Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

Bedankt nog Eduard07 voor deze info. Voor sommige weer iets om naar uit te kijken en voor Radio Caroline weer wat om de aandacht mee te trekken. 

Hopelijk gaat het lukken.  Waarom hebben ze al die masten laten staan? Cultureel erfgoed denk ik. In ieder geval is het voor Caroline een geschenk uit de hemel zo'n locatie.  Zoals ik al melde is op oude berichten op de Caroline side te zien dat men met die 1 KW  een lange tijd op die grote 350 ft mast heeft gezeten. Waarom zou dat met 4 KW vermogen niet gaan bij een verder ongewijzigde situatie? Is het hun niet gelukt om (in de U.K.) goede resultaten te behalen met die grote mast? Daar kan ik niets over terug vinden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 30-11-2021 om 15:37, cookie monster zei:

Sony CD Radio Cassette-corder CFD S26L

Ontvangst op AM , zo goed als rien de knots:

WP_20211211_16_42_25_Pro

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren dan eindelijk eens kunnen testen op de 648 AM met de autoradio.

 

Tot mijn blijdschap in het Zuid-Oosten van Drenthe meteen al een hard en duidelijk signaal. Onderweg naar het westen van het land werd de ontvangst steeds nog iets beter. In de avond lukte het veel minder goed. Tot Amersfoort was de ontvangst nog acceptabel, daarna toch te veel fading.

 

Dus overdag een prima ontvangst van de AM648 in heel het land. 's-Avonds alleen in het westen.  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor net op Caroline een Nederlandstalige promo voor de uitzendingen op de middengolf. 

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2021 om 13:05, Noordzee zei:

Dus overdag een prima ontvangst van de AM648 in heel het land. 's-Avonds alleen in het westen.  

 

Dat is goed. Bij de zeezenders was het ook zo. Het hoort erbij. Zo is het weer authentisch. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2021 om 13:05, Noordzee zei:

Gisteren dan eindelijk eens kunnen testen op de 648 AM met de autoradio.

 

Tot mijn blijdschap in het Zuid-Oosten van Drenthe meteen al een hard en duidelijk signaal. Onderweg naar het westen van het land werd de ontvangst steeds nog iets beter. In de avond lukte het veel minder goed. Tot Amersfoort was de ontvangst nog acceptabel, daarna toch te veel fading.

 

Dus overdag een prima ontvangst van de AM648 in heel het land. 's-Avonds alleen in het westen.  

Alleen die fading is geen ramp. Die was bij Luxemburg 208 vele malen erger. Nogmaals: hier in de provincie Groningen knalt hij er 's avonds per saldo goed in. Zonder noemenswaardige stoorzenders. 

 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Alleen die fading is geen ramp. Die was bij Luxemburg 208 vele malen erger.

 

Was heel verschillend. Er waren avonden en nachten dan was er niet naar "the Big 208" te luisteren. Maar ook weer tijden vooral in de zomer, dan was de ontvangst bombastisch sterk.

Nederland lag wat ongunstig in het pad richting Engeland. Daar was de grondgolf nog te sterk en veroorzaakte vaak veel fasedraaiingen met de ruimtegolf. Ik was vaak in Engeland...London en Glasgow en daar was Luxemburg uiterst goed te horen.

Hier een opname van hoe Luxemburg werkelijk doorkwam. `s avonds op 16 Augustus 1977. Het was in de Tony Prince Show. Het tragische bericht dat Elvis Presley was overleden.

Ik was op die avond mijn huiswerk aan het maken, Luxemburg stond aan op mijn zelfgebouwde buizenradio en kon en wilde het niet geloven en heb gehuild. Zal het nooit vergeten.

Tony Prince was de stem van the Big 208

In Deventer hadden we ook een goede 8 elements FM antenne hoog opgesteld naar Luxemburg gedraaid ontvingen we iedere dag Luxemburg op FM. Dan gingen de Duitsers er ´s nachts uit om 01h00 en dan werden de Engelse 208 programma´s erop geschakeld. Daar bleef je voor op.

Dat was helemaal te gek. Ik luisterde veel meer naar Luxemburg dan naar Veronica / RNI. Die Engelsen wisten wel hoe je Radio moest maken...geheel naar Amerikaans voorbeeld. Alleen al de Malboro cigaretten reklame was fascinerend.

 

 

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie opname! Goed en fraai gearchiveerd! Complimenten!

 

Ben in de jaren 70 regelmatig in Luxemburg op vakantie geweest. Heb de 208 zendmasten zien staan en op de camping na 12 uur ook 208 op FM geluisterd.

De (3 a 4) FM zenders waren  zodanig gericht, dat bij nazomerse atmosferische omstandigheden minstens 2 van de (ik dacht 3) op Duitsland gerichte FM zenders tot in noord Nederland konden doorkomen. De FM band was immers in die tijd nog bijna leeg. De toenmalige coalities in  Den Haag (PvdA en CDA voorop) deden het volk immers geloven dat er  "schaarste" was in de Nederlandse ether en dus geen plaats voor meer (en vooral geen commerciële) radiozenders. 

