Ga naar inhoud


Beste stand voor draaiende schotel ifv stormweer?


stevenvc19
Ga naar oplossing Opgelost door Plepkeshenkie,

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, 

 

Gezien het al enkele dagen zwaar waait en het hoogtepunt zou morgen verwacht worden met rukwinden tot 7 beaufort, volgende vraag; 

Wat is de beste stand van de rotor bij stormwind? 
Ik woon in de regio Mechelen (provincie Antwerpen). Ik woon op de tweede etage en vang direct de westenwind op het balkon op.
Ik heb een draaiende schotel (80cm) op een rotor staan. Ik heb alleen geen idee hoe ik de schotel best kan draaien. De gevel waarlangs de schotel staat is de West kant. de schotel staat net op de hoek van het gebouw op een voet. 

Vannacht heb ik de schotel richting 33 oost gedraaid in de hoop zo weinig mogelijk wind in de schotel te laten blazen. Toch is de schotel al danig verdraait door de wind dat deze ochtend 5W en 30W al bijna niet meer binnen komt. 

 

Ik heb het gevoel dat de wind die tegen de gevel blaast tegen de achterkant van de schotel aangeblazen wordt wanneer deze op 33 oost staat. 
Ik heb ook al geprobeerd bij vorige winderige periodes om de schotel op 30W te laten staan, zo komt de wind wel vlakker in de schotel terecht maar heb de indruk dat de schotel dan minder verdraait. 

Of is het beter voor de rotor om de rotor naar het nulpunt te laten draaien? 

 

1; Wat is het minst slechte voor de rotor? 

2; Is het beter dat de schotel verdraait (om de krachten van de wind kwijt te raken) of mag het boeltje gerust wat harder aangeschroefd worden? 
Het is de klem van de rotor die verdraait op de paal waar hij aan vast hangt. Niet zozeer de schotel die aan de rotor hangt. 



Hebben jullie tips? Hoe lossen jullie dit op? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik zou het toch maar wat vaster schroeven

  • Like 1

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De beste plaats voor een schotel bij een orkaan is in de kelder.

 

Maar aan de mast is het ook afhankelijk van je omgeving.

Kijk naar de schotel en stel vast wanneer die zo stil mogelijk op de mast staat.

Haaks op de storm heeft die de vorm van een vliegtuig vleugel, aan de achterkant bol, aan de voorkant hol, of voor de wind recht.

Dat zal extra krachten uitoefenen op je bevestiging.

 

Je gevel, en vorm van het huis zal ook een rol spelen.

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Sprietje zei:

Een foto geeft al een stuk beter beeld van de situatie.

Heb enkele foto's teruggevonden van toen alles in opbouw is. De voet zit onder de borstwering geklemd dus die kan niet weg. 
Bovenaan heb ik de paal tussen een bekistingsplaat geklemd. 

Blijkbaar staat er een foto ondersteboven... De schotel hangt dus niet aan het plafond 😉 

IMG_5268.JPG

IMG_4932.JPG

IMG_4424.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat ga je nooit redden, zo'n hoge pijp op zo'n klein voetje.

Ik zie op de 1e foto dat je al 4 gaten in de bekistingsplaat hebt geboord bij de pijp. Maak een stuk vierkant plaatmateriaal van 110x110mm met een gat er in van de pijpdiameter. Zaag dit middendoor zodat je de pijp kunt vastklemmen. Nu kun je de vierkante plaat aan de bestaande bekistingsplaat vastzetten met de 4 al bestaande gaten. Dan kan de mast nooit meer bewegen en ook niet draaien.

 

 

IMG_4424.JPG

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Sprietje zei:

Tja, dat ga je nooit redden, zo'n hoge pijp op zo'n klein voetje. Ik zou van bekistingsplaat een verbinding maken tussen de mast en de railing van het balkon maar dan dat de mast vastgeklemd zit.

IMG_4424.JPG

En wat zou jij doen aan de stand van de rotor? rotor op 0 zetten? deze staat hier op foto 30 west en staat zo min of meer in lijn met de westergevel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is voor deze schotel de beste keus bij storm. Draai hem nu altijd zo dat als de wind uit het westen komt de  lnb,s in de richting van het zuiden staan.

M.a.w altijd haaks op de wind.

20211031_103139b.jpg

  • Like 3

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mojo zei:

Vaandelstand noem je zoiets.

Of bedoel je VAANSTAND ? Stand voor de minste luchtweerstand.

  • Like 1

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ceesv zei:

De beste plaats voor een schotel bij een orkaan is in de kelder.

Ik ga mijn schotel niet elke keer afbreken , ondanks dat ik er zo aan kan !! 🥶

Ik ben alhier ook benieuwd hoe dat het zal verlopen , of blijven staan !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...