Ga naar inhoud


SatLink WS-6906


BrunoVP
Ga naar oplossing Opgelost door minplus,

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, BrunoVP zei:

Mijn beredenering is dan toch juist. dat is al mooi mee genomen. Wat de skew betreft, deze moet toch te optimaliseren met de Bente, of ben ik nu helemaal fout?

 

Een nog zoiets. Volgens SatLex moet ik de LNB-arm op 159.13° richten met een elevatie van 29.59°. En dan zou ik vanuit deze instellingen de LNB's moeten positioneren. Oefening baart kunst.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 165
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee, is niet nodig. In principe kun je op de grond alle lnb's afstellen volgens de calulator of met mijn berekeningen en alle coaxkabels op de diseqc-switches aansluiten. Daarna ga je met die schotel naar de plaats waar je hem hebben wilt en richt je op een bestaande satelliete af want uitrichten op een denkbeeldige satelliet kan niet. Je neemt dan de satelliet die het dichts bij het midden staat.
Voor sommige situaties moet je zelfs tijdelijk een lnb op de rail plaatsen voor een satelliet die je niet wilt ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Sprietje zei:

Nee, is niet nodig. In principe kun je op de grond alle lnb's afstellen volgens de calulator of met mijn berekeningen en alle coaxkabels op de diseqc-switches aansluiten. Daarna ga je met die schotel naar de plaats waar je hem hebben wilt en richt je op een bestaande satelliete af want uitrichten op een denkbeeldige satelliet kan niet. Je neemt dan de satelliet die het dichts bij het midden staat.
Voor sommige situaties moet je zelfs tijdelijk een lnb op de rail plaatsen voor een satelliet die je niet wilt ontvangen.

 

Als ik uit voorgaande reacties kan uitmaken moet voor deze schotel de LNB's 6cm van elkaar staan, toch wat betreft 19.2° en 25.3°. Voor wat betreft de 2 andere, dat zal experimenteel uitzoeken zijn. Eet geen brood. Dus waar richt ik mij nu het beste op? Schotel staat nog steeds op 25.3°.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 Goed. Ben nu in het bezit van een Multi arm, met 4 losse LNB's. Na montage op de schotel, komen de teleurstellende resultaten naar boven. De satfinder geeft wel 91% signaal maar helaas geen kwaliteit. Alsook geen lock of een biep, Hoe ook draai en keer met de schotel. Toch in horizontale zin. De elevatie staat op ongeveer 30°. Het is niet dat ik me te schoon vind om op dit forum hulp te vragen, maar ik wil het zelf voor een groot deel kunnen oplossen.

Al surfend op het net krijg je dan verschillende oplossingen aangeboden. Bij1 iemand is het mij opgevallen dat ik voor wat betreft de skew, de gehele arm zou moeten kantelen. Alsook de plaats van de 4 LNB's is belangrijk. Moderator. Ik hoop geen regels te overtreden met deze link. 

https://www.luxsat.eu/handleidingen/4 lnb's op 1 schotel/index.html.
bijgevoegd nog een paar foto's van de huidige situatie. Dus wel signaal, maar daar blijft het bij.

Multiarm 1.jpg

Multiarm 2.jpg

Multiarm 3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat die schotel niet veels te hoog?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, BrunoVP zei:

 Goed. Ben nu in het bezit van een Multi arm, met 4 losse LNB's. Na montage op de schotel, komen de teleurstellende resultaten naar boven. De satfinder geeft wel 91% signaal maar helaas geen kwaliteit. Alsook geen lock of een biep, Hoe ook draai en keer met de schotel. Toch in horizontale zin. De elevatie staat op ongeveer 30°. Het is niet dat ik me te schoon vind om op dit forum hulp te vragen, maar ik wil het zelf voor een groot deel kunnen oplossen.

