Ga naar inhoud


SatLink WS-6906


BrunoVP
Ga naar oplossing Opgelost door minplus,

Aanbevolen berichten

Ontvanger Samsung TV: UE46F6500SS ( heeft DVB-C aan boord).

100 cm schotel.

Konig LNB 23.5E en 19.2 E

Low band 10.7 - 11.7 GHz > 950 - 1950 MHz

High band 11.7 - 12.75 GHz > 1100 - 2150 MHz

Dit ter info.

Heb ook nog een Opticum LMP-04H (maar zou een verkeerde aankoop kunnen zijn).

Momenteel wil ik mij richten op Astra 1 en 3.

Maar wat is nu het probleem?

SatLink vind niets. Via DishPointer tracht ik zo kwaad als goed mogelijk uit te richten.

Ik vermoed dat ik er op een paar graden naast zal zitten.

Vanaf hier moet de WS het overnemen, om exact juist uit te richten.

En laat dit nu het grote probleem wezen. WS kan en vind niets.

Dus ga ik er vanuit dat het 1 en ander niet goed ingesteld is.

De bijgeleverde handleiding is om bij te huilen. Tijdens het drukken zijn ze vergeten kleureninkt te gebruiken, alleen maar zwarte foto's.

Mailtje naar SatLink gestuurd. Maar zal op mijn honger blijven zeker? Het enige wat je op hun supportsite vind is "404 page not found"

Neen, wat ik wil is dat ik correct op de satelliet sta. Niet meer of minder. Het is al een heksentoer om tot bij de schotel te geraken. Dus die WS zou dan een heel handig hulpmiddel zijn. De gebruikte coax is van heel goede kwaliteit. Telenet- Infrax, dubbel afgeschermd. Met geperste F-connector. En ik heb spanning aan de LNB.

Welke parameters moet ik in de WS schrijven?

Wie kan en wil mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 165
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik wil eerst wel eens weten of het monoblock wel past bij de schotel die je gebruikt anders kun je afstellen tot je een ons weegt.
Een Opticum LMP-04H  is een 6,2° monoblock voor de ontvangst van Astra en Hotbird.
Geef eens aan welke 100cm schotel je precies hebt.
Wat is het typenummer van de Konig LNB 23.5E en 19.2 E.
Welke kop zit in de klem, die van de Astra 19,2 of van de Astra 23,5?

Maak eens een foto van het monoblock en de schotel.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder reeds schreef is die Opticum een miskoop. Tot daar aan toe.

Met de Konig kop heb ik hoogst waarschijnlijk op goed geluk ooit een beeld gehad op de WS. Vraag me niet hoe want schotel stond totaal verkeerd gericht. Nu  met betere info krijg ik niets meer.

Maar zoals gevraagd zijn hier de gevraagde foto's.

Ik vermoed dat de 19.2 in het brandpunt staat.

Maar het probleeem draait zich rond de SatlLink. Denk ik toch.

 

20210831_194247 (2).jpg

20210831_194221 (2).jpg

20210831_200339.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BrunoVP

 

De schotel van Nedis is 100cm breed en 110cm hoog.
Bij de duo-lnb staan de koppen hart op hart 51mm van elkaar en dat is voor deze schotel toch echt te weinig, zeker voor de situatie dat de kop van de Astra 19,2 in de klem staat zodat de kop van de 23,5 te veel verkeerd staat.
Ik adviseer je om de kop van de 23,5 in de klem te zetten zodat de kop van de 19,2 er rechts omlaag bij komt te hangen als je er achter tegenaan kijkt.
In Malderen - Londerzeel moet de duo-lnb 15° schuin staan. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek. De elevatie van de schotel moet op ongeveer 28,8° staan om de Astra 23,5 te ontvangen. Gebruik voor de richting van de Astra 23,5 Dishpointer.com.

 

Gezien deze waardes die je aan geeft "Azimuth: 160.8° Elevation: 29.9°", is de schotel uitgericht op de Astra 19,2.
Waar je rekening mee moet houden is dat in de duo-lnb een diseqc-switch zit. Als deze vanuit de ontvanger niet aangestuurd wordt, zal hij op diseqc-positie 1 staat, dat is de kop van de Astra 19,2. Die is dus actief.
Het handigste is dus de duo-lnb eerst even te laten staan zoals die nu staat met de 19,2-kop in de klem. Nu ga je de schotel uitrichten op de Astra 23,5. De schotel moet dus iets naar het oosten gedraaid worden en de elevatie zal waarschijnlijk ongeveer 1 graad moeten zakken.
Zorg dat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5. Is dat in orde, dan ga je de duo-lnb met de kop van de 23,5 in de klem zetten en zet hem dan 15° schuin zoals eerder aangegeven. Nu heb je optimale ontvangst op de 23,5 en een wat mindere ontvangst op de 19,2 maar die satelliet is toch al behoorlijk sterk.

