Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Wanneer worden de diensten overgedragen naar de nieuwe Eutelsat Hot Bird 13F- en 13G-satellieten?

De Hot Bird 13F- en Hot Bird 13G-satellieten van Eutelsat zullen in twee fasen op 13° Oost in commerciële dienst gaan. De eerste zal eind mei 2023 plaatsvinden , de tweede wordt eind juli 2023 verwacht . Gedurende deze periode zullen de diensten geleidelijk worden overgedragen, in nauwe samenwerking met onze klanten.

Zal de migratie van diensten op enigerlei wijze gevolgen hebben voor eindgebruikers, d.w.z. abonnees van satellietplatforms en individuele tv-ontvangers van FTA-kanalen?
De opstart van deze gloednieuwe satellieten zal voor de eindgebruikers vlot en probleemloos verlopen. De frequenties en emissieparameters blijven ongewijzigd.

 

bron: Daphné Joseph-Gabriel, Corporate Communications Officer bij Eutelsat.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 9-1-2023 om 13:06, Tonskidutch zei:

Ik wacht nog even dat de 13F er daadwerkelijk staat. Zo te lezen viel, zal dat nog wat tijd kosten met die ION stuurmoters.

Maar dan is het ook lekker weer en warm om aan de wok te sleutelen.

 

Ik heb de monoblock skew voor Maastricht inmiddels preciezer uitgerekend:

 

Tonskidutchmonoblockskew13-19ESchermafdrukop2023-07-07.png.1cbc86e66e9275f441d386fa3087d409.png

 

Dan zat ik er dus, voor 13E centraal, toch 0.3 graden naast, met mijn eerdere schatting! :

 

Op 7-1-2023 om 23:10, a33 zei:

Voor Maastricht verwacht ik met 13E centraal een tilt van rond de –6.5 graden,
met 19.2E centraal een tilt van rond de –10.2 graden.


Overigens, als de antennes in het monoblock misschien niet precies parallel lopen aan de behuizing van het monoblock (waar je de schuinte meet), dan moet je de metingen twee keer doen: één keer met het monoblock 'normaal', en één keer met het monoblock op z'n kop.

Net zoals je een waterpas met libel moet testen/ijken, door de waterpas ook omgekeerd te gebruiken....

 

Mijn calculatie gaat er trouwens van uit, dat bij een offset schotel de BDF horizontaal en de BDF verticaal gelijk zijn. Dat weet ik niet helemaal zeker.

 

 

Ik ben benieuwd naar je metingen!

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33

 

Hardstikke mooi dat je een monoblock skew calculator gemaakt hebt. Mooi ook om te zien dat de schuinte van het monoblock verschillend ingesteld moet worden afhankelijk van welke kop in de klem staat. Eerder was hier op het forum een discussie over. Een forumlid beweerde dat de skew van een monoblock hetzelfde was ongeacht of je de ene of de andere lnb in de lnb-klem zette. Ik heb altijd gezegd dat het wel verschil uit maakt en heb dat visueel met een tekening ook laten zien.

Wat interessant is, is dat er diverse calculators zijn waarmee je de skew kunt berekenen bij gebruik van meerdere satellieten en die allemaal andere waardes geven.
Dat was de calculator van Visiosat die helaas al een paar jaar niet meer werkt.
Verder is er de calculator van Dispointer. Als je in de rechter lijst de satelliet uit kiest, ga je helemaal naar beneden, daar vind je bij Multi-LNB de 19,2E & 13E (centrale satelliet).
Dan is er natuurlijk ook nog Satlex, maar die gaat bij de berekening altijd uit dat je de schotel richt op de (virtuele) satelliet die precies midden tussen de twee uiterst gekozen satellieten staat.

 

De antennes in een monoblock kunnen recht of schuin staan. Dat hangt af waar het monoblock voor bedoeld is en heeft te maken met het feit of de satelliet een pré-skew gebruikt of niet.
Het is bekend dat de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 een pré-skew hebben van 7,5 graad.
De Eutelsat satellieten hebben een pré-skew van 3,5 graad maar daar wordt meestal geen rekening mee gehouden, misschien omdat het zo weinig is.
En wat zien we nu bij monoblocken, dat als de Astra 19,2 en 23,5 gebruikt wordt, de antennes schuin in het monoblock staan en als er andere satellieten gebruikt worden, de antennes recht in het monoblock staan, zie de twee afbeeldingen.

Zo bestaan er dus 3 graden monoblocken. Hiervan staan de antennes altijd recht in het monoblock. Het gaat hierbij om de ontvangst van de Eutelsat 10°e en 13°e of de Eutelsat 13°e en 16°e en alle andere combinaties van satellieten die 3 graden uit elkaar staan. Ook kun je een 3 graden monoblock gebruiken voor satellieten die verder uit elkaar staan, bijv. 4,3 graden als je dan maar een kleinere schoteldiameter gebruikt.


Bij een 6,2° monoblock, bedoeld voor de Hotbird 13 en Astra 19,2, staan de antennes meestal schuin in het block hoewel ik ook een 6,2 graden monoblock in m'n handen heb gehad waarbij beide antennes recht stonden.
Wat betreft de 4,3 graden monoblocken waarbij de antennes schuin staan, die kun je feitelijk maar op 1 manier juist gebruiken. Vaak lees je dat ze gebruikt worden met de kop van de 19,2 in de klem of met de kop van de 23,5 in de klem maar eigenlijk kan dat helemaal niet. De schuinte van de antennes in een 4,3°-monoblock is berekend bij gebruik van de Astra 23,5 in de klem. Als je de 19,2 in de klem zet, staan de antennes niet in de juiste stand en geeft dat signaalverlies.

Je hebt nu dus een calculator gemaakt voor monoblocken maar ga je nu ook nog een calculator maken voor multifeed waarbij de centrale satelliet ergens naar keuze tussen de buitenste satellieten in ligt?

 

antennes recht.JPG

antennes schuin.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-7-2023 om 08:22, Tonskidutch zei:

zal er maandag mee aan de slag gaan.

Ja wat blijkt de Monoblock LNB is stuk, wil niet meer naar 19,2 switchen.

Test + metingen afgebroken en in RMA aan leverancier sturen daar die net nog binnen de twee jaar garantie valt.

wordt vervolgd.

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-7-2023 om 10:00, Tonskidutch zei:

Ja wat blijkt de Monoblock LNB is stuk, wil niet meer naar 19,2 switchen.

Test + metingen afgebroken en in RMA aan leverancier sturen daar die net nog binnen de twee jaar garantie valt.

wordt vervolgd.

Wat heb jij dan voor een monoblock? Bij de meeste 6,2 graden monoblocks is de Astra 19,2 diseqc 1 en de Hotbird diseqc 2 en doet de Hotbird het niet als hij niet goed schakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik destijds gepost in een schotelpark topic een Edison, nu die retour is heb ik het type/model even niet bij de hand.

Het schakelen tussen de satmeter (Xsarius ultra huppeldepup) met disecq 1 en 2 had ik onder controle.

Eerder werkte de 6,2 graad MonoBlock ook goed. Even afwachten op de vervanging.

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

A.U.B on-topic blijven.

Dit nieuwsonderwerp gaat over de Hotbird 13F!

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...