Ga naar inhoud


Nieuwe schotel geplaatst, weer een T-90!


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Omdat mijn 2e verblijf locatie op de 45e breedtegraad steeds vaker gedurende langere tijd gebruikt gaat worden heb ik de afgelopen week de oorspronkelijke schotels, een 20 jaar oude schotel voor 19 oost en later een 2e schotel voor 23,5 graden oost vervangen voor een nieuwe opstelling.

Mijn favoriete schotel is de Wavefield T-90, omdat je daarmee voor jaren flexibel bent in de te ontvangen satelliet posities.

image.jpeg

De nieuwe opstelling, T-90, de hoofdreflector staan nagenoeg verticaal!

 

Voor LNB's heb ik Inverto Premium Quad PLL  toegepast.

De Diseqc schakelaars zijn Centauri EMP 9/1 schakelaars. Diseqc mode 1.1

Met ongeveer 35 meter coax is de schotel verbonden met de 2 ingangen van de Vu+ Duo UHD SE

Extra kabels voor extra ontvangers zijn eenvoudig later aan te brengen.

De kabels zijn buiten in een 25mm mantelbuis aangebracht.

 

Toekomstige uitbreiding met meerdere ontvangers in de toekomst is mogelijk, ik hoef dan slechts een Diseqc schakelaar te plaatsen met wat extra kabels.

 

Op dit moment zijn er LNB`s geplaatst voor Astra 1,2 en 3 en Hotbird.

Verder is er een LNB gericht op 5 graden West voor de Franse multistream's en de uplinks van het Royal Operahouse en de Metropolian, die regelmatig hun producties distribueren naar bioscopen over de gehele wereld.

 

De laatste 3 posities zijn nog onderwerp van beraad, wat de moeite waard is, ik denk aan bijvoorbeeld 10 graden oost voor de ontvangst van uplinks.

 

 

image.jpeg

De schotel is vanaf de grond toegankelijk, geen trapjes of ladders nodig.

Hartje winter is er schaduw op de reflector te zien, maar ik kijk met als laagste elevatie (Astra 2) met 32 graden naar de satelliet zonder obstakels in de zichtlijn.

 

Voor wat betreft signaal kwaliteit, en regenreserve, is dit een ideale schotel.

Uitrichten was zoals gebruikelijk een fluitje van een cent, met het spreadsheet van Holles de beste configuratie voor alle posities bepaald en met de gradenboog de elevatie en skew van de schotel ingesteld.

 

De schotel in de juiste richting gedraaid en de LNB's met behulp van de satelliet meter optimaal ingesteld.

 

Multistream ontvangst op 5 west is uitstekend te ontvangen met voldoende reserve.

 

Voor de komende jaren kan ik weer vooruit!

 

 

  • Like 4

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

4 uren geleden, theparasol zei:

kleine broertje de T55

Destijds hier ook eentje gehad , da' ging wel leuk 🙂

Ik had bijna een T90 , maar ik heb niks meer van de persoon in kwestie gehoord !!

Maar ja , ik heb nu een draaibare en ben te vrede , en nu weer on-topic:

Een T90 , wanneer goed opgesteld , is bv handig wanneer je tegelijkertijd

iets wil opnemen en/of kijken van verschillende satellieten !!

Jammer dat er bv geen T150 bestaat of een T90 met bredere schotels !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
8 uren geleden, Sprietje zei:

De schotel nog breder? Wil jij signalen op een parabolische schotel opvangen haaks op de kijkrichting?

Dan plaats je er toch twee.

 

twee T90-schotels.jpg

Alsof zo'n opstelling deze dagen nog zin heeft?

Na Eutelsat 5W is er praktisch niets meer FTA te ontvangen met zo'n schotel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie opstelling @ceesv!

 

Ook makkelijk om erbij te komen. Ik heb voorheen meerdere T55 + 4-LNB's op de keukentafel mbt LNB posities en skew etc uitgericht en dan naar de mast verplaatst effe draaien beeld.

Dat zal die Oosteuropeaan ook gedaan hebben met zijn twee T90 wokkies in de foto van sprietje.

 

Ik zou hem overigens verzekeren / vermelden op je polis. Er zijn al meer mensen hun wokjes kwijt geraakt op het platteland.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
19 uren geleden, ceesv zei:

De laatste 3 posities zijn nog onderwerp van beraad, wat de moeite waard is, ik denk aan bijvoorbeeld 10 graden oost voor de ontvangst van uplinks.

Ontvangen van uplinks van 10E terwijl de LNB niet in center staat en dat met zo'n flapoor schotel?😬

Dat wil ik wel nog eens zien, terwijl je met een offset schotel van 90cm al op minimale zit voor het ontvangst van uplinks.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

10E staat precies in het midden van de schotel, het is krap, maar niet geheel onmogelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

opvangen haaks op de kijkrichting?

Dan plaats je er toch twee.

Als je plaats hebt , maar een T150 , 75°E/W zou geweldig zijn 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, cookie monster zei:

Als je plaats hebt , maar een T150 , 75°E/W zou geweldig zijn 🙂

Wel ja, ik zou 90°E/W nemen, dan het je een schoteloppervlak ter dikte van het plaatmateriaal dus nul versterking en een T150 moet je met een hijskraan op zijn plek hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...