 

hoek van 15 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Alvast dank voor de respons.

Ik ben gelijk om naar stap 2 gegaan. Sorry geen zin om blijvend over en weer te kruipen naar men schotel. Kort uitgelegd: via mijn aanrecht kan ik dan door het keukenraam en dan nog eens een kleine sprong naar beneden mijn schotel bereiken. Ben nog niet echt oud (64j), maar ergens begin ik het toch wel te voelen. Vandaar het willen gebruiken van de SatLink. Maar nog steeds geeft die niets, oh jawel  "no program found". Wat het uitlijnen betreft, ik kan er toch maar een paar tienden van een graad naast zitten. Of is dit al teveel? Ben nu op zoek hier in de buurt naar mensen die ook satelliet hebben en daar vragen of ik even mijn WS zou mogen aansluiten. Voor hetzelfde geld doet ie het niet meer. Op de fabrikant reken ik niet meer. Trekt uw plan zullen ze ginder denken. Tja zonde van die 30 euro voor mij.

Maar ben jij absoluut zeker van de skew? Als ik de summiere handleiding omtrent de Konig, zou kunnen volgen moet de 19.2 hoger staan. Of sla ik de bal nu helemaal fout? En als voorlopig laatste: wat zou de ideale LNB zijn voor deze schotel?

MANUAL_LNB-ASTRABLOCK_TWIN_QUAD_COMP.pdf

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 31-8-2021 om 09:52, BrunoVP zei:

....WS kan en vind niets. Dus ga ik er vanuit dat het 1 en ander niet goed ingesteld is....
....Welke parameters moet ik in de WS schrijven?

 

Je meter is een beetje oud. Hij ontvangt alleen transponders met de oude uitzendnorm DVB-S.

De meeste transponders zijn ondertussen overgegaan naar DVB-S2.

Als je je meter dus afstemt op zo'n transponder dan lijkt het net of je niets ontvangt.

In dit lijstje staan enkele DVB-S transponders die je wel kunt ontvangen:

 

Op Astra 1 voor elk quadrant 
Astra 1: 10744 H  sr 22000  fec 5/6   One, Arte (SD)
         10847 V  sr 22000  fec 5/6   (Canal) Portada 
         11836 H  sr 27500  fec 3/4   Das Erste (SD)
         11973 V  sr 27500  fec 3/4   MTV, Comedy Central
       
Op Astra 3 nog maar 2 transponders in DVB-S / mpg2  alleen boven de 11.700
Astra 3: 12070 H  sr 27500  fec 3/4   geen FTA kanalen (M7 Tsjechie)
         12168 V  sr 27500  fec 3/4   Ocko TV, RTL (Tele Letzeb)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste Bruno. De satellieten staan aan de Clarkebelt. De satelliet pal in het zuiden van je schotel staat het hoogst aan de hemel. Hoe verder de satellieten westelijk of oostelijk van je staan, hoe lager ze aan de hemel staan.
De signalen spiegelen tegen de schotel, d.w.z., de satelliet die het hoogste aan de hemel staat, geeft de signalen het laagste bij de lnb's.
Aangezien de Astra 19,2 hoger aan de hemel staat dan de Astra 23,5, komen de signalen ook lager dan de signalen van de 23,5.

 

schuinte multifeed rail.png

duo-lnb A1-A3.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand, fijn dat je erbij gekomen bent. Uit eerdere berichten van jou kan ik ergens uitmaken dat jij enige ervaring hebt met deze WS.

Mij goed dat het toestel geen DVB-S2 ondersteund, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ik de Astra niet zou kunnen uitlijnen. Ik zoek nog niet om tv-kanalen, alleen maar Astra. Moet toch kunnen of niet? En laat dat nu het probleem wezen.

