Ga naar inhoud


Probleem met dreambox7080


Bambike

Aanbevolen berichten

Enkele maanden geleden een 2e hands dreambox7080 (met extra twin dvb-c) aangeschaft via de website hier. Maar die box heeft serieuze problemen die ik maar niet opgelost krijg.
Je kan je de vraag stellen waarom een 2e dreambox7080 kopen nu we in het 4K tijdperk zijn. Wel ..... enkele jaren terug een DM7080 aangekocht ter vervanging/verbetering van mijn DM8000. Maar een jaartje later zijn beide ontvangers stuk gegaan tijdens een onweer en was de enige optie de aanschaf van een DM920UHD met 4 sattuners.
Die 920UHD in gebruik genomen maar dat ding bleef maar uitvallen en terug booten zonder aanleiding. De 920 ging terug de doos in en naar de leverancier. Box is dan hersteld teruggekomen .... met oja een nieuw moederbord erin wat een gekend probleem is/was. Nu loopt die 920 wel goed maar spijtig genoeg heeft deze box maar 1 kaartlezer en heb ik 2 kaartjes. Gelukkig kon ik in die periode een dreambox7080 lenen van een vriend.
Door het gebrek van een 2e kaartlezer in de 920 en nergens nog een nieuwe 7080 te koop ben ik zoek gegaan naar een "nieuwe voeding" voor in de defecte 7080. Een splinternieuwe voeding gevonden en gelukkig was de box hersteld. Die 920 is verhuisd naar de hobbykamer als 2e/backup ontvanger. Enige tijd later een 2e hands voeding voor die 8000 te pakken gekregen en ook die box startte terug op en opeens stond er de hobbykamer naast de 920 ook nog een 8000 (met dvb-C en dvb-T). Dat was even een meevaller want opeens was dat de enige weg om discovery channel (gold rush) nog te ontvangen en handig als regen/sneeuw reserve. Spijtig genoeg is er niks meer te ontvangen via dvb-T.
Sinds dat de nieuwe voeding (ongeveer 3j geleden) in mijn 7080 zit loopt die box als een trein, zo ongelooflijk stabiel. Standaard image van dream in de flash met barry-allen op een cf. Op de cf staan meerder images maar openATV heeft mijn voorkeur omdat daarin de txt-ondertitels skinbaar zijn (plaats van weergave, kleur, timing, ...). Ook in OpenPli zit die mooie toevoeging verwerkt, spijtig genoeg heb ik deze optie nog niet gevonden in een OS2.5 image. Momenteel "openatv-6.4-20211002.rootfs.tar.xz" in gebruik met een TV Vlaanderen kaartje en Canaaldigitaal kaartje in de kaartlezers met oscam. Die 7080 is dus "mijn nummer 1 ontvanger" die bijna dagelijks meerdere opnames gelijktijdig maakt en tijdens het maken van opnames worden er eerder gemaakte opnames bekeken en stukjes doorgespoeld. Dat is gewoon de beste box die ik tot heden in gebruik heb gehad. Hier staan namelijk ook nog een Nokia9500, Humax5400 en een DM7025 ... om de oude analoge echostar 8700 met D2-mac niet te vergeten.
Vandaar dus de aankoop van een 2e 7080 als stevige backup voor mijn 7080 en omdat de 8000 toch op einde loopbaan aan het komen is. Die 8000 is enkel nog in gebruik voor dvb-c (telenet zonder kaartje). De 920 is momenteel enkel in gebruik als backup en voor wat legaal via iptv beschikbaar is. Met deze 920 zijn de hdd's en dus de opnames van de andere boxen ook bereikbaar wat in omgekeerde richting niet zo is.
Die 2e handse dm7080 is wel een speciaal ding .... die heeft het maximaal 3 dagen na elkaar uitgehouden zonder vast te lopen.
Het probleem is dat de box opeens niet meer reageert op de afstandsbediening of de drukknoppen die op de box zelf staan. Enkel via het ip-adres is de box soms wel nog te bereiken/bedienen maar dat stopt dan ook opeens. De enige oplossing is dan terug opstarten met de schakelaar achteraan de box. Dat niet-meer-bedienbaar zijn gebeurd ook tijdens het weergeven van een eerder gemaakte opname. Dan kan de opname enkel stopgezet worden door de schakelaar achteraan te gebruiken.
Momenteel staat er "vmlinux.gz-rescue-3.4-r1-dm7080-20201201.bin" (rescue loader #104) en "dreambox-image-deb-dm7080-20210907.tar.xz"(Dream OS 4.3.3r1-2021-08-31). Ik heb de rescue-loader erop gezet zoals beschreven op het forum hier (te vinden met de titel: rescue loader 7080). maar probleem was niet opgelost.
Gisteren uit frustratie die 2e-handse-7080 vervangen door mijn trouwe 8000 maar die heeft maar een uurtje volgehouden, opeens viel die uit met enkel het dreamloge op het display. Nu is er enkel nog een blauw licht rond de aan-uit knop vooraan de box te zien.... Voeding defect denk ik ... andere voeding vinden zal niet makkelijk worden....
Deze morgen die 2e-handse-7080 open gedaan om eens te kijken of er toch niet ergens een slecht contact zit. Daarna "openatv-6.4-dm7080-20211023.rootfs.tar.xz" erin gezet. Oja op het moederbord zit er een klein drukknopje. Wat is de bedoeling van dat drukknopje??
Momenteel werkt de 7080 terug maar heb geen idee voor hoelang.

