Ga naar inhoud


Overschakelen HD


Oeki

Aanbevolen berichten

@Sprietje

De kabel heb ik gemeten op weerstand. De 27m lange kabel met koperen kern (met magneet gecontroleerd op ijzer/staal) heeft een weerstand van 0.52 Ohm.

Ik neem aan dat dit goed is. Er zal nog wel zeker 7 meter afgaan van de kabel.

Dan nog de twin tuners. Op zoek naar de beste heb it deze gevonden HUMAX Gold Twin LNB op *** webshop***

Dit is mogelijk een "gekleurde" site, want de verwijzing naar ***webshop*** is nooit ver weg.

De  Dur-line Ultra Twin scoort ook hoog. Ik wil graag weten hoe u over dit soort vergelijkissites staat. Kan ik daar op voort zonder u te storen? Er staan kale feiten, maar ook hoe mensen het product in de praktijk ervaren. Dat is toch ook voor ons leken daarom best mogelijk onze weg daarin vinden.

Tenslotte nog de vraag over de schotel. Voor mijn situatie moet die terug 85cm doorsnee zijn. Mogelijk pas volgend jaar valt de beslissing. Fuba Daa 850 b  (91 x 90 heel degelijk, maar aan de prijs) of  Triax Hit Fesat 85 of eventueel nog een beter idee?

Oeki

aangepast door ceesv
Link webshops verwijderd!
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De Duitse sites zoals Testberichte, Satvision, Computerbild enz. mag je best wel geloven maar er zijn ook sites die alleen uit gaan van kopersbeoordelingen zonder elke vorm van testen, die vind ik wat minder waardevol.

 

Wat betreft de Dur-line Ultra Twin. Een prima lnb maar deze heeft maar een kopdiameter van 53mm. Dat zou prima zijn bij een kleinere schotel waar je onvoldoende ruimte hebt om normale lnb's te plaatsen maar op het schotelformaat dat jij wilt gebruiken, zou ik liever kiezen voor lnb's met een kop van 60mm. Die hebben 1 scalarring meer in de feedhorn en daarmee "vang" je makkelijker de signalen. Nu zou je misschien zeggen, dat is een kwestie van goed afstellen maar dat is niet optimaal mogelijk met een rechte rail omdat deze de ronding van de Clarkebelt niet helemaal goed volgt. En het maakt echt een behoorlijk verschil hoeveel een feedhorn "vangt" met 1 scalarring meer of minder.

 

De Fuba DAA 850 is een prima schotel voor een enkele lnb maar niet voor multifeed omdat je de rail niet schuin kunt zetten. Je zou er wel een Wentronic feedhalter op kunnen zetten maar dan moet je wel lnb's nemen met een voldoende lange hals.
Ik weet niet of je op de genoemde Triax-schotel een multifeedrail kunt plaatsen.

 

LNB Multifeedhalter 3fach A.S. SAT 60130.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIj het zoeken van een nieuwe 4/1 switch SAR 411 WSG, kwam ik bij een Duitse site die ook deze  Inverto Universal Premium 0.2 db IDLP-TWL410-PREMU-OPN Twin LNB tegen die in prijs overeen komen.

Enig idee of dit een goede keuze zou zijn?

U begrijpt dat ik stilletjes vooruit kom, maar toch naar het beste probeer te streven. 

Oeki

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond een goede switch besteld de Spaun SAR 411 Diseq. Maar bij dezelfde verkoper vond ik ook van Triax een twin LNB met ean 5702663048430  TRIAX TITW3° - Universal Twin LNB, Slim

Heb de verkoper gevraagd even te wachten met op te sturen omdat ik nog LNB's nodig heb en advies hiervoor wil vragen.

Zouden deze geschikt zijn of is die van PremiumX toch meer geschikt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

feedhorn en daarmee "vang" je makkelijker de signalen

 

Hallo Sprietje,

Betreffende de feedhorn van een LNB, stel je hebt maar 1 LNB op een schotel, dus ruimte zat om een nog grotere feedhorn plaats te geven,  zijn de aangeboden opzetstukken bruikbaar zijn om op de originele feedhorm van een LNB te monteren? En zo ja geeft dat echt resultaat? Nog een belangrijke vraag, blijft de LNB op dezelfde afstand tov de schotel zitten? Dus daar kom je niet aan?

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

 

Een schotel heeft altijd afwijkingen t.o.v. een zuivere parabolische vorm, bij consumentenschotels meer dan bij professionele schotels. Hoe groter de schotel, hoe verder de lnb van de schotel af staat en dus meer kans dat de signaalbundel groter wordt. Hoe groter de schotel is, des te meer je gebaat bent met een grotere feedhorn. Gibertini heeft voor zijn 125 en 150cm schotels dan ook grote losse feedhorns beschikbaar. Het is ook niet verstandig om op een grote schotel een smalle lnb te nemen met een dielectric lens. Bij een kleinere schotel heeft het geen zin een extra grote feedhorn te nemen.

Een schotel met een enkele lnb kun je optimaal afstellen zodat je maximale ontvangst hebt. Bij multifeedontvangst zit je altijd met compromissen. Je kunt 1 lnb wel optimaal afstellen maar dan staan de andere lnb's weer niet optimaal afgesteld. Indien je satellieten wilt ontvangen die dicht bij elkaar staan, dan moet je wel smalle lnbs nemen maar als je schotel voldoende groot is en de satellieten die je wilt ontvangen staan ruim van elkaar, dan is het verstandig lnb's te nemen met een kop van 60mm, die "vangen" het meeste signaal.

