Ga naar inhoud


Eigenaardig opgestelde schoteltjes (costa blanca - zuid)


stevenvc19
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik kom zo af en toe eens aan de costa blanca, onder torrevieja. Wat mij al jaren verbaasd is dat je hier op veel nieuwbouwwoningen kleine schoteltjes ziet staan (niet de schotelvormige DVB-T antennetjes of internet relay schoteltjes) echte satellietschoteltjes die altijd naar beneden kijken. Als je dan verschillende schoteltjes naast elkaar ziet staan, merk je dat die ook nog eens allemaal in een andere richting gedraaid staan. Wat zou hier de bedoeling van zijn?

Schoteltje geplaatst door de aannemer maar afstelling is ten laste van de klant? 
Ik zie dat bij sommige schoteltjes de LNB vervangen is door een andere antenne (dvb-t denk ik? of een LTE antenne?) 

Misschien weet @Sprietjehier wel meer over? 
De foto in bijlage zie je links en rechts van die kleine schoteltjes op de daken staan. Naast andere grotere schotels die wel degelijk op een satelliet staat afgesteld. en de kleine schoteltjes die horizontaal hangen voor dvb-t of internet.
 

IMG_0624.PNG

aangepast door stevenvc19
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Is al eerder aan de orde geweest, zijn schoteltjes voor een internet verbinding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto verduidelijkt. Mijn vraag gaat over de schoteltjes rood aangeduid. In dit voorbeeld staan ze nu allemaal ongeveer in dezelfde richting, echter kunnen ze perfect in andere richtingen (lees 3 schotels op drie daken naast elkaar en allemaal in een tegenstrijdige richting) staan. 

De schotels groen omcirkeld zijn waarschijnlijk DVB-T of internet. 

De schotels blauw omcirkeld staan duidelijk op een satelliet afgesteld. 

IMG_0624.thumb.PNG.0732dc4e646914e9529b98a188f819f5.PNG

aangepast door stevenvc19
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Zoals Cees al zei, de schotels zijn voor internet. In Spanje noemen ze dat Rural (landelijk) internet. Het werkt met een frequentie van 3,5 of 5,6 GHz en de schotels zijn gericht op repeater antenne waarmee je tweerichtingverkeer verbinding hebt. Er zijn verschillende operators die hun eigen repeater antenne hebben. Ook hebben de operators meerdere repeater antennes staan en wordt de schotel gericht op die repeater antenne waar je vrij zicht op hebt. Daarom kan het gebeuren dat de internet schotels in een verschillende richting staan. Dit systeem wordt niet in Nederland gebruikt.
Jaren geleden werden hiervoor cassegrain schotels gebruikt op 2,4 en 3,5GHz, later gingen ze over op 5,6GHz. Tegenwoordig worden hiervoor ook offsetschotels gebruikt. De meeste offset schotels hebben een offset van ongeveer 26 graden. Om dan een horizontale straalverbinding te hebben, moet de schotel dus 26 graden voorover staan en dat is precies wat je die bij de schotels die je rood hebt omcirkeld. De groene zijn primefocus schotels en staan dus horizontaal. De blauw omcirkelde schotels staan op een satelliet gericht. Ik heb zelf ook Rural internet.

 

diagram_rural_internet_med.jpg

5,8GHz schotel voorzijde.png

5,8GHz schotel achterzijde.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn schoteltjes om zogenaamde ¨rebroadcasting¨  services te ontvangen  die vanaf locale zendmasten worden uitgezonden, vandaar de hoek van de schotel.

Meestal voor britse en scandinavische zenders waar abonnements geld voor betaald moet worden. Is dus een piraten systeem. Er zijn in het verleden al verschillende providers uit de lucht gehaald maar het blijft een kat en muis spel waar de spaanse politie niet een al te hoge prioriteit aan geeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden! 
Dit is verhelderend. Ik dacht ten onrechte dat die schoteltjes die naar beneden keken geen echte functie hadden. 
Ik wist uit een ander topic inderdaad dat er een systeem van internet rebroadcasting bestond maar dacht dat dit enkel de prime focus schoteltjes betrof. 

Gezien sprietje de technische achtergrond ook nog eens uit de doeken heeft gedaan en daarmee verklaard waarom die schotels nu net zo naar beneden kijken, ga ik zijn antwoord als oplossing markeren. 

Wanneer ik naar de bijdrage van el renegade kijk, ga ik hier ook eens wat verder in snuisteren op het internet. lijkt me eveneens interessante materie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...