Ga naar inhoud


SatLink WS-6906


BrunoVP
Ga naar oplossing Opgelost door minplus,

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, BrunoVP zei:

 Goed. Ben nu in het bezit van een Multi arm, met 4 losse LNB's. Na montage op de schotel, komen de teleurstellende resultaten naar boven. De satfinder geeft wel 91% signaal maar helaas geen kwaliteit. Alsook geen lock of een biep, Hoe ook draai en keer met de schotel. Toch in horizontale zin. De elevatie staat op ongeveer 30°.

 

Multiarm 1.jpg

Multiarm 2.jpg

Multiarm 3.jpg

 

Beste  BrunoVP

 

De meeste offsetschotels hebben een offset van 26 graden. Staat de satelliet in het midden op ongeveer 30 graden, dan zal de schotel dus 4 graden achterover staan. Bij jou is dat ongeveer 38 graden. Hij kijkt dus veel te ver omhoog. Op de elevatieschaalverdeling zal die dus op ongeveer 38+26=64 graden staan.

Dan wel signaal maar geen signaalkwaliteit. Al stop ik de aangesloten lnb in mijn broekzak, dan nog zal ik steeds een behoorlijke signaalsterkte hebben maar totaal geen signaalkwaliteit. Zolang de signaalsterkte boven de 20% is, weet je dat de coax goed is aangesloten en dat de lnb de voedingsspanning van de satellietontvanger krijgt maar meer zegt het niet. Kijk dus alleen naar de signaalkwaliteit als de de schotel gaat uitrichten.

Tja en dan de afstanden. Ik had gezegd dat de afstanden van de lnb ongeveer 60mm moet zijn h.o.h. Dat wil dus zeggen dat de koppen van de Astra 1, 2 en 3 bijna tegen elkaar moeten staan, die van de Hotbird wel 20mm verder.

En dan de schuinte van de rail. Ik had op 31 aug. al aangegeven dat die 15 graden schuin moet staan maar hij staat ongeveer horizontaal.

Ook staat de rail helemaal verkeerd afgesteld. De ronde buis is gebogen. Daarmee is het de bedoeling dat de lnb's aan het einde van de rail naar het midden van de schotel gericht staan. Jij hebt de buis zo gedraaid, dat de uiteinden lager staan dan in het midden. Dat is helemaal fout. Vanwege de ronding van de Clarkebelt, moet je de rail zo draaien dat de uiteinden van de rail ongeveer 5mm hoger staan dan in het midden.

Vervolgens de skew van de lnb's. Die staan veel te ver gedraaid. De skew van de lnb's moeten op jou locatie als volgt staan:

Hotbird 13 op -3°

Astra 19,2 op -4°

Astra 23,5 op -7°

Astra 28,35 op -11°

Sommige lnb's bij jou hebben wel een skew van -30° tot -40°

Dan de hoogte waarop de lnb's gericht zijn op de schotel. Die varieert bij je behoorlijk. Een lnb moet op 40% van de hoogte van de schotel gericht zijn, eventueel ietsjes meer.

Als laatste de afstand van de lnb's tot aan de schotel. Als ik zie hoeveel verschil er zit hoe jij de afstand van de kop tot aan de klem hebt afgesteld, dat verschilt enorm. Dat kan nooit goed zijn.

Geen wonder dus dat jij geen signaalkwaliteit hebt. Alles wat er afgesteld moet worden aan een schotel staat verkeerd.

Ik heb je in het begin al gezegd dat deze multirail veel te moeilijk is voor iemand die niet ervaren is in het afstellen van lnb's.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 165
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bedankt Old Satterhand voor de afbeelding. Deze roept wel meteen vragen op.
Aan de stand van de schotel te zien (voor zover hij te zien is) lijkt het me dat die op ongeveer een elevatie van 32 graden staat. Hoe kan het dan dat de schaalverdeling op ruim 45 graden staat, er vanuit gaande dat het hart van de bout het afleespunt is, iets wat zeker niet altijd het geval is.
Wat me opvalt is dat er op de beugel van de schotel een "Y" staat en op de mastbeugel een "X". Kan het misschien zijn dat de beugel van de schotel verkeerd om gemonteerd is en dat daarom de elevatie van de schotel niet klopt met de elevatie van de gradenaflezing?
Bekijk de bijgevoegde afbeelding eens goed en klik hem een paar keer aan totdat hij volledig vergroot is totdat je in de afbeelding een "+" ziet verschijnen en die hebt aangeklikt.

