Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Ojee, ik zie het al, allemaal ongewenste plantjes, te weinig stikstof! :ph34r:

• Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur geleden, ceesv zei:

Ojee, ik zie het al, allemaal ongewenste plantjes, te weinig stikstof! :ph34r:

Je ziet wat je wil zien hè.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

• Moderator
Geplaatst:

Tja, weet je, de natuur verandert doorlopend, waar vroeger een naaldbos stond stat nu een loofbos.

Het is een eeuwigdurende cyclus.

In de duinen in Noord-Holland hakken ze 100 jaar oude dennenbomen om omdat die daar niet zouden "horen"

Het is allebei natuur, en de natuur gedijt er prima.

Over 100 jaar hakken ze de loofbomen om omdat er foto's gevonden zijn die laten zien dat er vroeger naaldbomen stonden.🫠

• Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, gerrit B zei:

Stikstof stopt niet bij de grens en dit weekend dus aan de andere kant van de grens geweest om van de natuur te genieten.

En dus gewoon midden tussen de landbouw, druivenranken en best wel drukke wegen vlak bij was er een natuurgebied met wilde orchideeën, wilde aardbeien en andere bijzondere planten.

Hieronder even wat foto's

20250525_120149.thumb.jpg.bda190a3033aff67471cf9843a20badc.jpg

20250525_120022.thumb.jpg.51464b5ab8d6c2f7c5872fd0964dd0cf.jpg

20250525_122208.thumb.jpg.70601138e40f8c853c00bd8dfdee119c.jpg

20250525_121908.thumb.jpg.7b7c450a646f164c14699c896e5b890a.jpg

helaas wel allemaal foto's op de zijkant.

Maar wel bijzonder dat dit dus midden tussen intensive landbouw en verkeer en een veel hoger toegestane stikstof neerslag daar wel gewoon in het wild kan groeien terwijl er hier volgens zeggen alleen maar bramen en brandnetels groeien.

Trouwens daar ook de eerste rijpe kersen kunnen eten in de vrije natuur.

In Duitsland is de sinds 1960 gigantisch veel minder bemest dan hier, dus volkomen logisch dat je daar nog mooie bloemen vindt ipv gras, bramen, fluitekruid en brandnetels.

Jammer dat ik in 1980 tot 1985 geen foto's heb genomen van hoe mooi de bermen waren. En dan heb ik het nog niet eens over de jaren 50 toen de weilanden ook vol bloemen stonden. Ik wil overigens best wel een foto van een huidige grasakker met 1 soort of braamberm plaatsen.

Ik liep 200 meter om 100 bloemen van 1 soort te plukken voor determinatie op school en had er ook duizenden kunnen plukken. En binnen een kilometer tienduizenden. Een dergelijk practicum zou ik nu niet meer kunnen doen.

Hoewel, met brandnetels....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:
2 uren geleden, ceesv zei:

Tja, weet je, de natuur verandert doorlopend, waar vroeger een naaldbos stond stat nu een loofbos.

Het is een eeuwigdurende cyclus.

In de duinen in Noord-Holland hakken ze 100 jaar oude dennenbomen om omdat die daar niet zouden "horen"

Het is allebei natuur, en de natuur gedijt er prima.

Over 100 jaar hakken ze de loofbomen om omdat er foto's gevonden zijn die laten zien dat er vroeger naaldbomen stonden.🫠

Een mooie dooddoener om veranderingen door fouten van de mens goed te praten. Kun je overal bij enorme fouten toepassen en dat zijn er nogal wat, ook al geef je zelf aan dat mensen vaak stompzinnig bezig zijn.

Gelukkig woon ik nog in een redelijk gunstig gebied.

• Like 1

Geplaatst:

Mooi als je zo iets ontdekt @gerrit B

Ik wil maar even gezegd hebben dat een co-existentie tussen planten en insecten of dieren bestaat die elkaar nodig hebben.

Zoals de zeldzame orchideeën ook afhankelijk zijn van de bestuivers / insecten.

https://precious-nature.nl/macrovlinders/lycaenidae/blauwtjes/#:~:text=Het dwergblauwtje (Cupido minimus) is sinds 1984 als,mannetje is deze bij de wortel blauw bestoven.

Er is al jaren heel veel te doen over die vlindersoorten, welke men vermoed te zijn uitgestorven. Tsja daar gaat je plant dus ook van kapot... Geen bestuiving meer.

EN ALS HET NIET DUIDELIJK IS

binnenkort hebben we ook geen bijen meer, eens kijken wie dan nog meedoet aan bestuiving van onze planten. Ai of Ki zeer zeker niet.

• Like 1

Voyeur

Kim Carnes

Geplaatst: (aangepast)

Je geeft het aardig aan, Tonski, maar ik zie dat het erger is dan je aangeeft.

aangepast door minplus
  • Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Ik was destijds best wel geïnteresseerd om Bioloog te worden, maar dat werd het niet. En toch is het nog een passie voor onze flora en fauna geworden.

aangepast door Tonskidutch

Voyeur

Kim Carnes

Geplaatst:

Ik heb ook foto's gemaakt van een klein blauw vlindertje en ben op jacht geweest naar een geel bruin gestipt vlindertje maar die was me telkens te vlug af om er een goede foto van te kunnen maken.

Zal morgen eens kijken wat er tussen zit.

Trouwens de kenner zal bij de laatste foto de bladeren van bramen wel herkennen, en door alle brandnetels ben ik maar gestopt met meer kersen plukken, dus die groeiden daar ook gewoon.

Moet wel zeggen dat bramenstruiken en brandnetels rechts van de weg stonden en links ging het vrij stijl omhoog waar al deze bijzondere planten stonden.

20250525_121746.thumb.jpg.aa174fe169cdca198aba20783877662b.jpg

deze heb ik nog niet kunnen vinden maar heeft wel wat weg van de kleine wolfsmelk

20250525_115734.thumb.jpg.bd8aeb3fa31f8ad04bd065c20497a3e6.jpg

ook een orchideeën soort

20250525_143431.thumb.jpg.1d07a172142f4941640d2ec7ddff7eda.jpg

En er stonden bomen die met alle bloemen er vanuit de verte gewoon bijna wit uitzagen.

Het was jammer dat mijn dochter een afspraak gemaakt had bij een vlindertuin in de buurt anders had ik daar nog graag wat langer rond gelopen.

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ik was destijds best wel geïnteresseerd om Bioloog te worden, maar dat werd het niet.

Iedereen verklaarde me voor gek maar ik heb dus biologie als vlucht vak gekozen (en ook met een 9 geslaagd) en het was dat ik liever met oude radio's en Tv's repareren een leuke zakcent bijverdiende anders was de kans groot geweest dat ik ook die kant op was gegaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen