Ga naar inhoud


Nut van een Subwoofer


Hansw

Aanbevolen berichten

Beste ,  ik was van plan een subwoofer aan te sluiten op mijn Yamaha A6  receiver  maar nu lees ik dat dit alleen zinvol is als je  naar films kijkt om een bioscoop effect te krijgen .

Als je hoofdzakelijk  de  Stereo optie over alle speakers gebruikt overdag bij radio weergave is  de toegevoegde subwoofer dan nog wel zinvol .

 

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt natuurlijk ook aan de luidsprekers die je hebt EN OF JE de buren wilt laten meegenieten aan de overkant van de straat.

Maar het ligt er ook aan of je echte films in het juiste audio formaat krijgt aangeboden.... Voor de commerciëlen en hun geamputeerde dolby digital heb je het beslist niet nodig.

Ik heb Teufel MK4 luidsprekers en heb geen enkele behoefte aan een subwoofer.

 

Mocht je ook blu-ray aangesloten hebben kan het een extra beleving zijn.

aangepast door Tonskidutch
blauw toegevoegd
  • Haha 1

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een subwoofer in gebruik.

Die is alleen actief wanneer daadwerkelijk bij Dolby 5.1 het .1 kanaal informatie bevat.

Bij Nederlandse tv zenders staat 5.1 ingeschakeld, maar zal je zelden 5.1 weergave kunnen genieten, het is een ondergeschoven kindje.

 

Als liefhebber van klassieke muziek geeft het zeker een extra beleving, je beleeft de muziek veel intenser en voelt letterlijk de instrumenten die lage tonen produceren.

Je huis moet zich hiervoor lenen, lage tonen dragen ver, en je buren zullen niet enthousiast zijn wanneer de akoestische isolatie te wensen laat.

De kopjes staan te trillen in de kast!

 

Films met "echte" DD 5.5 laten je midden in de scene plaats nemen, het afschieten van een revolver is levensecht!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het 5.1 van de Nederlandse tv zenders op Canaldigitaal is meestal zonder subwoofer informatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn video installatie staat in een vrij kleine ruimte (niet in de woonkamer).

Oorspronkelijk had ik een niet zo dure 5.1 set, bestaande uit 5 kleine luidsprekers en een subwoofer. De set stelde ik in op stereo.

Prima TV geluid en prima geluid bij opnamen van bijvoorbeeld pop concerten, waarbij de subwoofer een belangrijke rol speelde.

Maar de set liet het afweten bij klassieke muziek.

Ik heb toen 2 redelijk kleine, maar dure luidsprekers gekocht. De laag weergave bleek zo goed dat de behoefte aan een subwoofer verviel.

Maar nogmaals, de luisterruimte is niet groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hierbij gelukkig over persoonlijke meningen en mijn persoonlijke mening is dat een SubWoofer toch echt wel toegevoegde waarde heeft ook al gebruik je geen Dolby etc.

Sinds een half jaar gebruik ik een BlueSound Powernode N330 stereo versterker i.c.m. 2 x Oberon 5 luidsprekers.

Deze set is hoofdzakelijk bedoeld om muziek te streamen maar ook om het stereo TV geluid van onze Samsung TV te verbeteren en daarin ben ik volledig in geslaagd.

In eerste instantie had ik nog geen SubWoofer in gebruik en daarbij constateerde ik (zelf mijn vrouw) dat wij toch wel aan geluid misten, diepte, bas, dynamiek, eigenlijk wisten wij het niet.

Hiervoor hadden wij bij onze verschillende Soundbars altijd een bijbehorende SubWoofer ter beschikking dus toch maar een B & W SubWoofer toegevoegd en die bracht wat wij misten.

De BlueSound versterker beschikt over een SubWoofer uitgang dus dat paste prima.

 

Dus ik kan alleen maar toevoegen dat een SubWoofer ook zonder Dolby op vele fronten toch iets toevoegt.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Het ligt natuurlijk ook aan de luidsprekers die je hebt

Dat schreef ik eerder.

