals de Nilesat ontvangen.

 

Foto's van zo'n schotel in dit topic. Dit is wel een 120cm, maar die van mij zag er ook zo uit. Dan heb je een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Old Satterhand zei:

Als je een 88 kunt plaatsen dan is wellicht ook een 90cm Gregorian een optie. Ik heb een deltastar jaren geleden als draaibaar gehad.

Zo'n 90 cm gregorian heeft de gevoeligheid van een 120 cm spiegel en ik kon dan ook zwakke satellieten zoals de Nilesat ontvangen.

 

Foto's van zo'n schotel in dit topic. Dit is wel een 120cm, maar die van mij zag er ook zo uit. Dan heb je een idee.

 

Dat een Fibo 90 evenveel signaal heeft dan een andere merk schotel 1,2m?

Dat geloof je toch zelf niet?😬

Ik heb hier een Fibo 90 en Cahors 1,2m en die tweede heeft meer signaal waarde (1,5 a 2 DB) meer dan de Fibo 90.

Om goed feeds te ontvangen (zonder kopzorgen) moet je min. een schotel van 1,2m hebben.

@scirocco60 Je moet ook weten dat praktisch de meerderheid van de feeds gecodeerd zijn in Biss vooral de sportfeeds.

En dat deze feeds nog eens uitzenden in MPEG 4:2:2 wat GEEN enkele decoder deze kan weergeven op een normale wijze.

Grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen, EK-WK voetbal maken gebruik van glasvezel om hun beelden doorsturen.

Daar moet je ook geen feeds van verwachten en de EBU is sporadisch begonnen met de opvolger van de Biss codering namelijk Biss2.

En deze nieuwe codering is op geen enkele manier te kraken volgens bekend forum sat-universe.

Dus met een Triax 88 zal je enkele feeds kunnen ontvangen als je schotel perfect uitgericht is maar bij de minste regenval zal je geen signaal meer hebben.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Fibo 90 kun je vergelijken met een normale 100 cm schotel.

Je kunt hem niet draaien met een moteck 2100A. Wel zijn in het verleden motecks omgebouwd zodat ze wel een Gregorian kunnen aansturen met diseqc. Ik heb hier zo'n ding staan en hem lang gebruikt voor de slaapkamer, maar de moteck is kapot gegaan dus de schotel staat nu vast op 19 oot gericht. Misschien zet ik het systeem nog eens over naar een andere moteck want ik heb er nog eentje in de garage liggen, maar voorlopig heb ik veel te veel andere dingen te doen die veel dringender zijn...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, minplus zei:

Een Fibo 90 kun je vergelijken met een normale 100 cm schotel.

Je kunt hem niet draaien met een moteck 2100A.

 

Ik heb hier een Fibo 90 die op een disecq rotor staat die al jaren draait en geen problemen heeft.

Dus ik begrijp niet dat u zegt dat je hem niet kan draaien met een moteck rotor.😲

Fibo 90.jpg

aangepast door patje7of9
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, minplus zei:

Heb je echt een Gregorian gewoon op een Moteck gezet?

Daar hebben mensen jaren geleden veel energie in gestopt om zoiets mogelijk te maken met ombouwen van de rotor.

Ik ben razend benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

 

Ik heb enkele jaren terug deze Fibo 90 nieuw gekocht in Duitsland bij satmüller.

Hier verkoopt nog steeds deze schotels met de bijhorende fixmount.

Ik heb deze fixmount zelf NIET gemaakt.

Daardoor kan deze gemakkelijk op een disecq rotor geplaatst worden.

aangepast door patje7of9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je wat meer foto's plaatsen van de mount en de Gregorian? Heeft Satmüller een oplossing gevonden?

Ik kom bij goegelen een vaag bericht van 10 jaar geleden tegen en zie niet direct hoe zoiets mogelijk is, maar wie weet. Bij Sat müller kom ik niets in die richting tegen. Het zou leuk zijn als beide Gregorians hier simpel op een diseqc motor geplaatst kunnen worden. Maakt de zaak veel simpeler en dan kan ik de dure Aston stuurregeling bij de vuilstort inleveren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn deltastar 90 cm draait reeds jaren op een moteck sg 2100. Je moet gewoon een aangepaste mount hebben om die op de as van de moteck te kunnen plaatsen. Heb deze schotel met mount gratis gekregen van een medelid uit Oostende. Ik heb er zelf wel een modificatie aangebracht voor de elevatie van de schotel , kan deze bedienen via een Motek box (36 v) met preselecties vanuit mijn hobbyruimte. Kan dus per stap een 0,15 graden omhoog of omlaag. De ganse installatie weegt zo een 14 kg , geen probleem die draait al meer dan 15 jaren meerdere keren van 30w naar 60e per dag.

Dit is ook mijn hobbyschotel waar praktisch 95% van al mijn feeds vandaan komen. Werkt nog altijd prima.

p2806_mod3.jpg

p2806_mod1.jpg

p2806_mod5.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, minplus zei:

Een Fibo 90 kun je vergelijken met een normale 100 cm schotel.

Dit klopt wel wat je zegt.
Het rendement van een Fibo is 82%
Het rendement van een gewone goede offset schotel is 67%
Dat is 22,4% meer rendement.
Daarvoor heb je dus een gewone offsetschotel nodig die een oppervlak heeft van 22,4% meer. Dat is de wortel uit 22,4 is 1,106 maal groter dan 90cm is 99,6cm (afgerond 100cm).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, minplus zei:

Kun je wat meer foto's plaatsen van de mount en de Gregorian? Heeft Satmüller een oplossing gevonden?

Ik kom bij goegelen een vaag bericht van 10 jaar geleden tegen en zie niet direct hoe zoiets mogelijk is, maar wie weet. Bij Sat müller kom ik niets in die richting tegen. Het zou leuk zijn als beide Gregorians hier simpel op een diseqc motor geplaatst kunnen worden. Maakt de zaak veel simpeler en dan kan ik de dure Aston stuurregeling bij de vuilstort inleveren.

 

Ik heb meerdere 90er FIBO's van een fixed mount voorzien  .

Bij de originele Fibo fixed mount staat de schotel ver van de mast af waardoor de diseqc rotor zwaar werk heeft om de schotel vanuit een ver oostelijk of westelijk positie terug te draaien .

Daarom heb ik de mount zo kort mogelijk gebouwd .

 

 

rotorclamp FIBO90.jpg

fibo fix moteckmount.jpg

short builded clamp.jpg

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet dus op de een of andere manier een paar fixed mounts zien te krijgen die ik aan m'n originele Gregs kan knopen zodat ik met diseqc rotors ze kan draaien en geen aanstuur units meer nodig heb. Bizar dat ik daar de afgelopen 10 jaar nooit iets over gelezen heb.

Maar ik kan de Aston en de Vbox en de aangepaste Moteck dus weggooien als ik die mounts te pakken weet te krijgen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...