Ga naar inhoud


Verschil tussen infrarood paneel en infrarood paneel


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik heb ooit de MIT gevolgd (middelbaar installatie technieker) en daar werd ik geplaagd

door de drie fenomenen; straling, convectie en geleiding. Tot dhr Frenger aan toe, waar

ik helemaal kotsmisselijk van werd. Hij introduceerde het fenomeen "clo" en toen

begon het mij te duizelen. Voor de liefhebbers-1, Frenger is een fenomeen op het gebied

van behaaglijkheid. Helaas wordt zijn naam vaak misbruikt, surf maar eens op Frenger.

Voor de liefhebbers-2, "clo" is de mate van kleding die deels maatbepalend kan zijn voor

koellastberekeningen of temperatuursoverschrijdingsberekeningen.

 

'Ut is maar dat je ut weet...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Con zei:

Helaas, bij convectie heb je luchtstroming nodig, dat heb je niet in een astronauten pak. Het is alleen geleiding. Ook niet in een dekbed.

En ir panelen raak je niet aan, tenminste, daar zijn ze niet voor bedoeld. Hun afgifte is bijna 95 straling.

Je weet het heel zeker hè?

Maar helaas, je vergist je want elk warm object veroorzaakt zelf convectie in z'n omgeving denk maar aan je kopje hete koffie en jou transpiratie in de hoog zomer. Alleen als er geen lucht is dan pas is er geen convectie. Dat is dus niet het geval met stralingspanelen in een gebouw.

 

En je leest twee berichten, over het ruimtepak en over de drie vormen van warmte overdracht maar vormt dan één reactie

Dan heb je mijn twee berichten niet goed begrepen.

 

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Je weet het heel zeker hè?

Maar helaas, je vergist je want elk warm object veroorzaakt zelf convectie in z'n omgeving denk maar aan je kopje hete koffie en jou transpiratie in de hoog zomer. Alleen als er geen lucht is dan pas is er geen convectie. Dat is dus niet het geval met stralingspanelen in een gebouw.

 

En je leest twee berichten, over het ruimtepak en over de drie vormen van warmte overdracht maar vormt dan één reactie

Dan heb je mijn twee berichten niet goed begrepen.

 

 

 

 

Alle objecten die warm worden geven convectie af, daar is geen discussie over.

Echter bij stralingspanelen maar ook bij (puur) plaatradiatoren is dat verwaarloosbaar

ten opzichte van het stralingsaandeel.

Waarom? Je krijgt boven een paneel een pluimvorming die stijgt en de kracht hiervan

en de breedte is dermate laag dat het nauwelijks invloed heeft op de ruimtetemperattur.

Dat is ook de reden dat ze bij radiatoren convectoruitvoeringen hebben, dit zijn als het

ware allemaal "rookkanaaltjes" en zo krijg je spreiding van de luchtstroom.

De lamellen kunnen zitten tussen de panelen zelf of/en (alleen) aan de achterkant.

 

Voornoemde geldt vooral bij stralingspanelen omdat deze vaak tijdelijk worden aangezet

en je hebt voor convectie ook nog een minimale temperatuur nodig om de convectiestroom

op gang te brengen. Onder de 35 gr werkt convectie nauwelijks. En convectie is traag.

Dat is dan gelijk de reden dat warmtepompen slecht kunnen worden ingezet als de meeste

radiatoren uitgelegd zijn op convectie. Met LTV (lage temperatuurverwarming) moeten de

bestaande radiatoren flink worden vergroot om zo met straling (extra plaatoppervlak) toch

op bv 45/55 graden (of lager) te stoken.

Maar wat ik eerder schreef, een IR paneel zet je niet in om een ruimte te verwarmen tenzij

het een kleine ruimte is waar objecten kunnen worden aangestraald. Je gebruikt een

IR-paneel bv in een doucheruimte. Hoewel je dan wel "kouwe" poten krijgt...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

deel een, is helemaal bekend en academisch;)

deel twee, is inderdaad eerder al de vraag van mij geweest of het wel zinvol is die dure stralingspanelen

 

check

Goed beschouwd en resume, als je een entree (zoals bij Gerrit) soms behaaglijk wil maken

dan stel je een IR paneel op die de personen aanstraalt en straling is nu eenmaal de lekkerste

warmte. En omdat het bij Gerrit soms nodig is is dat een prima oplossing. Wel handig als je

een paneel neemt die je op afstand kunt bedienen en het paneel een half uurtje van te voren

kunt aanzetten. IR is duur in gebruik maar in deze situatie is het energetisch de beste oplossing.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu moet ik de avond ervoor de elektrische verwarming al aanzetten (4400W convectie) om het de volgende dag ongeveer 5-7 graden warmer te krijgen (normaal is het er zo'n 5 graden in het pand)

 

 

 

1206026059_centralehal.thumb.jpg.b9429ef580cca1938907413d5e0cf397.jpg

 

Dit is trouwens de centrale hal (foto wordt op e.o.a. manier gedraaid terwijl ik hem rechtop verstuur)

Plafond zit op goed 4m50 hoogte op de plek waar je zit.

Aan de voorzijde en achterzijde heb ik een stukje systeemplafond op 2m40.

Zou je dus de panelen op de plek zetten waar je ook zit dan hangen ze hoog (misschien wel te hoog)

Plaats ze je waar in de systeem plafonds dan zitten ze wel lager maar dan wordt jezelf niet aangestraald maar de vloer achter je.

Of moet ik ze niet aan het plafond maar aan de wand monteren?

Dus wat is wijsheid?

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er bezoek komt dan zijn het meestal vertegenwoordigers en tegen de tijd dat die koude voeten krijgen dan wordt het ook hoog tijd dat ze naar de volgende afspraak gaan.😁

 

Ik zal vanavond even een plattegrond maken waarop e.e.a beter te zien is want dat gepiel op een gsm 🥴

Maar aan het plafond is het handigste, daar is via de bergzolder ook spanning aan te leggen, op de wanden moet alles opbouw worden want de binnenwanden zijn geluidsdicht gemaakt en zitten vol isolatie. (pand is ooit gebouwd met een bepaald niet alledaagse bestemming)

Maar stralen die dingen echter het infrarood ook 3m naar beneden?

Ik kom ze regelmatig in het werk tegen en dan scheldt ik er altijd op want ik ben altijd aan of boven het plafond aan het werk en dan zijn die dingen gloeiend heet als je er vlak onder staat, maar heb er eigenlijk nooit op gelet hoever dat infrarood dan nog voelbaar is.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

even aan het tekenen geslagen

722998030_plattegrondontvangsthal.thumb.jpg.c2e95d12dbc5dd150fa4efddf1e0db01.jpg

 

De ontvangsthal ziet er zo ongeveer uit waarbij dus het stuk van 3m80 bij 4m35  het hoge gedeelte van 4m hoog is en de gearceerde delen is lager met 2m55

 

in dwarsdoorsnede ziet het er dan zo uit

1228845561_dwarsdoorsnedeontvangsthal.jpg.b2fd657b21dd5429f947a405b06e7006.jpg

 

Ik was van plan (als dat tenminste werkt) de infraroodpanelen aan het hoge plafond te monteren zodat als je aan tafel zit het infrarood vrij naar beneden kan en het er minder koud aanvoelt (was er vanavond 5,2 graden)

 

in de praktijk ziet het plafond er dan zo uit

1926890429_plafondontvangsthal.jpg.6b15418f92510c9208025044bb7e7849.jpg

 

Het stuk waar de klok aan hangt is dus ongeveer 1m40 hoog

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panelen kun je ook lager hangen , zijn mooie ophangsetjes voor

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...