Ga naar inhoud


Opslagmogelijkheden van timeropnames


muesli

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een harde schijf geïnstalleerd in mijn oude VU+ Duo en na een tijdje staat die behoorlijk vol. Regelmatig doe ik wel een opkuis maar er zijn zoveel opgenomen programma's (films, documentaires, muziekstukken) die ik wil bewaren.

 

Tot nu heb ik die via een wat oudere Sony recorder (met alleen scart aansluitingen) opgenomen op DVD's maar daar zijn verschillende beperkingen aan: vooreerst het kwaliteitsverlies (vooral beeld maar ook klank door omzetting naar analoog), die zelfgemaakte DVD's blijven niet zo lang goed en ik heb er verschillende die niet meer werken, en vooral: op den duur zit je met een hele kist vol DVD's waar je geen overzicht over hebt.

 

Daarom mijn vraag: bestaan er in dit digitale tijdperk betere mogelijkheden om die opgeslagen programma's van de harde schijf (2 TB groot) over te zetten naar een ander medium dat betere kwaliteit aflevert en dat via HDMI met de TV kan verbonden worden? Dat andere medium zou best ook moeten kunnen beheerd worden. Verschillende mappen bijvoorbeeld (films, docu, muziek, ...) en binnen elke map eenvoudig te klasseren om opzoeken te vergemakkelijken (datum, titel ...).

 

Heeft iemand een idee of zoiets mogelijk is en hoe? Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Googel eens op NAS, Network-attached storage

 

Een kist vol met HD disks waar je de films in kunt opslaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad: een NAS is daarvoor heel handig. Maar let op: een NAS is gewoon een harddisk array en kán/gaat stuk… Backup maken!!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hagt van je RAID instelling af… In stripe modus hebben ze beide de helft van de data… Als dat ‘klapt’ ben je alsnog de Sjaak….

Beter is gewoon een fysieke backup… Zo duur zijn de HDD’s gelukkig niet meer…

 

Hier 2 NAS-sen (4 en 6 disks) en daarvan dan nóg een backup…..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze interessante info over opslagmogelijkheid.

Maar hoe gebeurt dat dan in de praktijk?

Je hebt dus bvb. een NAS met 2 externe harde schijven. Je verbindt die via de HDMI kabel van de receiver en hoe tap je die dan over van de interne HDD naar de NAS? En hoe kun je de bibliotheek organiseren en raadplegen van al die opnames op de NAS en vooral: hoe krijg je die op TV om te bekijken dan? Dit is het eerste wat ik van NAS hoor en ik weet dus niet hoe zoiets werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, een HDMI kabel is niet aanwezig, wel een netwerk aansluiting.

 

Je koppelt je ontvanger met je thuis netwerk, en kiest op je ontvanger de gewenste opname.

Je ontvanger is opnemer en weergever, de data staat centraal op je NAS

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de meeste recente tv's kan je ook het netwerk op.

Die kan je dan via het netwerk ook verbinden met je NAS.

HDMI kabels heb je dan niet nodig.

 

Als je tv dan ook nog overweg kan met PLEX, dit is een programma dat je op je tv en op je NAS installeert.

Dit programma organiseerd dan al je video bestanden.

Zoekt extra info op en maakt lijstjes.

 

Is je tv nog niet smart, dan gebruik je de VU om de bestanden van je NAS af te spelen op je tv.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-9-2021 om 20:48, ceesv zei:

Eh, een HDMI kabel is niet aanwezig, wel een netwerk aansluiting.

niet op alles NASSIES

 

Maar er zijn natuurlijk ook modellen met HDMI en kant en klare mediaplayer zoals mijn QNAP 251+ en indien gewenst met het QNAP mediacenter software als app.

Toch hangt de NAS ook altijd aan de ethernet / thuisnetwerk kabel opdat je in het hele huis verbinding kunt maken met de NAS.

Er zijn behoorlijk wat informatieve filmpjes te vinden op youtube waarvan enkele door winkels / leveranciers gemaakt.

(wat is een NAS)

 

 

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bedankt voor al deze informatie. Ik ga eens opzoeken wat best past voor mijn configuratie (VU+ DUO en Panasonic TV toestel).

Sorry voor het late antwoord. Ik zag nu pas al de berichten dat er antwoorden waren op deze topic in mijn spam map. Hoe het komt weet ik niet maar sedert een maand belandt alles van dit forum in spam (vroeger nooit).

aangepast door muesli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...