Ga naar inhoud


Franse zenders Eutelsat 5W TP 11509 verhuisd naar TP 12732V


Aanbevolen berichten


2 uren geleden, ceesv zei:

Dat blijft aanmodderen, bij een regenbui ben je dan nog steeds je signaal kwijt.

Waarom plaats je geen losse schotel voor 5w.

Dat is een optie als de bijregeling niet volstaat . De schotel dient dan wel bovenop de bestaande big bisat te komen om deze op de disecq switch aan te sluiten. Dan verplaats ik de LNB.

Is een kleine schotel 65cm voldoende met 5W in het midden?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de gewone zenders is 65 cm voor 5 west voldoende.

Of dat voor de multistream transponders ook voldoende is durf ik  niet te zeggen.

Ik heb geen multistream ontvanger en kan het niet testen.

 

Ben wel van plan om er een aan te schaffen voor mijn Franse verblijf.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de rail ben ik indertijd ook overgestapt op 85cm en heb vastgesteld dat ik ook bij zwakkere transponders bij de meeste slechte weersomstandigheden genoeg reserve overhoud. En dat betreft dan ook HD zenders met een "ongunstige", hoge SR/FEC.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5W komt nu, bij droog weer binnen op mijn BigBisat.   De ontvangstwaarden (DB & SNR) zijn gelijkaardig aan die van de Italiaanse.  De FEC van 8/9 zorgt ervoor dat ik ze niet meer ontvang bij regen.
@steventje:   Een schotel van 65cm heeft eenzelfde versterkingsfactor als een BigBisat in het midden.  Als je een beetje regenreserve wilt, is 80cm het absolute minimum.

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met regen op de LNB en lichte regen en wolken viel vandaag mijn signaal NIET weg op de Big Bisat op deze transponder. Ik heb een configuratie van 45 oost tot 5 west. Maar: álles moet wel kloppen! De uitrichting en vooral de 5 W LNB exact goed positioneren is monnikenwerk geweest. Gebruik sowieso Inverto Black Ultra LNB's! één afwijking en de multistream transponders locken niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skew staat perfect afgesteld met gradenboog ingesteld en SNR nagekeken.  Mijn werkte tot voor een week perfect met een ALPS. Want ik heb de 0,8W er naast staan, dus geen plaats voor een Black Ultra.   FEC 8/9 is de boosdoener.

Gisteren geen ontvangst bij (zware) regen, vandaag in de late namiddag bij droog weer en zware bewolking geen probleem.

Tja, dan schakel ik bij regen over op de draaibare.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de stelling van @Schotelspeller wel beamen. het moet perfect zijn met een Big Bisat voor de Franse multistreams. Je kan inderdaad opteren voor een grotere schotel waardoor je je meer onnauwkeurigheden kan veroorloven.

Het is maar wat je leuk vindt. Zorgeloos in alle omstandigheden naar de Fransen kijken ongeacht de weersomstandigheden of je plezier halen uit het feit dat je door te tweaken en te tunen hetzelfde ook kan op een Big Bisat.

Let er ook op dat het signaal ook kan wijzigen door de LNB verder of dichter bij de schotel te plaatsen. Het zijn al die details samen die maken dat het kan lukken (ook bij regenweer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een goede satelliet meter/ spectrum analiser met een constellatie diagram en ber is daarbij van voordeel!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
9 uren geleden, ceesv zei:

Een goede satelliet meter/ spectrum analiser met een constellatie diagram en ber is daarbij van voordeel!

 

Om je schotel correct uit te richten voor de Multi stream zenders heb je zo'n dure Promax meter nodig van enkele duizenden euros nodig.🤯

En wie heeft zo'n meter hier op dit forum, waarschijnlijk niemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, patje7of9 zei:

 

Om je schotel correct uit te richten voor de Multi stream zenders heb je zo'n dure Promax meter nodig van enkele duizenden euros nodig.🤯

En wie heeft zo'n meter hier op dit forum, waarschijnlijk niemand?

Wanneer je een van de andere transponders van 5 west optimaal uitricht met een iets minder dure meter, zal je niet ver van het optimum af zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

m.u.v. de 12732 Verticaal! 5 west op sterkte zegt niet dat die het meteen doet en de reden is niet een zwakker signaal of afwijkende skeww. Dat is een lastige met multistream. Maar er speelt nog wat:  Reden is naburige storing vanaf 3 graden west! Op die positie zit op 12739 verticaal een sterke transponder: die van Rete Capri! En die interfereert behoorlijk op de kleinere schotelantennes! Daar zal TDF geen last van hebben met hun grote antennes die ze voor de dvb-t stations gebruiken. Probleem is zeker met rond 60 cm dat je een kijkhoek van 3 tot 4 graden hebt. En dan is iets teveel van 5 naar 3 west funest voor die multistream transponder op 12732. Ik ben hier via een Brits forum achtergekomen: ook zij hadden vaak een probleem. Het doet me denken aan een vroegere situatie toen de ARD (analoge tijdperk!) op de Astra-1 hinder had van toen een Algerijns analoog kanaal op 16 oost (kan ook Tunesie geweest zijn trouwens); en dat zág je op bijna elke schotel letterlijk. Daar is toen een van die zenders voor gaan verhuizen. Kortom wil die niet lukken? Geef de antenne azimuth dan een echt een klein duwtje richting het westen ....et voilá! Getest donderdmiddag met een 65 CM Cahors antenne. Ik kreeg er max. 12,8 db uit,

aangepast door Schotelspeller
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...