Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

Die combi-radio's hebben nou bepaald niet de beste antennes ingebouwd.

 

Ik heb een JVC radio-cassetterecorder, en daar is de AM ook maar net acceptabel. Niet echt geschikt voor langdurig AM beluisteren. 

 

Ik heb door de jaren heen altijd grote en kleine AM/FM radio's gekocht met een gevoelige AM-antenne (Ik vergeleek de ontvangst altijd met mijn autoradio's.)

Ik heb 1 kleine Sony portable, en verder nog 3 Panasonics (2 grotere en 1 kleintje) , en die zijn qua ontvangst alle onverslaanbaar. Nog steeds. Ben er daarom ook steeds zuinig op, want die zijn hooguit nog tegen woekerprijzen op Ebay te vinden.

 

Hier zie je een van mijn Panasonics. Niet kapot te krijgen. (Letterlijk, want ik heb hem ooit stevig ondersteboven gereden met de auto.)

 

 

 

P1390521.JPG

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Eduard07 zei:

Hier zie je een van mijn Panasonics. Niet kapot te krijgen. (Letterlijk, want ik heb hem ooit stevig ondersteboven gereden met de auto.)

Waarschijnlijk zal je toen toch wel verdomd goed hard hebben gevloekt !! 🤫

Ik zal ondertussen nog wel een keertje rondsnuffelen op het net ,

mocht ik nog goesting krijgen om een wereldontvanger aan te schaffen !!

't Is dus absoluut niet dringend !!

 

Vanavond heb ik Caroline nog niet opgezet , ik kijk soms ook nog TV 😉

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Eduard07 zei:

Maar de dekking was absoluut geen 105 kW.

 

105 kW vond ik ook al vreemd voor een zender van Amerikaanse makelij. 

Zenders in Amerika mogen niet sterker zijn dan 50 kW. Dus hoe je er dan 105 kW uit wilt halen is mij een raadsel. 

Tenzij je er 2 parallel zet. 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

RNI haalde in noord Nederland de Duitse grens niet eens.

Die haalde Caroline op de Ross Revenge wel. Die gaf aan op 50 kW te draaien indertijd, maar aangezien het signaal ondanks de hoge zendmast niet veel verder Duitsland in ging, valt ook dat te betwijfelen. (Daar is later ook wel het een en ander over geschreven.) De zender reikte wel verder dan RNI indertijd, en dat terwijl de Ross Revenge voor de Engelse kust lag.

 

's Avonds laat kon ik 's zomers op een vakantie in Beieren Caroline vanaf de Ross Revenge wel heel sterk ontvangen op 963 kHz. Toen nog met de hoge zendmast.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me nog herinner is dat RNI in de Deventer binnenstad lang niet slecht doorkwam. Duidelijk beter dan Veronica op 192/538.

We gingen met vakantie richting Oostenrijk en hadden RNI nog een behoorlijk stuk over de grens bij Oberhausen. Daarna overgeschakeld op de 49 mtr. en de ontvangst was weer goed. In Oostenrijk op de 31 mtr. was er ook goed naar te luisteren.

´s Avonds was het op alle golfbereiken naadje.

 

Een hoge zendmast is wel belangrijk bij FM maar niet zozeer bij AM zolang je een goede reactive inductie hebt. Ideaal is het als je een kwart of halve golf aan lengte hebt. En het hangt ervan af hoe je de antenne voedt. Van voordeel is het dat de antenne niet op en isolator staat maar geaard ergens in het midden gevoedt wordt. Shunt fed heet dat. Kortom...er zijn veel verschillende mogelijkheden met alle voor en nadelen. Heb je een antenne perfect in resonantie dan is het ook belangrijk dat de bandbreedte nog optimaal is.

En dan is het ook de vraag wat je wilt...een sterke grondgolf of een sterke ruimte golf.

Voor mij had Veronica een ideale antenne. Korte masten die niet gelijk afbraken bij een noordwester en een topcapiciteit die makkelijk te veranderen was toen ze van 192 naar 538 overgingen.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veronica heeft nooit op 10 kW gezeten. Uit allerlei informatie die door de jaren heen bekend is geworden (o.a. door de zendertechnici op de Norderney) komt naar voren dat ze eerder rond de 5 zaten, permanent. Ik wou dat ze ooit wel op 10 waren gaan zitten, dan was de ontvangst op 192 in noord Nederland duidelijk beter geweest. Ten oosten van Buitenpost kreeg de ruis de overhand.

