Ga naar inhoud


11681H Hotbird geen signaal meer


masterw

Aanbevolen berichten

Als ik wist dat hier een topic over liep! Bijzonder want ik kreeg ermee te maken vanuit controle werkzaamheden. Hiervoor kreeg ik grafieken van L-band output(s) over een maand tijd. Dit is dus het gesommeerde signaal van de drie satellieten. Hierop is de uitval zichtbaar als dip maar ook dat na herstel niet het oude signaal niveau terug kwam (zie onderstaand).

 

Gisteren heb ik in een ander systeem de signaal log bestanden van een hele berg tuners afgestemd op 13 graden oost nagekeken en daar ontdekte ik dat op één na uitsluitend 13B transponders 1,5 uur volledig weg waren. Sommige kwamen op het oude niveau terug en anderen lager. De theorie dat er een stuk ruimtepuin tegenaan is geslagen vind ik interessant want het signaalniveau was onaangetast tot de totale uitval. Maar als dit de verklaring is zouden de transponders na de inslag onmiddellijk afgeschakeld zijn en pas weer ingeschakeld nadat de positie was hersteld? Niet geheel onlogisch dit uit voorzorg of storingskans te doen maar allemaal gissen. Ik vind het wel apart dat er geen melding vanuit Eutelsat is gekomen maar er zullen een paar mensen flink hebben staan zweten, lijkt mij.

 

 

Hotbird blackout.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uren geleden, de vrije fries zei:

hoi,

 

13B is nog steeds niet helemaal terug op  13,0° Oost , zit nu ongeveer op 13,05° Oost.

 

bron: hvdh

Thnx want op 15 september heb ik een 1,8 meter uitgericht op 13 graden oost. -3 dB is 0,45 graden. Ik zal nakijken welke transponders dat waren. Eutelsat blijft stil?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, de vrije fries zei:

13B is nog steeds niet helemaal terug op  13,0° Oost , zit nu ongeveer op 13,05° Oost.

 

11 minuten geleden, OFDM zei:

op 15 september heb ik een 1,8 meter uitgericht op 13 graden oost. -3 dB is 0,45 graden

 

Verschil is 0,05 graden. Hoeveel dB verlies is dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

 

Verschil is 0,05 graden. Hoeveel dB verlies is dat?

Ja klopt, gisteren was het nog maar 0,05. Maar ik weet niet wat het op 15 september was.

 

Het verloop van de curve is niet lineair maar eerder exponentieel. Uitgaande van een lineair verloop zou het 0,33 dB zijn maar dat is in werkelijkheid minder, misschien maar 0,15 dB? Het uitrichten zelf lukt nauwelijks beter dan 0,5 dB door variatie in signaalniveau en andere factoren dus het zal niet terug te vinden zijn. Het is ook geen doen om rekening te houden met de baan die de satellieten draaien maar zoals ik begreep ging dit met 3 meter schotels wel een rol spelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mereltje zei:

Hoeveel zitten er hier op het forum met een schotel van 180cm😉

Ik zou zeggen bijzonder weinig.

En deze gebruikers dalen jaar na jaar.

Je moet al ruimte en vrij zicht hebben om z'n grote schotel te plaatsen.

Ik kan me niet voorstellen dat je z'n schotel op je dak wilt hebben.😵

Om nog maar te zwijgen van de gigantische investering als je deze draaibaar wilt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Een veel groter verschil is er tussen de Astra 2F op 28,2e en de Astra 2E op 28,53e. Richt je hem precies op de 28,2e uit, dan staat de Astra 2E er 0,33° naast en dat geeft bij een schotel van 180cm toch een verlies van 1,3dB.

 

Dat maakt 180 cm wel haast het maximum om ze alle 3 nog tegelijk te pakken!

 

Ik heb zelf overigens geen schotel en 180 cm zou echt niet gaan. Misschien komt er ooit nog een kleine voor 28.2 graden

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...