Ga naar inhoud


Wegwerp plastic


D-box

Aanbevolen berichten

30/3/22 19:05

De regering wil van plastic af (snap ik best, dat wil ik ook).

Dus plastic bekers en plastic verpakking gaan in de ban.

Ik begrijp dit; vissen en andere dieren gaan dood door het wegwerp plastic.

Toen ik in mijn jeugd samen met mijn vader zaliger naar de Chinees ging om wat lekkers te halen voor ons gezin, zei mijn vader zaliger:"neem de grootste pannen mee" wij gingen dus met grote lege pannen naar de Chinees; en die werden rijkelijk gevuld; plastic verpakkingen bestonden nog helemaal niet bij de Chinees.

Kortom, ik zal er geen traan om laten (ik heb pannen zat).

  • Like 2

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uren geleden, D-box zei:

30/3/22 19:05

De regering wil van plastic af (snap ik best, dat wil ik ook).

Dus plastic bekers en plastic verpakking gaan in de ban.

 

beetje kortzichtig vind ik persoonlijk.

natuurlijk prima om het milieu te ontlasten van alle plastic dat staat buiten kijf.

Maar wat krijg je er dan voor terug?
 

Gaan we onze eigen mok meenemen? Die ook afgewassen moet worden met warm water en zeep in de vaatwasser?

Gaan we kartonnen bekers gebruiken met een plastic laag aan de binnenzijde zodat het nog moeilijker te scheiden is?

of voorzien van een PLA coating wat niet te recyclen is maar gecomposteerd moet worden maar wat vele malen duurder is en waardoor ze alsnog in de verbrandingsoven belanden?

 

Dus ja prima als men probeert de afvalstroom zo te beperken dat dit niet in het milieu komt maar denk dat men wel een beetje bij de weg moet blijven.

Een goed begin zou zijn om niet alles gescheiden op te gaan halen en het scheiden aan de consument over te laten (met als resultaat dat het alsnog de verbrandingsoven in gaat omdat het niet zuiver genoeg is)

Laat dit aan professionals over die het verschil wel kunnen zien en de gescheiden producten ook weer echt kunnen gaan gebruiken.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Plastic rietjes mogen niet meer.

Sinds enige tijd worden karton verpakte Chocomelk met papieren rietjes uitgeleverd.

 

Die papieren rietjes zijn bijna niet in staat de verzegeling te doorbreken, je krijgt ze bijna niet in de verpakking gestoken.

 

Is dat je dan toch gelukt, zonder de helft van de inhoud te morsen, en je neemt een slok,

Smaakt de chocomel naar het papieren rietje.

 

Oja, natuurlijk is het papieren rietje in een plastic omhulling verpakt en aan het karton geplakt.

 

https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=chocomel+papieren+rietje

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met plastic op zich is niet zoveel mis.

Het grote probleem is de omgang van de stompzinnigen met plastic. Zoals met de omgang van bijna alles het grote probleem.

Die gooien het gewoon ergens neer. Net als grote clubs als Shell en noem maar op ook doen, want de bestuurders zijn even stompzinnig. Want gemak en geld is het enige dat telt. Zoals schepen olie in zee dumpen ipv het op land in te leveren.

 

Een probleem met plastics is dat er veel soorten zijn en dat ze slijten. Ik krijg vaak het gevoel dat dat moedwillig wordt ingebouwd bij bv zoiets als tandwielen om de leeftijd van een apparaat te beperken. In de jaren 70 heeft iemand me een as van een lager van plastic laten zien en ik mocht er met een vlijmscherp stalen mes in raggen zoveel ik wou maar er was geen krasje in te krijgen. Dus voor tandwielen zijn echt wel redelijk onverwoestbare dingen te regelen.

Daarnaast is er het probleem dat je de vele soorten apart zou moeten inzamelen als men al bereid zou zijn ze in te leveren. Daar wordt het ingewikkelder en zou een minimale scheiding mogelijk zijn als mensen dat zouden snappen en dat doet 90% of meer niet van wie het wel zou willen.

Maar ingeleverd kun je het nog altijd verbranden om stroom op te wekken.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ceesv zei:

Sinds enige tijd worden karton verpakte Chocomelk met papieren rietjes uitgeleverd.