 

Commerciële radio naar Amerikaans voorbeeld was voor mij trouwens Radio London/Big L/266.  

 

En wat Tony Prince betreft, die had voor Luxembourg ook al een piratenverleden:

Tony Prince, 1520 (199 Meters) Radio Caroline North | March 1, 1966 – Airchexx

 

En nu we het toch over radio legends hebben:

Philip Birch overleden - MediaPages.nl


Veel meer voormalige "Britse zeezender dj's" werkten ooit bij 208.

Paul Burnet kwam van Radio 270 (extreem goed te ontvangen in noord Nederland)

Bob Stewart (ex-Caroline)

Mark Wesley (ex Radio Essex, later RNI)

Stuart Henry (ex-Radio Scotland)

www.radioluxembourg.co.uk/?page_id=37

 

Andersom gebeurde natuurlijk ook.

De bekendste "DJ" die ooit begonnen is bij de Nederlandstalige Radio Luxemburg is natuurlijk Stan Haag, maar er waren er meer (Peter Koelewijn).

 

Radio Luxemburg en de zeezenders: zelfs anno 2022 kunnen we wel stellen dat het radiolandschap in een aantal landen rond de Noordzee er heel anders uit had gezien als deze zenders er niet waren geweest. Lees alleen maar het boek over de invloed van Lex Harding op ons omroepbestel.

 

Als je de jaren 60 op een transistorradio bewust hebt meegemaakt. zou je zo wel weer terug willen. Net als de muziek van Elvis Presley was het allemaal revolutionair nieuw.,

 

Radio luisteren is toen een van mijn grote hobby's geworden.

Veronica, Caroline/Radio London en Mi Amigo hebben baanbrekend werk verricht.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

"the Big 208"

Ik luisterde sinds 1978 naar de 1440Khz , en ook Mi Amigo zolang het ging !!

Hier in dit landsgedeelte ging Luxemburg op AM heel goed !! 🙂

En ja , die fadings , die vielen best goed mee , niet veel hinder van !!

Kon ik die op FM beluisteren , dan deed ik dat , maar via AM was het makkelijkst !!

Ik had een oude radiobak met een pickup naast mijn bed 🙂

Ook had ik een draagbare radio op pillen , de AM ging lang mee !!

Op FM , als de batterijen verminderden , enkel een extra dof geluid !!

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

bericht op de facebook adres van caroline

 

Now that we are blasting out across The Netherlands on increased power, we are letting our Dutch friends know they can tune in on 648 AM, by advertising in the December issue of OOR, the leading Dutch music magazine. Our thanks to our friend Kees Flipsen for sponsoring the ad!

 

https://www.facebook.com/radiocarolineofficial/posts/4595196910577306

  • Like 2

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste zeezender dj's zijn na hun zeezender carrière in de spotlights gebleven. En sommigen geen beetje ook!

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/176481/Hans-Hogendoorn-uit-Diever-verdwijnt-na-ruim-40-jaar-als-zenderstem-Radio-1

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Hans was één van de toppers van Radio Noordzee Internationaal. 

De DJ's van toen zijn vrijwel zonder uitzondering nog tientallen jaren actief gebleven op de radio. 

Het was ook een geweldige groep bij RNI.  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewerkt hebben bij een zeezender blijkt achteraf een garantie te zijn geworden' voor of het in de spotlights blijven, of op zijn minst heel goed "terecht komen".

"Marc Jacobs" heeft daarna jarenlang bij RTVNoord gewerkt en is nu weer in beeld bij "de nieuwe Mi Amigo".

  https://nl.wikipedia.org/wiki/Rob_van_Dam_(stemacteur)

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regelmatig komt de vraag voorbij komen wat de luistercijfers van de zeezenders waren.

Aan de ene kant best leuk om die (exact) te weten, maar aan de andere kant kun je je afvragen of alle schattingen wel zo ver van de waarheid af liggen. 

Feit is immers dat de zeezenders in feite de bestaande omroepstructuren in de desbetreffende landen omver bliezen.

Niet voor niks wilden de politieke partijen die belang hadden bij handhaving van de bestaande machtsstructuren in de radiolandschappen niets weten van welke legalisering dan ook na een wettelijk verbod op meewerken aan zeezenders. (Op Radio Hauraki in Nieuw Zeeland na).

 

Zelfs aan land deed de politiek in NL nog pogingen Veronica (VOO) de nek om te draaien.

Het ironische is echter, dat uiteindelijk dat hele politieke establishment nog steeds niet opgewassen bleek tegen eenlingen als Lex Harding, Rob Out en Sylvain Tack  (of Ronan o' Rahilly)! 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...