Ga naar inhoud


Banaan / luidspeaker stekker met beschermkap


Ventura
Ga naar oplossing Opgelost door bellejt,

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Ja,neem luidsprekers, die hebben meestal een impedantie van 4 Ohm, soms van 8 Ohm.

 

er is zelfs een norm om de impedantie van het lichtnet te meten, IEC 61000-3-3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Impedantie bij luidsprekers is geen vaste waarde maar varieerd met de frequentie, ongeacht het principe dynamisch/elektrostatisch. kan wel waardes zo laag als 1 ohm worden, leuk voor de drijvende versterker :)

 

Impedantie bij steckers voor luidsprekerkabels maakt nihil uit.

 

Het gebruik van RCA phono pluggen, ja lees het goed, voor digitale verbindingen is een compleet andere discussie. 70 jaar oude vintage style technieken voor de nu tijd, uitdagend.....

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, moonchild zei:

Het gebruik van RCA phono pluggen, ja lees het goed, voor digitale verbindingen is een compleet andere discussie. 70 jaar oude vintage style technieken voor de nu tijd, uitdagend.....

 

Waarom RCA (cinch/tulp) aansluiting benoemen in deze topic wat niet relevant is. Dan zeg ik, open een eigen topic daar over. Vergeet niet RCA (cinch/tulp/Revox) zijn ook nooit bedoeld geweest voor geluid maar voor hoogfrequent verbindingen en ontspruiten vóór de Eerste Wereldoorlog. Deze zijn ook berucht vanwege kraakstoringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cinch stekker mag inderdaad heel oud zijn, neemt niet weg dat ie ook nu nog prima voldoet voor analoge audio. En digitale overdracht tot op zekere frequentie. 

Vergeet niet dat de BNC stekker ook al zo oud is als de weg naar Mekka. En die is ook nu nog steeds in gebruik. 

 

De vraag over de impedantie van bananen-stekkers was eerder als grap bedoeld. Ik was eigenlijk benieuwd wat de antwoorden zouden zijn. 

 

Kraakverbindingen van van cinch verbindingen zijn mij onbekend. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een niet onbekende firma biedt muzikale (jazeker) luidsprekerkabels aan. Misschien heeft hij ook wel muzikale banaanstekkers in het assortiment.

 

Overigens

Jaren geleden kocht een kennis voor veel geld luidsprekerkabels met massive zilveren kern. Ik verklaarde hem voor gek.

Maar ik heb ongelijk gehad. Door de veel hogere zilverprijs zijn zijn kabels nu heel veel meer waard geworden. Een goede belegging dus.

 

Overigens

Ik heb jaren met heel veel plezier naar electrostaten geluisterd. Echter, na verhuizing en een andere opzet van de woonkamer vielen ze volledig weg. Ik heb toen 3-weg conventionele luidsprekers gekocht die prima bevallen. Ik leerde toen dat niet alleen de kwaliteit van luidsprekers van belang is, maar vooral ook de performance in combinatie met de luisterruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-9-2021 om 15:08, Drs. IJzerbout zei:

Hoeveel Ohm impedantie hebben die bananen stekkers?

drie en één halve banaan om precies te zijn.

 

22 uren geleden, boudeman zei:

Een niet onbekende firma biedt muzikale (jazeker) luidsprekerkabels aan.

juist die niet muzikale moet je niet hebben, dat lijkt me helder.

 

@Ventura begon een vraag over deze stekkers. Als hij meerdere suggesties krijgt meent hij namaak en/of mindere kwaliteit meteen te kunnen duiden.

 

En de hifi god op aarde die zijn spullen laat produceren door elfjes bij maanlicht wordt gelijk door het slijk gehaald in verschillende reacties waaruit moge blijken dat men dergelijke kul van van Hul zeer sceptisch tegenover staat. Logisch (dat was de bedoeling van het plaatsen van mijn reactie)

Maar ondanks dat spreekt de vraagsteller @Ventura zich zelf wederom tegen betreffende oxidatie van de aansluitkabels afgezien van de kwaliteit van die stekkers. Ook de betere stekker is dus gecompromitteerd door oxidatie van de kabel uiteinden zelf. Dus dan rijst de vraag moet je überhaupt stekkers gebruiken?

 

Volgens de jarenlang ervaren HiFi fanatici die met elfen oren luisteren (en meten) is dit niet aan te bevelen, het is alleen wel veel makkelijker en ziet mooier uit dan prikkeldraad in de aansluitklem op die 9in1 receiver waar maar weinig plaats tussen de aansluitingen bestaat.

 

Nu is toch echt ook de vraag in verlengde van bovenstaand topic of iemand die kwaliteit van een stekker kan meten en dus kwantificeren?

Volgens mij is er nog niemand geweest die dat uit onafhankelijk onderzoek heeft bewezen.

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten, wat moet/kun je dan meten? Is alles van Clerk Maxwell dan nu wel te meten?

 

Placebo effect zal zeker aanwezig zijn, en positief bij een gewenste aankoop. 

 

Mechanische kwaliteit is wel te beoordelen, goede verbinding zonder corrosiegevaar.

 

Voor de freaks een opiniestuk over een Symphonic Line eindtrap voorzien van verschillende in/uit connectoren van WBT. 

https://www.wbt.de/uploads/media/STEREO_0210_0710_02_2008_D_02.pdf

 


VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-10-2021 om 13:29, Tonskidutch zei:

Als hij meerdere suggesties krijgt meent hij namaak en/of mindere kwaliteit meteen te kunnen duiden.

 

@Tonskidutch In mijn vraag stond duidelijk waar ik kan deze bananen stekkers kopen. Daar heeft @bellejt het correct antwoord gegeven. Niet meer en niet minder! Dat @Tonskidutch komt met suggesties komt van NAMAAK/NEP Nakamichi bananen stekkers is gewoon fout. In deze topic heb ik niks gezegd dat iets van mindere kwaliteit is. Al probeert @Tonskidutch dit te insinueren.

 

Op 2-10-2021 om 13:29, Tonskidutch zei:

Maar ondanks dat spreekt de vraagsteller @Ventura zich zelf wederom tegen betreffende oxidatie van de aansluitkabels afgezien van de kwaliteit van die stekkers. Ook de betere stekker is dus gecompromitteerd door oxidatie van de kabel uiteinden zelf. 

 

Wederom probeert @Tonskidutch iets te insinueren. Ik heb alleen gezegd dat speakers kabels op den duur gaat oxideren en het maakt niet uit welke bananen stekker men gebruikt. Maw niks over de kwaliteit.  

 

Op 2-10-2021 om 13:29, Tonskidutch zei:

Dus dan rijst de vraag moet je überhaupt stekkers gebruiken?

 

Gelukkig wel. Geen standaard luidspreker aansluitklem op de eind versterkers en op elektrostaten. 

 

@ceesv Gelieve deze topic te sluiten. Mijn vraag is beantwoord.  

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...