538 daarentegen haalde de stad  Groningen wel en was daar zeer goed beluisterbaar.

 

RNI had op zich zeer goed zendmateriaal aan boord (behalve die rampzalige MG-zender dan).  De 49m zender was in noord Nederland super te ontvangen. De 31m zender wisselend, maar dan kan zijn door de eigenschappen van die band.

Ik heb begrepen dat die kortegolf-zenders voor Meister en Bollier de manier waren om in der Schweiz naar hun zendschip te kunnen blijven luisteren.

 

De FM-zender op 102 Mhz vond ik een vondst. De opgegeven zendsterkte was 1 kW. In de nazomer reikte hij nota bene in atmosferische omstandigheden tot in Leeuwarden in de toen nog behoorlijke lege FM-band (De heersende politieke partijen wilden ons doen geloven dat er schaarste was in de ether en dat daarom de illegale Veronica en RNI dienden te verdwijnen...).       

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was de vroegere reserve antenne van de BBC. De hoofdantenne van de BBC was een antenne array van ik meen 5 masten als Yagi met de footprint over/richting het West Europese Continent. 

Daarmee was de ontvangst in GB slecht. Caroline wil natuurlijk in hun thuismarkt, Engeland goed hoorbaar zijn en heeft de rondom antenne in gebruik genomen. 

 

Die Yagi oplossing voor een scherpe (richting) footprint geeft doorgaans een enorme vervorming aan de achterkant van de antenne vanwege de fase verschuiving aan die kant. Dit als gevolg van de werking van een normale AM detector. Een synchroon detector heeft hier geen last maar dat hebben de minste traditionele radio's. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nostalgisch gevoel geeft het beluisteren van Caroline 648. Ik ben zo gewend geraakt aan dat cleane FM en DAB en HiRes geluid, dat dit op de een of andere manier prettig luisteren is. Mijn Ford Mondeo uit 2015 heeft vreemd genoeg AM ontvangst op de ingebouwde radio en ik waan me onderweg weer in de sixties.

  • Like 2

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2021 om 17:44, Eduard07 zei:

Veronica heeft nooit op 10 kW gezeten. Uit allerlei informatie die door de jaren heen bekend is geworden (o.a. door de zendertechnici op de Norderney) komt naar voren dat ze eerder rond de 5 zaten, permanent. Ik wou dat ze ooit wel op 10 waren gaan zitten, dan was de ontvangst op 192 in noord Nederland duidelijk beter geweest. Ten oosten van Buitenpost kreeg de ruis de overhand.

538 daarentegen haalde de stad  Groningen wel en was daar zeer goed beluisterbaar.

 

RNI had op zich zeer goed zendmateriaal aan boord (behalve die rampzalige MG-zender dan).  De 49m zender was in noord Nederland super te ontvangen. De 31m zender wisselend, maar dan kan zijn door de eigenschappen van die band.

Ik heb begrepen dat die kortegolf-zenders voor Meister en Bollier de manier waren om in der Schweiz naar hun zendschip te kunnen blijven luisteren.

 

De FM-zender op 102 Mhz vond ik een vondst. De opgegeven zendsterkte was 1 kW. In de nazomer reikte hij nota bene in atmosferische omstandigheden tot in Leeuwarden in de toen nog behoorlijke lege FM-band (De heersende politieke partijen wilden ons doen geloven dat er schaarste was in de ether en dat daarom de illegale Veronica en RNI dienden te verdwijnen...).       

 

Wat ik mij herinner was dat RNI op mijn locatie (Deventer) wel een goede ontvangst gaf. Voor richting Noord Nederland moesten dan niet de Veluwe over met de zandgronden. Richting Groningen was die demping duidelijk minder. In Enschede was de ontvangst nog minder voor alle zeezenders.

Op school tijdens mijn MTS tijd in Deventer stond Noordzee in de kantine vrolijk te pruttelen met de Goudhaantje van Herman Kramer en Driemaster.

Voor de FM vanaf zee moesten die 1 of 1,2 kW dan ook nog over de duinen de Randstad in wat in Den Haag/Scheveningen dan wel lukte maar verder ook niet. Ook de V pol was vreemd...alle andere zenders waren H, destijds.