Als je extra grote feedhorn neemt, dan moet de lnb niet verder of dichterbij de schotel geplaatst worden t.o.v. de normale feedhorn. Het brandpunt van de feedhorn verplaatst zich niet. Het ligt daar waar de signaalbundel van ongeveer 25mm (bij de gebruikte golflengte van de KU-band) tussen de scalarringen past.

 

brandpunt   feedhorn.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als van gewoonte bij u weer een duidelijke uitleg.

Er zit in dit geval dus idd maar 1 LNB op een 1,4 offsetschotel.

De reden waarom de vraag, is omdat ik, niet tegenstaande de schotel perfect is uitgelijnd op 23,5° Oost toch naar mijn mening minder onderbrekingen moet kunnen realiseren. Eergisteren met regenval in de Algarve ( rest Portugal natuurlijk ook ) weer regelmatig uitvallen op ons systeem.

Gisteren ook weer uitvallen. Een regenkapje die ik vorig jaar plaatste is ondertussen helemaal door de zon verhard, en heb ik gisteren weggehaald. Ttz ik raakte het nog maar aan en pets, pets, pets. Weg was het.

Nu even een PET fles er over gezet , we zien het wel komen.

Dus nu een vervolgvraag, zou een opzetstuk als hierboven door jou wordt aangegeven helpen tegen uitval door regen?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

 

Bij regenval heb je met twee of drie zaken te maken die het signaal verzwakken dat je ontvangt.
Ten eerste de regendruppels die de signalen belemmeren die van de satelliet naar je schotel komen.
Ten tweede kan ook het uplinksignaal belemmerd worden dat van de aarde naar de satelliet wordt uitgezonden. Dit kan tot een bepaalde mate gecorrigeerd worden maar op een gegeven moment is het uit met de compensatie en ontvangt de satelliet ook geen signaal meer. Aan beide situaties is weinig te doen, hooguit dat je zelf een grotere schotel neemt die meer versterking geeft.
De derde reden dat je zwakker signaal ontvangt is dat op de frontkap van de lnb regendruppels komen. Die houden het signaal ook tegen. Hierbij is het zo dat hoe dichter de regendruppels bij de antenne zitten, hoe meer signaal er wordt tegengehouden. Vandaar dat smalle lnb's meer last van regendruppels hebben dan normale lnb's met een kop van 60mm. Vandaar dat een regenkapje op de lnb altijd zorgt voor minder signaalverlies bij een regenbui en ook nog een paar uur daarna omdat regendruppels niet binnen een paar minuten zijn opgedroogd, zeker niet bij vochtig weer.


Ik gebruik aan de Costa Calida in Zuid-Spanje een Triax 115 voor de ontvangst van de 13, 19, 23 en 28e. Het moet al heel hard regenen wil het signaal van de Astra 23,5 wegvallen maar om ook bij hele harde regen uitval van de belangrijkste satelliet voor mij, de Astra 23,5, te voorkomen heb ik over die lnb ook een regenkapje geplaatst van een PET-fles zodat de voorzijde van de lnb niet nat kan worden. Tja, alle beetjes helpen om het hele jaar door een ongestoorde ontvangst te hebben.
Tja en nu weet ik dat het signaal van de Astra 23,5 in de Algarve nog zwakker is dan bij mij maar ik vind het vreemd dat je met een schotel van 1,4 meter toch regelmatig uitval van de Astra 23,5 hebt.
Welke lnb gebruik je?

 

regenkapje.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juiste merk weet ik niet meteen uit het hoofd, indien de regen morgen even een pauze neemt ga ik eens kijken of het label nog leesbaar is.

Wat me een beetje "jaloers" maakt is dat jij blijkbaar ook 28,2 kan vangen met die 115 van je.

Ik kan hier alleen maar dromen van vervlogen tijden om oa naar de ITV zenders te kunnen kijken voor oa oude komische series die destijds door BBC en zo waren gemaakt en uitgezonden. ASTA LA VISTA E A TA MANJA.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de Astra 28,2 ontvangen wil nog niet zeggen dat je de UK-spotbeam ontvangt. Vroeger kon ik die wel ontvangen toen de 2 E, 2F en 2G er nog niet waren maar sindsdien ontvang ik alleen de Wide-beam van de Astra 2 maar dat zijn ook een paar honderd zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

maar om ook bij hele harde regen uitval van de belangrijkste satelliet voor mij, de Astra 23,5, te voorkomen heb ik over die lnb ook een regenkapje geplaatst

 

Zeg @Sprietje had je je bril niet op toen je dat regenkapje plaatste of had je de database niet bij de hand om te bepalen welke de Astra 3 LNB was?

Het verschil tussen theorie en praktijk, weet je nog?

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Ja, de Astra 28,2 ontvangen wil nog niet zeggen dat je de UK-spotbeam ontvangt. Vroeger kon ik die wel ontvangen toen de 2 E, 2F en 2G er nog niet waren maar sindsdien ontvang ik alleen de Wide-beam van de Astra 2 maar dat zijn ook een paar honderd zenders.

ITV inbegrepen? Gewoon om te weten of ik toch jaloers moet blijven of niet. LOL.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ITV zit op een spotbeam.

Beter afstemmen op 27,5°W als je de spotbeam niet kan ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...