Ga naar inhoud


Nut van een Subwoofer


Hansw

Aanbevolen berichten

De vraag is niet of je weet dat je kan schakelen tussen 5in1 dolby digital en stereo / pure direct, maar wat de toegevoegde waarde is van een subwoofer.

Daar kun je lang en breed over discussiëren, perfect ingericht op afstand en dus ook op volume afgesteld zijn die 5 luidsprekers + één LFE voor de een een aanwinst, voor de ander een dreigende tinitus.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste , ik heb nu de Yamaha  ingesteld   op    All-Channel Stereo en geluid over alle speakers    . Alleen vond ik de bas iets te weinig 

Ik heb nu extra bass ingesteld in  het setup menu .

Bij mijn  vorige receiver Yamaha RX -v475  kon ik alleen voor  2 ch stereo kiezen en koos dan maar voor 5.1  weergave 

Nu vind ik persoonlijk de All Channel  stand veel natuurlijker als de 5.1   

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Hansw zei:

All-Channel Stereo en geluid over alle speakers

Dat is zo als of je mono muziek op alle beschikbare luidsprekers tegelijk aan zet en hoor je niet meer wat men in de opname studio met hifi-stereo heeft proberen samen te vatten van desbetreffende musici. Je weet niet meer waar de pauken vandaan komen of de eerste cellist zijn instrument.

Een brei.

 

Voor hifi-stereo muziek is de modus stereo bedoeld, ook al denk je wat zonde van die andere 3 luidsprekers.

 

 

 

dat is dus een dure AVR voor nop

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ton , je hebt helemaal gelijk  

Als   mijn zoon op visite komt zet hij meteen mijn receiver op 2ch  stereo  ( ik had dan de vorige Yamaha  op 5.1  staan ). Ben benieuwd wat hij doet bij mijn nieuwe Yamaha    . Volgens  hem  geeft  een aparte voor en eindversterker het beste resultaat  . Maar dan ben je een aardig kapitaaltje kwijt. 

Mvg Hans  

 

 

     

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Dat is zo als of je mono muziek op alle beschikbare luidsprekers tegelijk aan zet en hoor je niet meer wat men in de opname studio met hifi-stereo heeft proberen samen te vatten van desbetreffende musici. Je weet niet meer waar de pauken vandaan komen of de eerste cellist zijn instrument.

Een brei.

 

Als dat bij jou zo overkomt dan raad ik je aan de aansluitingen van de speakers te controleren.

Je zult ergens Links en Rechts hebben verwisseld.

Ik luister vaak zo naar muziek van de radio en vind het stereobeeld uitstekend, beter dan stereo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een subwoofer geeft de lage tonen meestal onevenredig hard weer t.o.v. de rest van het frequentiegebied. Dat geeft een lekker gevoel bij films en bij muziek met flink volume maar je wordt er wel erg moe van om dat lang aan te horen omdat het niet echt realistisch is. Voor klassieke muziek zeker niet aan te raden. Als je het volume van de subwoofer op een sterkte zet die aansluit bij de andere luidsprekers, dan hoor je meestal weinig verschil of die aan of uit staat.
Als je een betere geluidskwaliteit wilt hebben, kun je beter in een betere (duurdere) luidsprekerset investeren.
Zie bijv.: https://octaneseating.com/blog/most-expensive-home-theater-speakers/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt persoonlijk de stand All Channel stereo ook het mooist de andere geluidsinstellingen van de Yamaha  vindt ik niet mooi , vaak galm 

Zelfs bij het afspelen van een Blu-ray disc vindt ik deze stand mooi  en hoor de geluiden  uit verschillende speakers  ( zoals dicht slaan deur ).

Ik heb de installatie met de YPOA  microfoon gedaan en hij controleert of alles  goed is aangesloten dus verwisseling + en -  komt niet voor bij mijn speaker aansluitingen 

 

Mvg Hans 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
45 minuten geleden, Sprietje zei:

Een subwoofer geeft de lage tonen meestal onevenredig hard weer

Moderen sets worden geleverd met een meet microfoon, die op je luisterpositie alles aanpast aan de ruimte.

 

Ik kan niet bevestigen wat je beschrijft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-2-2023 om 14:56, Hansw zei:

Beste Ton , je hebt helemaal gelijk  

Als   mijn zoon op visite komt zet hij meteen mijn receiver op 2ch  stereo  ( ik had dan de vorige Yamaha  op 5.1  staan ). Ben benieuwd wat hij doet bij mijn nieuwe Yamaha    . Volgens  hem  geeft  een aparte voor en eindversterker het beste resultaat  . Maar dan ben je een aardig kapitaaltje kwijt. 

Mvg Hans  

 

 

     

Als mijn zoon met zijn fikken aan mijn stereo zit dan .....🤬

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, moonchild zei:

Ja, is op het gehoor bijna niet te doen. Een meetmicrofoon en een programma zoals REW is toch essentieel.

 

Hier maken ze dankbaar gebruik van de stereo van pa en dan heb je geen meetmicrofoon oid. nodig.

 

Heb hier gewoon een stel ruim 40 jaar oude klassieke boxen staan (Jamo SL130)  en aan de zaak een stel KEF Q5 boxen en dan heb je geen subwoofer nodig.

Komt er bezoek of is er een web meeting waar toch geluid bij nodig is dan kan ik de KEF's simpelweg omschakelen naar een stel ASW zuilen die minder bas geven maar waar de verstaanbaarheid op een heel ander niveau zit dan de KEF speakers.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-2-2023 om 16:47, Old Satterhand zei:

Als dat bij jou zo overkomt dan raad ik je aan de aansluitingen van de speakers te controleren.

 

herhaling wegens ontbrekende berichten:

 

Dat doet de audyssey setup voor mij en ik kan de rode lijn op de kabels nog goed genoeg zien opdat de aansluiting niet verkeerd om zit.

 

@Hansw, de automatische modus is bij mijn receiver heel goed om te herkennen wat in het signaal via HDMI binnenkomt, dan hoef ik niet eens te schakelen

Screenshot_5.thumb.png.3f3450da1ba745c3f6e6a9d0dc23ea76.png

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er minstens een half tot één heel jaar aan hoor en luister tests aan gespendeerd voor mijn volgende luidspreker set

let wel dat is allemaal een persoonlijke smaak

Er zijn verschillende versies van de MK 40 Ultima, zelfs een via blue tooth gekoppeld met je AVR of pC. Ik heb versie MK40 Ultima 2

 

De Denon DRA 800H is een heel mooi apparaat als middenklasser voor die prijs. Ik heb minder uitgegeven voor m'n X2000

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...