Al surfend op het net krijg je dan verschillende oplossingen aangeboden. Bij1 iemand is het mij opgevallen dat ik voor wat betreft de skew, de gehele arm zou moeten kantelen. Alsook de plaats van de 4 LNB's is belangrijk. Moderator. Ik hoop geen regels te overtreden met deze link. 

https://www.luxsat.eu/handleidingen/4 lnb's op 1 schotel/index.html.
bijgevoegd nog een paar foto's van de huidige situatie. Dus wel signaal, maar daar blijft het bij.

Multiarm 1.jpg

Multiarm 2.jpg

Multiarm 3.jpg

Locatie van de schotel: Latitude 51.0159. Longitude 4.2445

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Mimisiku zei:

Staat die schotel niet veels te hoog?

Dat is het hem nu juist. ik weet het niet meer.

Bijgaande foto's geven hopelijk meer duidelijkheid. Om alle misverstanden te vermijden: foto met libelle is genomen verticaal tegen de muur. Heb ook maar 2 handen.

Waterpas gradenboog.jpg

Waterpas libelle.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, BrunoVP zei:

Dat is het hem nu juist. ik weet het niet meer.

Bijgaande foto's geven hopelijk meer duidelijkheid. Om alle misverstanden te vermijden: foto met libelle is genomen verticaal tegen de muur. Heb ook maar 2 handen.

Waterpas gradenboog.jpg

Waterpas libelle.jpg

Afgaande op een schotel bij de overbuur ( welke niet meer in gebruik zou zijn) denk ik dat ik iets wat juist ben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zo’n 29° elevatie.. En die ‘rail’ brrrrrr…. Ziet er allemaal erg houtje-touwtje uit… Hoe heet dat in België ook weer? Broddelwerk, foefelen….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, minplus zei:

De LNB's staan voor mijn gevoel bizar ver uit elkaar voor een 110 cm schotel en astra 1,2 3 en Hotbird.

Maar ik kan helemaal fout zitten.

Dat is hem nu juist. Volgens Sprietje zouden ze ongeveer 6cm uit elkaar moeten staan. Toch voor een 100cm schotel. Ik weet het ook niet meer.

18 minuten geleden, Mimisiku zei:

Normaal zo’n 29° elevatie.. En die ‘rail’ brrrrrr…. Ziet er allemaal erg houtje-touwtje uit… Hoe heet dat in België ook weer? Broddelwerk, foefelen….

Sorry, is wel afkomstig van een Hollandse firma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mimisiku zei:

Staat die schotel niet veels te hoog?

 

Mimisiku bedoelt te zeggen dat de schotel erg ver achterover gemonteerd is.

 

Je hebt een offset schotel. Daarbij kijkt de lnb met een hoek via de spiegel naar de satelliet.

Dus de spiegel moet geen 30 graden naar achter hellen. Je moet de elevatie afstellen met elevatie schaal op de schotel.

Maar het kan zijn dat jouw exotische schotel die niet (meer) heeft.

Bij de meeste offset schotels die ik heb geplaatst staat de spiegel vrijwel vertikaal of licht achterover gebogen, bij een elevatie van ca 30 graden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Mimisiku bedoelt te zeggen dat de schotel erg ver achterover gemonteerd is.

 

Je hebt een offset schotel. Daarbij kijkt de lnb met een hoek via de spiegel naar de satelliet.

Dus de spiegel moet geen 30 graden naar achter hellen. Je moet de elevatie afstellen met elevatie schaal op de schotel.

Maar het kan zijn dat jouw exotische schotel die niet (meer) heeft.

Bij de meeste offset schotels die ik heb geplaatst staat de spiegel vrijwel vertikaal of licht achterover gebogen, bij een elevatie van ca 30 graden.

 

Als ik het ergens kan en wil begrijpen is dat de elevatie niet juist zou zijn. Als ik de waterpas instel op 30° dan wijst ie zo goed als kan  naar de grond. Helaas is het nu te donker om een foto te nemen van de elevatie aanduiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...