Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Sprietje zei:

5 schotels op elke satelliet,

Dat klopt wel.

 

10 minuten geleden, Sprietje zei:

1 voor ontvangst en 4 voor verschillende beams

Hier ben ik niet zeker van. Ik dacht dat de downlink ook voor de uplink gebruikt kan worden

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier het verschil tussen de oude 13B en nieuwe 13F&G.
De 13F&G komen veel minder ver in het noorden.
In het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland had de 13B 47dBW, de 13F&G hebben daar 42dBW.
In het zuiden van Spanje en Portugal had de 13B 48dBW, de nieuwe 13F&G ook 48dBW.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

 

Hotbird 13B versus 13F&G.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend is dat Lyngsat aangeeft dat de lage band (tot 11700Mz) widebeam 1 heeft en dat de hoge band (vanaf 11700MHz) widebeam 2 heeft.
Je kunt dit nog niet aanklikken om het verschil te zien.
Kingofsat geeft aan dat sommige transponders op de Europe-beam zitten, andere transponders op de Wide-beam zonder enige logica.
Flysat en Satbeams geven dit verschil niet aan en toont 1 footprint zoals Eutelsat heeft gepresenteerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Mojo zei:

Dat klopt wel.

 

Hier ben ik niet zeker van. Ik dacht dat de downlink ook voor de uplink gebruikt kan worden

HB F & G hebben minstens 2 verschillende uplink beams.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 10-9-2023 om 08:10, Hansen zei:

Worden ze gedumpt in een andere baan om de aarde, of hebben ze er (nog) andere plannen mee? Ik kijk elke dag hier bij 2ehands, maar heb ze nog niet zien staan. 

 

De Hotbird 13B waarvan de transponders allemaal naar de Hotbird 13F en 13G zijn overgezet, is verplaatst naar positie 33 oost en heet nu Eutelsat 33F.

De transponders van de oude satelliet op positie 33e de Eutelsat 33E zijn nu overgezet op de Eutelsat 33F. Dit is een merkwaardig gebeuren want de 13B  die nu 33F heet is bijna 3 jaar ouder dan de Eutelsat 33E waar nu alle transponders vanaf gehaald zijn. Meestal wordt een oude satelliet vervangen door een nieuwere satelliet. De 33E is van 12-02-2009 en de 13B (nu 33F) is van 4-08-2006.
Je ziet dus beste Hansen dat oude satellieten zie zomaar gedumpt worden.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 8-1-2023 om 13:41, a33 zei:

Ik heb me niet precies genoeg uitgedrukt, geloof ik.

Voor het proefondervindelijk vinden van de goede tilt is vier graden verschil niet veel.

Als de afstand tussen de twee koppen 10 cm is, dan is vier graden verschil maar een afstand van 7 mm.

Ik vermoed dat die 10 cm in werkelijkheid minder is?

 

En het lastige is dat er een zone is, waarin je nagenoeg maximale ontvangst zal vinden. Dus het vinden van de hoek met het precieze maximum is lastig; het meten zelf dan niet.

Dus mijn uitspraak doelde vooral op het precies vinden van de goede tilthoeken.

 

 

Als je andersom werkt: het instellen van een berekende tilt, en het checken of dat inderdaad ongeveer het maximum lijkt te zijn; dat lijkt me inderdaad makkelijker.

 

Groet,

A33

 

 

Ik heb dit laatst nog proefondervindelijk kunnen vaststellen.

Ik monteerde een triple LNB op een goed passende schotel, en of ik 'm nou op de (precies) berekende schuinstand zette, of een paar graden meer of minder, maakte echt geen moer uit.

Ik heb 'm uiteindelijk toch maar op de (precies) berekende schuinstand gemonteerd, maar het toont voor mij wel aan, dat al die calculatoren weliswaar incorrecte waarden geven voor de schuinstand, maar evengoed aardig bruikbaar zijn, omdat je gewoon niet merkt dat de uitkomst eigenlijk niet klopt... 😉

 

 

Dat was een vorige keer heel anders, toen ik een triple LNB monteerde op een triax 78. Daar luisterde het ontzettend nauw, welke schuinstand en welke elevatie je je nam, om (proefondervindelijk) werkelijk optimaal ontvangst op zowel 19E als 28E te krijgen. Het was leuk geweest, om de zo gevonden schuinstand met de uitkomst van mijn (nieuwe) berekeningswijze te vergelijken. Helaas, die setup bestaat niet meer, dus ik kan het niet meer nameten.

 

Mijn precieze, uitgebreide procedure voor het uitrichten van de triple LNB op een triax78 stond ooit hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/368349-nieuwe-schotel-set-wok-met-triple-lnb-of-toch-maar-los/?do=findComment&comment=2562603

Maar helaas is die post (voor mij?) niet meer terug te vinden....

(Ik verwees er hier naar:  https://www.sat4all.com/forums/topic/369372-triax-icm-triple-lnb-vraag/?do=findComment&comment=2576874  en https://www.sat4all.com/forums/topic/370932-welke-fuba-schotel-voor-triple-lnb/?do=findComment&comment=2607896   )

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...