 

Nedis.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Sprietje zei:

 

Beste  BrunoVP

 

De meeste offsetschotels hebben een offset van 26 graden. Staat de satelliet in het midden op ongeveer 30 graden, dan zal de schotel dus 4 graden achterover staan. Bij jou is dat ongeveer 38 graden. Hij kijkt dus veel te ver omhoog. Op de elevatieschaalverdeling zal die dus op ongeveer 38+26=64 graden staan.

Dan wel signaal maar geen signaalkwaliteit. Al stop ik de aangesloten lnb in mijn broekzak, dan nog zal ik steeds een behoorlijke signaalsterkte hebben maar totaal geen signaalkwaliteit. Zolang de signaalsterkte boven de 20% is, weet je dat de coax goed is aangesloten en dat de lnb de voedingsspanning van de satellietontvanger krijgt maar meer zegt het niet. Kijk dus alleen naar de signaalkwaliteit als de de schotel gaat uitrichten.

Tja en dan de afstanden. Ik had gezegd dat de afstanden van de lnb ongeveer 60mm moet zijn h.o.h. Dat wil dus zeggen dat de koppen van de Astra 1, 2 en 3 bijna tegen elkaar moeten staan, die van de Hotbird wel 20mm verder.

En dan de schuinte van de rail. Ik had op 31 aug. al aangegeven dat die 15 graden schuin moet staan maar hij staat ongeveer horizontaal.

Ook staat de rail helemaal verkeerd afgesteld. De ronde buis is gebogen. Daarmee is het de bedoeling dat de lnb's aan het einde van de rail naar het midden van de schotel gericht staan. Jij hebt de buis zo gedraaid, dat de uiteinden lager staan dan in het midden. Dat is helemaal fout. Vanwege de ronding van de Clarkebelt, moet je de rail zo draaien dat de uiteinden van de rail ongeveer 5mm hoger staan dan in het midden.

Vervolgens de skew van de lnb's. Die staan veel te ver gedraaid. De skew van de lnb's moeten op jou locatie als volgt staan:

Hotbird 13 op -3°

Astra 19,2 op -4°

Astra 23,5 op -7°

Astra 28,35 op -11°

Sommige lnb's bij jou hebben wel een skew van -30° tot -40°

Dan de hoogte waarop de lnb's gericht zijn op de schotel. Die varieert bij je behoorlijk. Een lnb moet op 40% van de hoogte van de schotel gericht zijn, eventueel ietsjes meer.

Als laatste de afstand van de lnb's tot aan de schotel. Als ik zie hoeveel verschil er zit hoe jij de afstand van de kop tot aan de klem hebt afgesteld, dat verschilt enorm. Dat kan nooit goed zijn.

Geen wonder dus dat jij geen signaalkwaliteit hebt. Alles wat er afgesteld moet worden aan een schotel staat verkeerd.

Ik heb je in het begin al gezegd dat deze multirail veel te moeilijk is voor iemand die niet ervaren is in het afstellen van lnb's.

Heb dus foto's genomen. Maar ik denk niet dat de montage fout is. Dat de skew van de lnb's fout staan weet ik. Was gestopt met regelen en niet meer terug gezet.

Nedis elevatie 1.jpg

Nedis elevatie 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, BrunoVP zei:

Heb dus foto's genomen. Maar ik denk niet dat de montage fout is. Dat de skew van de lnb's fout staan weet ik. Was gestopt met regelen en niet meer terug gezet.

Nedis elevatie 1.jpg

Nedis elevatie 2.jpg

De elevatie is wel gezet met een waterpas. ik heb dus niet naar de markeringen gekeken die op de houder staan. En ja, het was mij ook al opgevallen met die X en Y tekens. Maar de montage is volledig volgens de handleiding uitgevoerd.

NEDIS SDSD110WT_MAN_COMP_1019_web.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, bij jou zit het goed gemonteerd maar op de foto die Old Satterhand liet zien zit de schotelbeugel op zijn kop zoals ik al dacht.
Het rode streepje wat je op jou foto hebt gezet is niet het afleespunt. Die zijde zou dan ook niet evenwijdig lopen met de streepjes van de gradenaanduiding. Blijkbaar moet toch het midden van de moer als afleespunt gezien worden. Dan zou bij jou de elevatie op ongeveer 45 graden staan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel 110cm hoog is moet de bovenzijde van de schotel dus 8mm achterover staan t.o.v. de onderzijde. Dat kun je met een waterpas meten die je tegen de voorzijde van de schotel aan legt met een vulling van 8mm er tussen. Dan staat de elevatie ongeveer goed.