Persoonlijke ervaringen zijn daarom niet echt vergelijkbaar. @Jürgen ook qua meningen.

Er zijn ook fysieke aspecten die je moet weten.

Ook als je de luidsprekers met een bass reflexpoort niet correct hebt opgesteld krijg je geen juiste BASS in je luister kamer.

 

Maar klassieke muziek op pure direct is ook weer anders dan de reclame van TV :whistle:

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

…..

Ook als je de luidsprekers met een bass reflexpoort niet correct hebt opgesteld krijg je geen juiste BASS in je luister kamer.

 

Dat zal vast wel maar de normale gebruiker koopt apparatuur zoals luidsprekers maar gaat dan niet ‘Bas reflexpoorten afstellen ‘, ik althans niet.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ,  ik heb de volgende speakers in gebruik  ( voordelig kunnen overnemen )  :

Dali  Zensor     front  speakers

Dali Suite   1.7      surroundspeakers 

Dali center speaker

 

Deze zijn nu aangesloten  op de YAMAHA  RX -VA6   receiver    ; overdag als ik naar de Satelliet radio luister heb ik de stand All stereo  ingesteld ( over alle speakers geluid ).     Ik heb in het menu de Bass  wat zwaarder ingesteld in het menu van de Yamaha 

 

Ik las wel dat je bij de aanschaf van een Subwoofer rekening moet houden met de reeds aanwezige speakers 

Ik zag  tot nu toe twee opties   : Dali  C -8 D     en Monitor  Audio MRW  10  ongeveer gelijke prijsklasse

 

Mvg Hans  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

Screenshot_3.png.04403972d15f47377dda02fd35d05c90.png

 

Uhm die bass reflex poort zit meestal aan de achterzijde van je luidspreker. Indien niet aanwezig niet reageren.

De luidspreker met zo'n gat in de achterkant dient op een juiste afstand tot de muur te staan om het juiste reflecterende effect te hebben.

Dat is met mijn Teufel Ultima 40 MK2 zo'n 50 a 65 centimeter. Dat juist positioneren doen veel gebruikers pas nadat ze te weten zijn gekomen dat de luidspreker dan optimaal gebruikt wordt.

aangepast door Tonskidutch
Jürgen + afbeelding reflex poort

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de iets of wat betere 5.1 of 7.1 versterker wordt een meetmicrofoon meegeleverd.

Via deze microfoon worden de installatie automatisch afgeregeld..

 

Dit maakt veel verschil. zelf kreeg ik het thuis niet zo goed ingesteld.

Enkel nog wat finetunnen en luisteren maar.

 

Ik heb in het verleden ook al wat van de beter hifi producten staan gehad, maar om het echte laag, zeker in films, weer te geven heb je toch een subwoofer nodig. 

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt , ik heb de instelling van de speakers met de YPOF functie gedaan  .

Nu lees ik op TWEAKERS bij het Subwoofer forum dat het een misverstand is dat je  de aanschaf van een  Subwoofer moet afstemmem met de reeds aanwezige speakers  maw een Subwoofer staat hier los van 

De instelling van de andere Speakers moet je op  Small zetten.

 

Mvg Hans 

 

Ik overweeg nu om de Yamaha NS-SW 300  aan te schaffen  ; ik lees hier positieve berichten over en icm de Yamaha receiver kan ik hem makkelijk instellen met een App

(Av setup)   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er een beetje van af.

Je subwoofer heeft een bepaald frequentie bereik.

Bv van 20 tot 800 Hz. Je speakers hebben ook een bereik.

Bv ban 200 tot 20000 Hz.

In je reciever kan je dan instellen dat je speakers maar moeten werken tussen bv 600 en 20000 Hz.

 

Of het veel verschil maakt.....dat is wat anders.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden hier wel steeds verschillende dingen door elkaar gehaald.

 

Wil je Hifi genieten? Dan een paar goede front speakers zonder sub.

Wil je bioscoop? Dan 36 speakers rondom en 1 of meer subs 🙂

Wil je het zielige geluid uit je TV verbeteren? Dan voldoet alles.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...