 

Samengevat waren alle zeezenders uit hun tijd in de Randstad prima te ontvangen, maar reed je uit bijvoorbeeld Hilversum/Utrecht richting Oost Nederland tot achter de Veluwe (Apeldoorn) was het echt niks meer.

Utrecht was zo´n beetje de grens. Met een normale transistor radio dan. Met radio´s met allerlei antennes, daar heb ik het niet over....de tante Nellie huisvrouw luisterde met eenvoudige middelen.

 

En dan...als je kijkt naar de antenne inrichting van Veronica op 538...dezelfde topcapaciteit antenne. Geen enkele radiozender zou met zo´n antenne uitzenden op die golflengte vanwege de slechte prestaties en verliezen bij zo´n klein "prut" antenne. Voor de frequentie totaal inacceptable en goed voor een mooie grondgolf tot op 50 km.

 

Kijk eens naar de 540 kHz...het is dezelfde frequentie als Veronica toen. Dat komt overdag door tot NL...met een grondgolf waar je respect voor hebt. 2.000.000 Watt En dat vanuit Hongarije. Daar zou Veronica met z´n goeie zee/zout water locatie geen schijn van kans gemaakt hebben.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Kijk eens naar de 540 kHz

Enkel's avonds , 's nachts & late namiddag heb ik die , overdag zoveeeel ruis !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-11-2021 om 13:17, Drs. IJzerbout zei:

Is eigenlijk bekend met hoeveel Watt ze nu uitzenden? Of wordt daar weer geheimzinnig over gedaan.

We are running an authorised radiated power of 4kw

Friday 3rd December: Transmitter engineer Alan Beech reports

 

A big thank you from everyone here at Radio Caroline to all those who have sent in reception reports over the past week via our website and other means for our improved 648 AM service.

To say that we have been rather overwhelmed and inundated would be an understatement! With just a few exceptions all feedback is that we have a healthy increase in signal and audibility. That was the main aim of our power increase – to improve the signal in our primary coverage areas of Essex, Sufffolk, parts of Norfolk and Kent. We wished to overcome the increasing amount of interference caused by power lines and overhead telephone lines whilst on the move and the high number of household devices that cause interference within the home. Any perceived extension of our coverage area is incidental but obviously welcome.

 

We did receive numerous reports from far off locations saying our signal was still poor and could we increase it some more. Sadly not, as we are licenced by OFCOM to provide a community radio service in the aforementioned areas and that limits the power we can use. Any further increase in power would also significantly increase our electricity costs too as high power radio transmitters have a phenomenal appetite for electricity. We must always be aware of the vagaries of medium wave transmission and reception, and during these winter months the signal may well travel much further and give a fairly steady daytime signal in remote locations, but once the days start to lengthen again in the spring, that reception may well tail off. Night-time always gives extended range to our signal and it has been heartening to see reports from as far away as Portugal, Italy, Czech republic and Northern Finland. Of course, whilst our signal travels a long way at night other stations on the same frequency also travel further and often reception of Caroline in areas with a fair signal during daytime will have poor reception and much interference at night.

 

A fair number of reports mention our audio quality, and this is something we are aware of. We woud like to point out that options for reliable high speed connectivity at our transmission site are somewhat limited, and we are currently using a 64kb/s feed to site, which can tend to limit quality. However, many of the reports also suggest that our audio quality is excellent, so it is very much both a personal taste and a function of the radio you are listening on. Hopefully we can make adjustments to this to everyone's satisfaction in due course.

 

For those with an interest in such matters we are using the same DSPx processor we installed in 2017 and the new transmitter is a Harris DX25U, previously located near Rotterdam and used on 828Khz. We are running an authorised radiated power of 4kw from the omni-directional "reserve" antenna at Orfordness.

For those who sent in comprehensive reports and requested a QSL card we will try our best to get acknowledgments issued as soon as we can. As always, please bear in mind that we are all volunteers and already give significant amounts of our free time to keep Caroline on air and there are a LOT of requests!

