Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten


8 uren geleden, Eduard07 zei:

En geen Murski Val (op de verre achtergrond misschien).

Momenteel wel Caroline , maar al zwalpend !! Op een draagbare Sony radio !!

Met op de achtergrond , heel zwak , soms over caroline heen .... jawel .... Murski Val !!

Dat wordt vanavond weer een zatte bedoening !! 🤭

Oh , op 1611 , daarnet een NL piraat 😵

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kees

 

De ontvangst is verbeterd, zoals je mag verwachten.

Hier in Bergen op zoom in de donkere uurtjes af en toe in zeer geringe mate last van Murski Val. Dat

was voordien wel anders. Er word bovendien nog aan de zender gesleuteld voor verbeteringen. 

Ik ben fan, dus ik hoop op aandacht in de media voor Radio Caroline. Wat mij betreft is een goede bij

Caroline passende krantenkop het volgende: Voormalige zeezender Caroline houdt middengolf in ere.

Als iemand een betere weet dan verneem ik dat graag. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Eduard07 zei:

Me dunkt een behoorlijk signaal. Vergelijkbaar met de 50 kW vanaf de Mi Amigo in de jaren 60. En beter dan RNI vanaf de Mebo2 in de jaren 70.

 

Als dat inderdaad zo is, dan bewijst dat dat de NL zeezenders met veel minder vermogen uitzonden dan dat ze beweerden. Ze hadden het voordeel van uitstekende aarde op zout water. RNI beweerde dan wel met 60-75 kW uit te zenden en dan nog 2 korte golf zenders en FM.  Dat vermogen moest wel ergens vandaan komen. Bij een rendement van 50% moet je toch zeker 200-250 kW aan vermogen toevoeren met de verdere stroomvoorziening voor licht/keuken/etc. Dat moet je toch aan olie aanslepen. En of de generatoren dat wel konden leveren? Ik zet er mijn vraagtekens bij. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Als dat inderdaad zo is, dan bewijst dat dat de NL zeezenders met veel minder vermogen uitzonden dan dat ze beweerden. Ze hadden het voordeel van uitstekende aarde op zout water. RNI beweerde dan wel met 60-75 kW uit te zenden en dan nog 2 korte golf zenders en FM.  Dat vermogen moest wel ergens vandaan komen. Bij een rendement van 50% moet je toch zeker 200-250 kW aan vermogen toevoeren met de verdere stroomvoorziening voor licht/keuken/etc. Dat moet je toch aan olie aanslepen. En of de generatoren dat wel konden leveren? Ik zet er mijn vraagtekens bij. 

De middengolf zat in die tijd ook bomvol en moest je opboksen tegen andere zenders en als de Engelse PTT dan nog begon met een stoorzender,  dan was het pas echt mis.  Het is ook moeilijk de vergelijking te maken, Caroline heeft nu een vaste hoge mast, die omzeggens in de zee staat, toen op een boot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

.....200-250 kW aan vermogen toevoeren met de verdere stroomvoorziening voor licht/keuken/etc. Dat moet je toch aan olie aanslepen. En of de generatoren dat wel konden leveren? Ik zet er mijn vraagtekens bij. 

Ook in de jaren 60 en 70 waren die generator sets niet uitzonderlijk groot.... Ik heb met scheepsdiesel generatoren gewerkt, voor de nood distributie, van 1250kW, en die zijn een meter of 4 lang en 1.5-2m breed.... Dus de ruimte is het niet. En de olie die het gebruikt valt ook alles mee!

  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Big fellow zei:

de nood distributie, van 1250kW

 

1250 KVA zul je bedoelen. 😀 

Ik heb een noodstroom aggregaat van 500 KVA in Madagascar bij TVM in bedrijf genomen en die pastte in een container van 20 ft. Was inderdaad niet zo groot. 

 

Het omzetten van de frequentie van 828 naar 648 kHz is inderdaad niets voor beginnelingen als ik het zo doorlees in de manual. 

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

1250 KVA zul je bedoelen

Nee, 1250kW mechanisch vermogen met een 1500kVA generator eraan vast.

 

In 20ft kan je met gemak groter kwijt, maar het probleem is de brandstof tank en de uitlaatgassen filters / geluiddempers die erg veel ruimte in beslag nemen...

 

Ik werk tegenwoordig aan systemen van 100kW (125kVA) tot 665MW (821MVA)... Dus een redelijke variëteit...

