Ga naar inhoud


hotbird 13 G lancering in November


de vrije fries

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Wanneer worden de diensten overgedragen naar de nieuwe Eutelsat Hot Bird 13F- en 13G-satellieten?

De Hot Bird 13F- en Hot Bird 13G-satellieten van Eutelsat zullen in twee fasen op 13° Oost in commerciële dienst gaan. De eerste zal eind mei 2023 plaatsvinden , de tweede wordt eind juli 2023 verwacht . Gedurende deze periode zullen de diensten geleidelijk worden overgedragen, in nauwe samenwerking met onze klanten.

Zal de migratie van diensten op enigerlei wijze gevolgen hebben voor eindgebruikers, d.w.z. abonnees van satellietplatforms en individuele tv-ontvangers van FTA-kanalen?
De opstart van deze gloednieuwe satellieten zal voor de eindgebruikers vlot en probleemloos verlopen. De frequenties en emissieparameters blijven ongewijzigd.

 

bron: Daphné Joseph-Gabriel, Corporate Communications Officer bij Eutelsat.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hotbird 13G satelliet die als tweede is gelanceerd hangt al bijna op zijn definitieve plaats. Vanochtend op 12,96 graden oost.
De Hotbird 13F hangt nog steeds op 0,48 graden oost en zal dus nog enige tijd nodig hebben om op 13 graden oost aan te komen.
Ik ben erg benieuwd hoe de krachtige Europese Superbeam gaat uitpakken.

 

Hotbird 13G naar eindbestemming.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:


Ik ben erg benieuwd hoe de krachtige Europese Superbeam gaat uitpakken.

Ik ben minstens zo benieuwd welke landen of zenders deze beams gaan gebruiken of gaan overstappen van wide beam naar super/narrow beam.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat meer info over de twee transponders die gaan verhuizen van de Hotbird 13C naar de 13G.
Transponder 17:   11526H, DVB-S2, 8PSK, SR 29.700, fec 2/3
Transponder 129: 11096H, DVB-S2, 8PSK, SR 30.000, fec 3/4
Provider van beide transponders, het Zwitserse Kabelio
Op transponder 11526H zijn alle zenders gecodeerd.
Op transponder 11096H is 1 zender ongecodeerd, de zender Kabelio Infokanal.
Ik heb deze zenders inmiddels ingelezen en ga op de aangegeven wisselmomenten op 31-05 eens kijken hoeveel de verbetering op de Hotbird 13G is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel wijzigde de titel naar hotbird 13 G lancering in November

in de nacht van 30 op 31 mei Tussen 2.00 en 3.00 uur wordt overgeschakeld van de Hot Bird 13C-satelliet naar de nieuwe Hot Bird 13G- satelliet:

transponders 114 (10,796 GHz, pol. V), 112 (10,758 GHz, pol. V), 120 (10.911 GHZ, pol. V),  130 (11,117 GHz, pol. V) en 132 (11,158 GHz, pol. V).

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op transponder 112 met 10758V zitten zenders die in de Canal Digitaal zenderlijst zitten en wel Fun Dance op positie 574, 4 Fun TV op positie 576, Stars TV op positie 577 en 4 Fun Kids op positie 579. Ook hier maar eens kijken wat de verbeteringen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldige verbetering!
Vanochtend om 6:30 uur de kwaliteit van het signaal opnieuw bekeken.
Op de satellietontvanger is de signaalkwaliteit van 75% naar 90% gegaan.
Op de Samsung tv met ingebouwde satelliet ontvanger is de signaalkwaliteit van 16% naar 43% gegaan, beide op de Multytenne van slechts 45cm.

 

Als dat met alle zenders van de Hotbird straks ook zo gaat, dan zullen de paar zenders met moeilijke ontvangstparameters die op de Hotbird zitten en ik nu niet kan ontvangen met mijn 45cm-schoteltje, wel door gaan komen vermoed ik.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, een Technistar ontvanger…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, HG5812 zei:

Hallo.

 

Gisteren gekeken en vanochtend gekeken.

Op 10758 geen verschil, maar 10796 een flinke vooruitgang.

Vreemd dat jij op 10758V geen verschil hebt terwijl ik een heel groot verschil meet met twee verschillende ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een Technistar geeft alleen de orbitale positie aan (zoals alle consumenten STB’s). En waarom ook? Het gaat om de transponder die je test. Als dat de gemodificeerde transponder is die Hotbird heeft opgegeven zit je dus automatisch de goede te testen…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...