Ga naar inhoud


hotbird 13 G lancering in November


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Een Falcon 9 zal de Hotbird 13G communicatiesatelliet voor Eutelsat lanceren vanaf platform 40  in november

 

Onze Airbus Beluga vliegt de door Airbus gebouwde eutelsat_official #HOTBIRD 13G telecom satelliet van Toulouse naar het lanceerplatform op het Kennedy Space Center.

 

17 October 2022

Space

Airbus Beluga delivers Airbus satellite to Kennedy Space Center

 

A special aircraft landed at the Kennedy Space Center at Cape Canaveral in Florida this weekend: the Airbus BelugaST (A300-600ST). It delivered the Airbus-built HOTBIRD 13G satellite for Eutelsat. This happened a few hours after its twin, HOTBIRD 13F, was successfully launched by a SpaceX Falcon 9 rocket.

 

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2022-10-airbus-beluga-delivers-airbus-satellite-to-kennedy-space-center

 

 

 

13g.jpg

 

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Gepland voor 3 nov. 2022
 

SpaceX is targeting Wednesday, November 2 for launch of the Eutelsat HOTBIRD 13G mission to a geosynchronous transfer orbit from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Space Force Station in Florida. The 116-minute launch window opens at 11:26 p.m. ET (03:26 UTC on November 3).

 

A backup launch opportunity is available on Thursday, November 3, with the same window.

 

The Falcon 9 first stage booster supporting this mission previously launched CRS-22, Crew-3, Turksat 5B, Crew-4, CRS-25, and one Starlink mission. After stage separation, the first stage will land on the Just Read the Instructions droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

 

A live webcast of this mission will begin about 15 minutes prior to liftoff.

 

 

 

 

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op donderdag 3 november om 1:22 uur ET, lanceerde de Falcon 9 de Eutelsat HOTBIRD 13G missie naar een geosynchrone baan vanaf Space Launch Complex 40 (SLC-40) op Cape Canaveral Space Force Station in Florida.

 

https://www.spacex.com/launches/eutelsat-hotbird-13g/

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

11,2° Oost om precies te zijn, er was eindelijk een nieuwe TLE gisteren.

Een ongebruikelijke locatie, maar Eutelsat heeft zo wel mooi zelf in de hand of en wanneer transponders van de naburige 10 en 13 oost even "uit" moeten voor het testen.

  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, hvdh zei:

Eutelsat heeft zo wel mooi zelf in de hand of en wanneer transponders van de naburige 10 en 13 oost even "uit" moeten voor het testen.

 

Die hoeven denk ik niet uit. De testfrequenties zijn zorgvuldig gekozen. Die zijn op de bestaande satellieten op 13 oost niet meer in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou je denken maar waarom is de Hotbird 13F dan verhuisd van testpositie 1,55 oost naar testpositie 0,47 oost? Dat zal toch wel met storing te maken hebben gehad op de Bulgariasat op 1,9 oost waar die in eerste instantie maar 0,35 graden naast hing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat zou je denken maar waarom is de Hotbird 13F dan verhuisd van testpositie 1,55 oost naar testpositie 0,47 oost? Dat zal toch wel met storing te maken hebben gehad op de Bulgariasat op 1,9 oost waar die in eerste instantie maar 0,35 graden naast hing.

 

 

13F gebruikt andere testfrequenties die nog wel in gebruik zijn op 13 oost en wellicht ook op de Bulgaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, Old Satterhand said:

 

Die hoeven denk ik niet uit. De testfrequenties zijn zorgvuldig gekozen. Die zijn op de bestaande satellieten op 13 oost niet meer in gebruik.

Klopt, maar alle aanwezige transponders worden wel degelijk getest, heb nog nooit anders meegemaakt. Als Eutelsat voldoende grote ontvangst schotels gebruikt, wat ik aanneem, kunnen ze de testsignalen prima onderscheiden van actieve 10 of 13 oost transponders. Wel zal voor  kleine schotelbezitters, mogelijk de kwaliteit van een 10 of 13 oost transponder er wat onder lijden.

aangepast door hvdh
  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, hvdh zei:

Klopt, maar alle aanwezige transponders worden wel degelijk getest, heb nog nooit anders meegemaakt

 

Bedankt voor je bijdrage. Voor mij is dit nieuw. Ik wacht met spanning af op de dingen die komen.

Ik gebruik een 80 cm technisat multifocus schotel met vaste posities voor de 4 satellieten.

Ik kan op dit moment geen van de testfrequenties onderscheiden op 13 oost. (met de spectrumanalyser)

Maar de afstand is nu nog vrij groot, 1,8 graad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...