Op zich een goede zaak dat ze die Chocomelk pakjes niet meer open krijgen maar dat heeft een andere reden.

In chocomelk zit nog meer suiker dan in een glas cola, (7,5 klontje in 250ml en in cola 6,5 klontje)

Verbrand je die energie dan is er niets aan de hand maar 99% van ons wordt er alleen maar dik van en loopt op latere leeftijd suikerziekte op.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, minplus zei:

Met plastic op zich is niet zoveel mis.

Maar ingeleverd kun je het nog altijd verbranden om stroom op te wekken.

Er zijn voor diverse voedsel verpakkingen, waar het topic over gaat, al jaren circulaire alternatieven die biologisch afbreekbaar en "composteerbaar" zijn zonder methaan en co2.

Zoals de Mycelium en Schimmeldraden die zelfs tegenwoordig voor kleding worden gebruikt.

Dat kunnen wij als we "willen" gebruiken waarbij de energie toevoer om een dergelijk alternatief te produceren veel lager is dan die "plastics" waarmee "niet zo veel mis is".

Als je het plastic verbrand heb je zeer giftige rookgassen die allemaal ook weer extra gefilterd moeten worden met dure en complexe installaties.

Amsterdamse afvalverwerking staat bekend erom dat je eraan failliet kan gaan.

 

Toen ik klein was en zondags een verpakte choco toffee kreeg waarvan ik het papiertje zomaar weggooide op straat kreeg ik een draai om mijn oren van m'n pa. Hier kun je komen kijken en constateren dat vanaf de junkfood winkel tot aan de studentenhuizen alle verpakkingsmaterialen op trottoir liggen en in de struiken geflikkerd worden, zelf voor hun woningtoegang ligt de zooi.

 

Wegwerp plastic is een contradictie in termini !

 

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. er zijn ook Maastrichtenaren die het geld voor de restafvalzakken willen uitsparen en alles dumpen waar ze maar kunnen.

het nadeel van een dure restafvalzak met een engel en een ster erop.

https://www.gemeentemaastricht.nl/afval-en-milieu/restafval-en-restzakken

 

en dan toch nog gemeentelijke belastingen betalen

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Moderator
Op 31-3-2022 om 17:03, ceesv zei:

Plastic rietjes mogen niet meer.

Sinds enige tijd worden karton verpakte Chocomelk met papieren rietjes uitgeleverd.

 

Die papieren rietjes zijn bijna niet in staat de verzegeling te doorbreken, je krijgt ze bijna niet in de verpakking gestoken.

 

Is dat je dan toch gelukt, zonder de helft van de inhoud te morsen, en je neemt een slok,

Smaakt de chocomel naar het papieren rietje.

 

NVWA onderzoekt verstikkingsgevaar papieren rietjes

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt mogelijk verstikkingsgevaar bij het gebruik van papieren rietjes. De toezichthouder heeft een aantal meldingen ontvangen van ouders van jonge kinderen die bijna zijn gestikt na het sabbelen op een papieren rietje.

 

https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2022/02/23/nvwa-onderzoekt-verstikkingsgevaar-papieren-rietjes

 

Antwoorden op Kamervragen over papieren rietjes

Minister Kuipers (VWS) geeft antwoord op vragen over papieren rietjes.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/05/30/antwoorden-op-kamervragen-over-papieren-rietjes

 

Antwoord 5:
Ik heb geen onderzoek gedaan naar de gebruikers van drinkpakjes maar het is te
verwachten dat kinderen en mensen met een beperking een doelgroep voor deze
producten vormen. Producenten hebben een verantwoordelijkheid dat deze
doelgroepen veilig kunnen consumeren. Voor mensen met een beperking is het
gebruik van veilige rietjes zeer belangrijk voor hun voedsel- en vochtinname.
Hierover zijn we ook in goed contact met de belangenorganisatie, om te komen
tot goede oplossingen. Voor kinderen zijn er bovendien ook alternatieven mogelijk
voor het drinkpakje, zoals ook aangegeven in de beantwoording op de vorige
Kamervragen

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...