@Sprietje Ik doe mijn best om de afstanden van de schotel op te meten. Is dit er over? Het is dan maar zo. Heb op deze wijze wel al ontdekt dat de voet niet echt verticaal staat. Zal deze een dezer dagen aanpassen van 4 punts naar 3. De horizontale lijn staat ongeveer in het midden van de 23.5 kop. En verder heb ik iets nieuws ontdekt. Men tv heeft DVB-S2 aan boord. Mooi toch?

Enig probleem als ik dieper in de instellingen wil gaan zoals DISEqC wil gaan moet ik een PINcode ingeven. Bij mijn weten nooit aangepast en de standaard lukken niet. Probleem om later op te lossen. Ik hou jullie ten gepaste tijde wel op de hoogte omtrent de vorderingen. En nogmaals dank voor het meedenken.

ELaser.thumb.jpg.7d3efe8f968ba6794a3ab53417e31ad5.jpg

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, BrunoVP zei:

Mij goed dat het toestel geen DVB-S2 ondersteund, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ik de Astra niet zou kunnen uitlijnen...

 

Natuurlijk kan dat. Ik zeg alleen dat je meter verouderde data bevat, die je als eerste moet bijwerken.

Mijn advies is: wis alle satellieten en transponders die je toch niet nodig hebt. Gebruik alleen die transponders in mijn lijstje.

Hoe je dat moet doen kun je in de usermanual vinden. Deze is wel in kleur.ws6906_manual.pdf

 

Niet vergeten de Diseqc in te stellen bij de satelliet instellingen. 1 voor Astra 1 en 2 voor Astra 3.

De positioner instelling moet uit staan. Die is voor draaibare schotels.

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging diseqc
Link naar reactie
Delen op andere sites

@SprietjeDat betekend dus dat de waterpas-app op men intelligente telefoon (smartphone, mobieltje, gsm) dan toch niet zo smart is. Grapje.

Gelukkig kan ik gebruik maken van een ouderwetse waterpas met een verstelbare libelle.

@Old SatterhandJa deze aangeboden handleiding heb ik ook al ergens. Enig verschil is dat bij mijn toestel die rode knop rechts onderaan niet aanwezig is. Op mijn toestel is dit TV/R. Ik heb alle satellieten zoals Arabsat, Turksat, paardensat (Hypposat), Eutelsat en nog meerdere reeds gewist.

zijn overgebleven: Astra 1G, 1E, 3A ( 23.5°)

1H,  1KR, 1L, 1M (19.2°)

Voor de 23.5° heb DISEqC ingesteld op PORT 2

De andere op PORT 1.

LNB staat op Universal.

Voor zover ik (nog met de fiets) kan volgen, zou ik ergens in de juiste richting moeten wezen.

 

En sorry voor de humor, het houd mij wel recht.

Waterpas.jpg

Waterpas1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, BrunoVP zei:

@SprietjeDat betekend dus dat de waterpas-app op men intelligente telefoon (smartphone, mobieltje, gsm) dan toch niet zo smart is. Grapje.

Gelukkig kan ik gebruik maken van een ouderwetse waterpas met een verstelbare libelle.

@Old SatterhandJa deze aangeboden handleiding heb ik ook al ergens. Enig verschil is dat bij mijn toestel die rode knop rechts onderaan niet aanwezig is. Op mijn toestel is dit TV/R. Ik heb alle satellieten zoals Arabsat, Turksat, paardensat (Hypposat), Eutelsat en nog meerdere reeds gewist.

zijn overgebleven: Astra 1G, 1E, 3A ( 23.5°)

1H,  1KR, 1L, 1M (19.2°)

Voor de 23.5° heb DISEqC ingesteld op PORT 2

De andere op PORT 1.

LNB staat op Universal.

Voor zover ik (nog met de fiets) kan volgen, zou ik ergens in de juiste richting moeten wezen.

 

En sorry voor de humor, het houd mij wel recht.

Waterpas.jpg

Waterpas1.jpg

Waterpas is voor morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, BrunoVP zei:

zijn overgebleven: Astra 1G, 1E, 3A ( 23.5°)

1H,  1KR, 1L, 1M (19.2°)

Voor de 23.5° heb DISEqC ingesteld op PORT 2

De andere op PORT 1.

LNB staat op Universal.

 

Als je dan ook de door mij opgegeven transponders hebt ingevoerd dan heb je alle gegevens ingevoerd die je nodig hebt om de schotel op die 2 satelliet posities te optimaliseren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...