Alle tips om die 7080 toch perfect werkend te krijgen zijn welkom. Alsook een voeding voor een 8000 ....
Ondertussen ook een rare vaststelling gedaan met de dvb-C tuners. Met "philips CU1216Mk3" is er een SNR van 99% (foto van deze tuner is terug te vinden op het forum hier) , met "Si2169C" twin tuner in dezelfde box is dit maar 80% wat soms blokjes in beeld geeft.

aangepast door Bambike

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


Signaal vergelijken tussen 2 type tuners is ‘appels met peren vergelijken’. De ene tuner kan gevoeliger zijn dan de ander en ook de teruggegeven waarde kan firmwarematig anders zijn… 

 

De DM7080 heb ik nooit gehad dus daar kan ik niet over praten.. De DM920 kan ik over meepraten. De rev.03 had hele batches met defecte RAM (ondermaatse DDR3 chips. B-fabricage), te strakke ‘balling’ waardoor bij hitte de soldering ‘sprong’… Heb in 2019 twee keer moeten versturen naar Dream. Toen van ellende maar een VU+Ultimo4K gekocht…

 

Die ging na een jaar óók kapot en was niet meer leverbaar! Weer een DM920 gehaald rev.0.4b en die blijft vooralsnog prima…

 

Na maanden gesteggel met de leverancier dan toch nog een nieuwe VU+Ultimo4K van de Duitse hoofdleverancier ontvangen.. De Nederlanse leverancier wilde me een VU+Duo4Kse leveren en dat wilde ik absoluut niet vanwege de 2 tunerslots i.p.v. 3.. Gelukkig heb ik voet bij stuk gehouden..

 

Of de voeding van je 7080 het enige euvel is, is maar af te wachten. Het mainboard kan ook fouten hebben en reparatie zit er waarschijnlijk niet meer in…

 

De DM8000 heeft bij mij 8 jaar continue gedraaid en is 100% werkend weer in zijn doos gegaan en staat opgeslagen in de kast. Schier onverwoestbaar dat apparaat… Maar ja: geen 4K, geen FBC en die DVB-C FBC gebruik ik naar hartelus met mijn Ziggo abonnement…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Bambike zei:

Ondertussen ook een rare vaststelling gedaan met de dvb-C tuners. Met "philips CU1216Mk3" is er een SNR van 99% (foto van deze tuner is terug te vinden op het forum hier) , met "Si2169C" twin tuner in dezelfde box is dit maar 80% wat soms blokjes in beeld geeft.

Het "nekje" waar de dvb-c stekker moet ingestoken worden is van de philips tuner bijna 3 mm dieper en de diameter is ook ietsje dunner

n waardoor de stekker bijna muurvast zit. In de andere tuner zit de stekker er eerder een beetje los in waardoor er signaalverlies is

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij nooit opgevallen.. Heb/Had 2 * CU1216Mk3 in mijn DM8000. In de DM800se heb ik voor dochterlief een SiLabs 2169C tuner gekocht. Ook die stekker zat muurvast. In het infoscherm zogenaamd maar 5% signaal. Echter perfect beeld en nooit storing/blokvorming… Maar inmiddels ligt ook die tuner werkloos in de kast..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Software, hardware of configuratie!

Je software kan beschadigd zijn en niet meer goed werken.

Je afstand bediening kan defect zijn, controleer met een kamera of de ir led oplicht.

De ir ontvanger in je box kan blind zijn door onvallend zonlicht etc.

Een configuratie fout van je toetsen toewijzing in je software.

 

En tenslotte, een lege batterij?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rare is dat die 7080 perfect werkt na het opstarten, maar na enkele uren is deze niet meer te bedienen met de afstandbediening.

Via de webinterface is de box wel nog te bereiken en bedienbaar.

Via een windows-pc is de hdd ook te bereiken...

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, meten is weten, de probe in de ontvanger aan de IR versterker aansluiten en kijken of er remote bevelen binnenkomen.

 

Wanneer je handig bent kan je de box opnieuw flashen en kijken of dat resultaat heeft.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel staat er "vmlinux.gz-rescue-3.4-r1-dm7080-20201201.bin" (rescue loader #104) en "dreambox-image-deb-dm7080-20210907.tar.xz"(Dream OS 4.3.3r1-2021-08-31)

 

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de meest recente versie….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een 7080…..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 2-11-2021 om 14:44, columbo zei:

hm ziet er een beetje stoffig uit ,ik wil hem wel voor je nakijken ,echter testen kan ik hem alleen in de receiver, zelf alleen de 7020HD,dus als je hem een tijdje kunt missen,,,,,,,,,,,,,,,verder via pm

Bedankt voor je aanbod maar heb iemand gevonden die deze wil herstellen

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...