Zie hier het type plaatje van de generator van een van mijn laatste klussen...

 

IMG_20211116_095255.thumb.jpg.730c68736565a4318f25a6b0c2a462ca.jpg

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Eduard07 zei:

En geen Murski Val (op de verre achtergrond misschien).

 

7 uren geleden, RaCafan zei:

in de donkere uurtjes af en toe in zeer geringe mate last van Murski Val.

Hier variërend op enkele minuten tijd zelfs , binnenshuis !!

Daarstraks om 0h31 & 0h33

2 Opnames met getetter , er zit maar zo'n 2 minuten tussen elk !!

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou cookie monster, dat is toch lekker relaxed luisteren. 

Zo gezellig met een glaasje wijn en je vrouw/vriendin of wie dan ook, op de bank en dan op de achtergrond die geweldige sound van Caroline door het geratel heen. 

Daar zou ik toch helemaal opgewonden van raken. 

  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Als dat inderdaad zo is, dan bewijst dat dat de NL zeezenders met veel minder vermogen uitzonden dan dat ze beweerden. Ze hadden het voordeel van uitstekende aarde op zout water. 

In allerlei memoireboeken over de zeezenders wordt jouw stelling meermalen bevestigd. Zelfs de 10 kW van Veronica 192 blijkt nooit 10 kW geweest te zijn. Toch leek dat wel zo als je het signaal vergeleek met de 10kW-dekking van toenmalig Hilversum 3 op de 240 meter vanuit het Gooi.  

 

De AM zender van RNI was trouwens een ramp. Die begon op 186 meter (nota bene een noodfrequentie) uit te zenden met -volgens de zender - 105 kW, maar de dekking was vergelijkbaar met Veronica 192, dus kwam eerder in de buurt van van 10,5 kW. 😁

 

Toen de heren Meister-Bollier erachter kwamen dat ze snel van die frequentie weg moesten om niet het zwijgen te worden opgelegd, begon een zwerftocht door de AM-band met wisselende sterktes. Hoe lager ze in de band gingen zitten, hoe beter de dekking. De beste dekking was op 244m, maar toen stoorden ze H3 weer.  Uiteindelijk zijn ze van 217 m (Radio Moskou- ooit Swinging Radio England) op 220 m terechtgekomen. Met pal naast hun een zender uit noord Frankrijk. Maar de dekking was absoluut geen 105 kW. De Duitstalige dj's moesten het veld ruimen, want het signaal haalde bij lange na Bremen niet. (Caroline 259 in de Sixties vanaf de Mi Amigo ooit wel.) 

 

Swinging Radio England pretendeerde trouwens ook altijd met 50 kW uit te zenden op 227, maar de ontvangst kwam eerder in de buurt van de 15 kW. In noord-oost Nederland was de zender amper te ontvangen. Dit in tegenstelling tot het zusterstation op hetzelfde schip, Britain Radio, op 355 meter. Op een prachtige golflengte, natuurlijk.    

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Hier variërend op enkele minuten tijd zelfs , binnenshuis !!

Daarstraks om 0h31 & 0h33

2 Opnames met getetter , er zit maar zo'n 2 minuten tussen elk !!

 

@Cookie monster,

Wel eens een andere radio geprobeerd?  Met een deugdelijke (ferriet)antenne? En dan buiten? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Daar zou ik toch helemaal opgewonden van raken.

Absoluut zelfs , de pin-upclub is er zelfs niks tegen !! 😭🥶🥳

 

1 uur geleden, Eduard07 zei:

@Cookie monster,

Wel eens een andere radio geprobeerd?  Met een deugdelijke (ferriet)antenne? En dan buiten? 

Dit is de enige deftige radio die ik momenteel heb , FM-LW-AM 531 - 1611 !!

Daar kan ik geen externe antenne opzetten !! Het geluid is ok !!

Maar om die radio mee naar buiten te nemen , da's helaas ook geen optie !!

Wat is een goeie radio waar ik eventueel een Mini Whip antenne op kan aansluiten ??

Liefst geen plastiek bakje waarin 2 pillen zitten van 1,5V !!

Ik heb hier zo'n "wereldontvanger" van 10€ 😎

AM 531 tot 1611Khz - SW 2,3 tot 29Mhz - FM 76,0 tot 108Mhz

WebSDR is natuurlijk ook een goeie oplossing 🙂👌

WP_20211129_18_42_35_Pro.jpg

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...