Ga naar inhoud


Satelliet kabel splitsen…


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Heb dit eerder gezien, maar weet niet hoe het dingetje ook alweer heet…..

 

Mijn situatie:

 

VU+Ultimo4K aangesloten via 2 * coax uit een DiseqC 1.1 switch met 5 LNB aansluiting.

De coax kabels gaan naar Tuner I en Tuner J. Nu zou ik graag 1 van deze 2 coaxen willen splitsen zodat ik ontvangers kan testen. Uiteraard weet ik dat beide gebruiken niet kan vanwege de kwadrant problematiek. Het is de bedoeling dat de VU+Ultimo4K uit (of in standby) gaat waarna de gesplitste coax kan worden ingezet op een test-ontvanger. Dacht dat het een priority switch heet, maar ben niet geheel zeker…

 

Wie kan/wil me adviseren?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zoiets?

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een handbediende schakelaar nemen. Die heeft veel minder verlies en hierbij weet je zeker dat het signaal overgeschakeld is. Bij een priorityswitch kan het gebeuren dat die niet overschakelt als er in de standby-stand van de ontvanger spanning op de coax blijft staan. Een priority-switch geeft 5dB verlies, misschien niet ideaal als je twee ontvangers met elkaar wilt vergelijken.

coax-schakelaar.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een priority switch gebruiken als die Ultimo 4K de spanning weg zou laten als je de tuner deactiveert of als de box in standby staat.

Dat is helaas niet het geval en kies ik er voor om de kabel gewoon om te steken, dat doe ik meerdere keren per week, voor metingen.

Bij gebruik van een splitter (met powerpass) of priority switch heb je weliswaar wat demping maar dat maakt in een huis- tuin- en keukeninstallatie echt niks uit.

 

Dat heb ik al eens laten zien, met een regelbare 20 dB verzwakker op de ingang van de meter:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Als je de coaxkabel over steekt, heb je weer kans dat je sluiting maakt. Om dit te voorkomen moet je de ontvangers eerst helemaal spanningsloos zetten. Met een handbediende schakelaar kun je geen sluiting maken. Is dat niet handiger?

 

Jammer genoeg gespecificeerd voor een lagere bandbreedte.

Ik zou dit nooit voor metingen en beproevingen gebruiken of aanbevelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb toch besloten om een Goobay priority switch te kopen. Nu mijn vraag aan de experts:

 

Is de volgende aanname correct?

Als ik de master-out aan het te testen apparaat aansluit en de slave-out aan de VU+Ultimo4K en ik heb de test-ontvanger *niet* aangesloten heb ik dan nog signaal op de 2de tuner van de VU+Ultimo4K? En daaruit volgend: als ik de test-ontvanger *wel* aansluit op de master-out en ik schakel hem aan heb ik dan automatisch signaal op de test-ontvanger (en geen signaal op de 2de tuner van de VU+Ultimo4K)?

 

Kan ik de coax straffeloos aansluiten op de test-ontvanger (als deze volledig stroomloos is uiteraard!) of moet de VU+Ultimo4K ook stroomloos i.v.m. mogelijke ellende?

 

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij zijn al je aannames correct.

Je kan de coax straffeloos aansluiten op de testontvanger, je Vu+Ultimo hoeft niet stroomloos te zijn.

 

Voor de zekerheid kan je even met een universeelmeter testen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even kabeltjes gemaakt met PTC pluggen en aangesloten op de VU+Ultimo4K tuner J. Voltmeter op de Slave-Out en inderdaad 0.13V op de Master-Out met de VU+Ultimo4K in werking. Prima oplossing. Even test-ontvanger aan de Master-Out. DiseqC ingesteld en prima beeld. Snap alleen niet hoe jullie aan +5 dB verlies komen? Ik heb ‘slechts’ 0,8 dB verlies. Kan de HotBird ook prima testen met deze switch…

 

In elk geval dank voor de support… Vrouw blij (nu hoeft er geen testkabel door de kamer naar de tuin)…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mimisiku zei:

Even test-ontvanger aan de Master-Out. DiseqC ingesteld en prima beeld. Snap alleen niet hoe jullie aan +5 dB verlies komen? Ik heb ‘slechts’ 0,8 dB verlies. Kan de HotBird ook prima testen met deze switch…

 

Zoals onze grote vriend @Sprietje al aangaf is het verlies max 5dB. Dat komt omdat deze priorityswitch een gewone splitter bevat.

Het enige wat er geschakeld wordt is de spanning en het 22kHz signaal.

Op de Slave hou je dus wel signaal, maar de quadrant keuze en satelliet keuze geschiedt door de Master, tenzij die uitstaat.

 

Jouw meting berust waarschijnlijk op een misverstand. De meeste ontvangers meten het IF ingangsniveau in dBuV niet eens.

Maar ik heb al in een eerdere posting hierboven aangetoond, dat tientallen dBuV verlies niet leidt tot het verlies van S/N ratio.

Dus je hoeft je nergens zorgen om te maken.

 

edit

En nu ik me wat verdiept heb in de werking van de priority switch, denk ik dat dat een goede oplossing is, ook voor mij.

Zo gauw de kerst- en nieuwjaarsgekte voorbij zijn ga ik er ook een bestellen.

 

aangepast door Old Satterhand
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat doe ik ook niet hoor 🙂. Even de oude DM500HD omgeprogrammeerd en werkt vlekkeloos (Flash 96% vol). ‘T ken nét..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...