Ga naar inhoud


Voormalige USSR gaat Ukraine aanvallen


D-box

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, Eduard07 zei:

Zeg maar waarvoor je kiest: inflatie of een zich uitbreidende oorlog.

De wereld is niet zwart-wit. 

De basis van de problemen ligt in het verleden: financiele crisis 2008 die met geld drukken nooit echt is opgelost, schuldenmaatschappij en verwaarlozing infrastructuur op alle fronten. De rekening daarvan komt nu. Inflatie ontwikkelt zich in een hyperinflatie ofwel het wordt een stevige recessie. Een tussenweg is nauwelijks meer mogelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


29 minuten geleden, boudeman zei:

De basis van de problemen ligt in het verleden: financiele crisis 2008 die met geld drukken nooit echt is opgelost, schuldenmaatschappij en verwaarlozing infrastructuur op alle fronten. De rekening daarvan komt nu. Inflatie ontwikkelt zich in een hyperinflatie ofwel het wordt een stevige recessie. Een tussenweg is nauwelijks meer mogelijk.

 

De huidige inflatie is het directe gevolg van de oorlog en met name de gasprijs. Niet van een crisis uit het verre 2008. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou denk ik dat het een combinatie van factoren is.

Zoals eerder ook elders vermeld hakt die corona pandemie ook in de supplies uit China en grote personeelstekorten mbt corona zieken en/of doden.

Werkgevers moeten betalen om werknemers te vinden... ook zo iets wat men doorberekend.

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, ceesv zei:

 

 

Ik schreef:

En aangezien burgers in Rusland geen invloed hebben op het verloop van de oorlog is het effect van de sancties niet dat wat ermee beoogd werd, het stoppen van de bezetting van Oekraine.

 

Het wel en wee van de Russische bevolking heeft geen invloed op Poetin.

Sweeping statement. In strijd met "Niemand weet wat er in Poetins hoofd omgaat." En dat weten we evenmin van de Russische bevolking, behalve dat Poetin er elke dag voor moet zorgen dat die bevolking koest blijft zolang hij dat nodig vindt.

43 minuten geleden, ceesv zei:

 

Iedereen die tegen Poetin ageert verdwijnt uit de samenleving.

En die constatering is geen aanname!

 

In dit geval zou er dan een oppositie moeten zijn die Poetin te harte zou moeten nemen.

 

Maar zoals je weet is het in Rusland niet toegestaan kritische geluiden te laten horen over de oorlog.

 

Hoe zou dan de Russische bevolking invloed moeten uitoefenen op Poetin.

De Roebel staat hoog, mede door de verplichting energie uit Rusland in Roebels te betalen, de gestegen energie prijzen die hij ook ontvangt voor zijn geleverde olie en  de nieuwe afnemers die zich niets aantrekken van het embargo en de sancties.

 

 

Poetin heeft de dagelijkse zorg in het zadel te blijven met zijn maffia.

Maar een kruik gaat niet zolang te water tot ie barst. Dat hebben we in oost Europa ook gezien.

 

En die roebel staat fictief hoog. (Heb je mijn link wel gelezen?)

 

Ik vraag me af waar Poetin al die Roebel-woekerwinsten op gas en energie moet laten. Die zijn vast niet per direct omzetbaar in nieuw oorlogstuig en verse soldaten.

En wat kan die verder nog met al die Roebels?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Nou denk ik dat het een combinatie van factoren is.

Zoals eerder ook elders vermeld hakt die corona pandemie ook in de supplies uit China en grote personeelstekorten mbt corona zieken en/of doden.

Werkgevers moeten betalen om werknemers te vinden... ook zo iets wat men doorberekend.

 

Dat zou best kunnen, maar die vergrijzing van onze bevolking speelt al langer en kon een regering van mijlenver zien aankomen.

Maar ja, een visieloos kabinet leeft bij de dag en probeert ons wijs te maken dat dit een onvoorspelbare crisis betreft.

En dus gingen de visieloze bezuinigen gewoon door. Jarenlang. 

(Analogie met de huidige "stikstofcrisis" dringt zich op.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk weten we dat er een vergrijzing plaatsheeft in de bevolking. Die was natuurlijk wel voorspeld.

Maar dat interesseert die "Old Farts" die vergrijzen helemaal niks 😁

 

 

misschien is dat wel waarom de jeugd rebelleert tegen opa en oma pensioen stemmer.

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07   En wat kan die verder nog met al die Roebels?

 

Geen probleem. De waarde van de Rubel is toegenomen, dus er is vraag naar. Rusland heeft in het verleden, en misschien nu ook nog, veel goud aangekocht. En de schuld is minder dan 20% van het B.I.P. Daar kumnnen de meeste westerse landen slechts van dromen.