 

 We hebben een toegestaan uitgestraald vermogen van 4kw.
Vrijdag 3 december: Zendertechnicus Alan Beech meldt
 

Hartelijk dank van iedereen hier bij Radio Caroline aan allen die de afgelopen week via onze website en andere middelen ontvangstrapporten hebben ingezonden voor onze verbeterde 648 AM-dienst.

Om te zeggen dat we nogal overweldigd en overspoeld zijn geweest zou een understatement zijn! Op enkele uitzonderingen na is alle feedback dat we een gezonde toename hebben in signaal en hoorbaarheid. Dat was het hoofddoel van onze vermogenstoename - het verbeteren van het signaal in onze primaire dekkingsgebied van Essex, Sufffolk, delen van Norfolk en Kent. Wij wilden een oplossing vinden voor de steeds grotere storing die onderweg wordt veroorzaakt door elektriciteitsleidingen en bovengrondse telefoonlijnen en door het grote aantal huishoudelijke apparaten die in huis storing veroorzaken. Elke vermeende uitbreiding van ons dekkingsgebied is bijkomstig, maar uiteraard welkom.

 

Wij ontvingen talrijke meldingen van verafgelegen plaatsen dat ons signaal nog steeds slecht was en dat wij het nog wat konden verbeteren. Helaas niet, want we hebben van OFCOM een vergunning om in de genoemde gebieden een gemeenschapsradiodienst te verzorgen en dat beperkt het vermogen dat we mogen gebruiken. Elke verdere verhoging van het vermogen zou ook onze elektriciteitskosten aanzienlijk doen stijgen, aangezien radiozenders met een hoog vermogen een fenomenale honger naar elektriciteit hebben. We moeten ons altijd bewust zijn van de grillen van de middengolftransmissie en -ontvangst, en tijdens deze wintermaanden kan het signaal veel verder reizen en op afgelegen plaatsen overdag een tamelijk stabiel signaal geven, maar zodra de dagen in het voorjaar weer lengen, kan die ontvangst wel eens minder worden. s Nachts geeft ons signaal altijd een groter bereik en het is bemoedigend om berichten te zien uit zo ver weg als Portugal, Italië, Tsjechië en Noord-Finland. Natuurlijk, terwijl ons signaal 's nachts een lange weg aflegt, reizen andere stations op dezelfde frequentie ook verder en vaak zal de ontvangst van Caroline in gebieden met een redelijk signaal overdag, 's nachts een slechte ontvangst en veel storing hebben.

 

In een behoorlijk aantal verslagen wordt melding gemaakt van onze geluidskwaliteit, en daar zijn we ons van bewust. We willen erop wijzen dat de mogelijkheden voor een betrouwbare hogesnelheidsverbinding op onze zendlocatie enigszins beperkt zijn, en we gebruiken momenteel een 64kb/s feed naar de locatie, wat de kwaliteit kan beperken. Uit veel van de rapporten blijkt echter ook dat onze geluidskwaliteit uitstekend is, dus het is vooral een kwestie van persoonlijke smaak en van de radio waarop u luistert. Hopelijk kunnen we dit te zijner tijd naar ieders tevredenheid bijstellen.

 

Voor degenen met interesse in dergelijke zaken gebruiken we dezelfde DSPx-processor die we in 2017 hebben geïnstalleerd en de nieuwe zender is een Harris DX25U, die voorheen in de buurt van Rotterdam stond en op 828Khz werd gebruikt. We werken met een toegestaan uitgestraald vermogen van 4kw vanaf de omni-directionele "reserve" antenne in Orfordness.

Voor degenen die uitgebreide verslagen hebben ingezonden en een QSL-kaart hebben aangevraagd, zullen we ons best doen om zo snel mogelijk ontvangstbevestigingen te versturen. Zoals altijd, hou er rekening mee dat we allemaal vrijwilligers zijn en al aanzienlijke hoeveelheden van onze vrije tijd besteden om Caroline in de lucht te houden en er zijn VEEL verzoeken!


Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

aangepast door ceesv
Vertaling toegevoegd
  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het bericht van Alen Beech zend Caroline uit met een 4 KW vanaf een reserve antenne op Orfordness. Op hun side is rechts onder het kopje nieuws te zien dat men overgeschakeld is 350 ft mast. Het staat er niet bij maar dat was in 2020. Wat is er aan de hand? Is men terug gegaan naar de reserve mast van 160 ft?  Zo ja, waarom? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...