Aan het embleem-teken wat in de beugel is ingestanst zie ik dat het om een Gessat-schotel gaat. Dat is een Turkse schotelfabrikant in Istanbul. Dus Nedis schotels zijn gewoon Gessat schotels.
Zie hier de offsetschotels van Gessat: http://www.gessat.com.tr/ofset-antenler/106

Jou schotel is de GES 110 OF van 100cm breed en 110cm hoog.
In de specificaties zie ik dat de f/D-verhouding 0,5 is. Dan moeten de lnb's dichter bij elkaar staan. Op deze schotel dus strak tegen elkaar behalve de Hotbird.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, BrunoVP zei:

Afgaande op een schotel bij de overbuur ( welke niet meer in gebruik zou zijn) denk ik dat ik iets wat juist ben.

 

 

15 uren geleden, BrunoVP zei:

Dat is het hem nu juist. ik weet het niet meer.

Bijgaande foto's geven hopelijk meer duidelijkheid. Om alle misverstanden te vermijden: foto met libelle is genomen verticaal tegen de muur. Heb ook maar 2 handen.

Waterpas gradenboog.jpg

Waterpas libelle.jpg

In het "gat"naast de 15 staat de gradenverdeling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Sprietje zei:

....op de foto die Old Satterhand liet zien zit de schotelbeugel op zijn kop....

 

Nee, dit zit uiteraard niet op zijn kop maar de schotel en mastbevestiging zijn door de fotograaf haastig in elkaar gezet.

De bovenste mastklem ontbreekt en daarom zijn de schotel en klem naar links gedraaid en klopt de elevatie schaal natuurlijk niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Wat me opvalt is dat er op de beugel van de schotel een "Y" staat en op de mastbeugel een "X". Kan het misschien zijn dat de beugel van de schotel verkeerd om gemonteerd is en dat daarom de elevatie van de schotel niet klopt met de elevatie van de gradenaflezing?

 

Die X en Y zullen waarschijnlijk een rol spelen als de schotel op zijn kop wordt gemonteerd om hele hoge elevatie waardes te halen.

Zie de elevatieschaal op de andere zijde van de mast beugel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Als de schotel 110cm hoog is moet de bovenzijde van de schotel dus 8mm achterover staan t.o.v. de onderzijde. Dat kun je met een waterpas meten die je tegen de voorzijde van de schotel aan legt met een vulling van 8mm er tussen. Dan staat de elevatie ongeveer goed.

Aan het embleem-teken wat in de beugel is ingestanst zie ik dat het om een Gessat-schotel gaat. Dat is een Turkse schotelfabrikant in Istanbul. Dus Nedis schotels zijn gewoon Gessat schotels.
Zie hier de offsetschotels van Gessat: http://www.gessat.com.tr/ofset-antenler/106

Jou schotel is de GES 110 OF van 100cm breed en 110cm hoog.
In de specificaties zie ik dat de f/D-verhouding 0,5 is. Dan moeten de lnb's dichter bij elkaar staan. Op deze schotel dus strak tegen elkaar behalve de Hotbird.

 

 

49 minuten geleden, robcyprus zei:

ok,sorry

 

Excuses aanvaard. Tof dat jij wil meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Als de schotel 110cm hoog is moet de bovenzijde van de schotel dus 8mm achterover staan t.o.v. de onderzijde. Dat kun je met een waterpas meten die je tegen de voorzijde van de schotel aan legt met een vulling van 8mm er tussen. Dan staat de elevatie ongeveer goed.

Aan het embleem-teken wat in de beugel is ingestanst zie ik dat het om een Gessat-schotel gaat. Dat is een Turkse schotelfabrikant in Istanbul. Dus Nedis schotels zijn gewoon Gessat schotels.
Zie hier de offsetschotels van Gessat: http://www.gessat.com.tr/ofset-antenler/106

Jou schotel is de GES 110 OF van 100cm breed en 110cm hoog.
In de specificaties zie ik dat de f/D-verhouding 0,5 is. Dan moeten de lnb's dichter bij elkaar staan. Op deze schotel dus strak tegen elkaar behalve de Hotbird.

 

Ik heb jouw raad opgevolgd. Heb er dus gelijk om een fotoreportage van gemaakt. Het ziet er nu totaal anders uit, dat wel. Schotel staat bijna verticaal. Hopelijk zijn hier in de goede richting bezig.

Maar voor ik aan de skew van de lnb's begin, toch nog een vraag omtrent de plaatsing in de houder. Zie ook bijgevoegde foto. Als ik op You Tube kijk, kom je van alles tegen.

Als men maar alleen is..jpg

8mm.jpg

Waterpas uitgeregeld.jpg

Nedis elevatie 1.jpg

Nedis elevatie 2.jpg

Resultaat.jpg

LNB monteren.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...