Ik denk dat jouw wens de vader van je gedachten is, n.l. dat de economie van Rusland naar de afgrond gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, boudeman zei:

. En de schuld is minder dan 20% van het B.I.P. Daar kumnnen de meeste westerse landen slechts van dromen.

Ik denk dat jouw wens de vader van je gedachten is, n.l. dat de economie van Rusland naar de afgrond gaat.

Heb je door mij hierboven gegeven link niet gelezen met de analyse van de Universiteit van Yale ?

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4167193

 

Ik denk eerder dat jouw wens de vader is van de gedachte.

Waar moet Poetin heen met die Roebels die hij kunstmatig heeft opgewaardeerd? Welk land wil ze hebben? Hij kan er niks mee in de wereld.

 

Tja, je hebt natuurlijk een lage schuld als je een economie hebt die amper draait. Behalve de oorlogsmachine, dan.

Want Rusland heeft inmiddels een oorlogseconomie.

Hoe Rusland zijn economie voorbereidt op een lange oorlog | BNR Nieuwsradio

 

Het is maar net wat voor slinger je geeft aan die fraaie Russische cijfertjes.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Analyse van Yale

Laten we hopen dat zij gelijk hebben. Er zijn natuurlijk diverse tegenstrijdige analyses, en de tijd zal leren wie het bij het rechte eind heeft. De laatste tijd heb ik veel oorlogsdocumentaires gezien (bijv. de Apokalypse reeks). Vantevoren was het nooit duidelijk wie er zou winnen. Maar de winnaar was meestal degene met de langste adem en degene die streed op het eigen grondgebied.

Ik blijf van mening  dat de verzwakking van het westen huisgemaakt is in een eerdere periode,waardoor crises van Corona,Ukraine en milieu een zware impact hebben, en nog verder zullen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, boudeman zei:

Ik blijf van mening  dat de verzwakking van het westen huisgemaakt is in een eerdere periode,

De EU (excl. UK) heeft gewoon niet goed opgelet en waande zich veilig. Ze hebben zich in slaap laten sussen of keken gauw de andere kant op (De Krim)..

Net als veel Europese landen 100 jaar geleden.

En vervolgens bleven alleen nog pogingen tot appeasement over het afgelopen half jaar. Zoals te verwachten was,  hooghartig afgewezen door een zich sterk voelend Rusland.

Die pogingen bleken - zoals de geschiedenis ons al tig keer heeft geleerd - zachte heelmeesters, stinkende wonden op te leveren.

Compromisbereidheid in deze kwestie zal door de tegenpartij als een teken van zwakte worden geïnterpreteerd en daarmee de kiem leggen voor meer oorlogen en pogingen tot landjepik. Net als in 1938/39. En het opschuiven van de Russische grens richting westen. Stapje voor stapje, tenzij...

 

Tja, het lijkt moeilijk te zijn: leren van de geschiedenis en eerder gemaakte fouten.

De generatie die ons hiervoor altijd waarschuwde en wakker hield, is inmiddels nagenoeg uitgestorven.

Naïviteit kon weer toeslaan.

 

En de Romeinen wisten het al:

Si vis Pacem, para Bellum...

(Als u de Vrede wilt bewaren, bereid u voor op Oorlog.)

 

Of in modern Nederlands:

Speak softly, but carry a big stick.

 

En die stick hebben we dus laten verrotten.  

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, boudeman zei:

Geen probleem. De waarde van de Rubel is toegenomen, dus er is vraag naar. Rusland heeft in het verleden, en misschien nu ook nog, veel goud aangekocht. En de schuld is minder dan 20% van het B.I.P. Daar kumnnen de meeste westerse landen slechts van dromen.

Ik denk dat jouw wens de vader van je gedachten is, n.l. dat de economie van Rusland naar de afgrond gaat.

De roebel presteert in juli opeens heel slecht tegenover de dollar, na sterke comeback in het voorjaar (msn.com)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Werkelijk?

Aan de koers van de Roebel te zien niet.

En dat die ineens slecht presteert t.o.v. de US Dollar, ik zie het niet.

 

image.png

 

Ik zie wel iets anders, namelijk hoe de euro aan het wegzakken is.

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik geloof dat je het grote plaatje mist.

 

Ik zou ook kunnen zeggen dat de euro op op het hoogste punt staat t.o.v. de dollar, maar hij is altijd nog 20% lager als verleden jaar.

 

Feit is, dat het de roebel wezenlijk beter gaat als de Euro.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...