Ga naar inhoud


Verschil tussen infrarood paneel en infrarood paneel


gerrit B

Aanbevolen berichten

Omdat ik van het gas af wil ben ik aan het zoeken wat het alternatief zou kunnen zijn en aangezien ik toch teveel stroom opwek ben ik aan het kijken naar infraroodpanelen.

Maar dan kom je infraroodpanelen tegen van 600W die 129 euro kosten maar ook infraroodpanelen van 600W die het 3 voudige of nog meer kosten.

Kijk je naar de specificaties dan zie ik eigenlijk geen verschil.

Waar zit dan het enorme prijsverschil in?

Er zal vast wel iets van rendement zijn oid. wat van de een beter is dan van de ander maar dat wordt nergens vermeld.

Is dat alleen maar design (ik zie het er niet vanaf) of zit er nog ergens anders een groot verschil wat niet vermeld wordt?

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Goeie vraag 😉

 

Ik ben met hetzelfde bezig en heb een hybride infrarood paneel gekocht om te kijken of dit een alternatief voor de ruimte is.

Dit is een paneel met een smalle ruimte achter de paneel waardoor je een convectie effect krijgt.

Nadeel van infrarood is immers dat het moeilijk is om een ruimte te verwarmen.

Mijn bevinding hierover is dat het wel werkt maar je moet wel geduld hebben en als de ruimte te koud is dan duurt het wel heel lang. Maar voor badkamer en kleine kamertjes ideaal

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons pand wordt normaal geheel niet verwarmd (is dan ook goed geïsoleerd waardoor het binnen niet of nauwelijks kan vriezen) maar als er bezoek komt dan is het wel handig dat de ontvangsthal dan snel verwarmd kan worden of dat je het gevoel hebt dat het er warm is.

Daar is Infrarood verwarming dus bij uitstek geschikt voor, hang een paar panelen boven de de zitplekken en zoals de leveranciers dan roepen "je ervaart meteen warmte alsof de zon schijnt" (wel met koude voeten omdat de warmte niet door de tafel gaat)

Convectie is juist iets wat je niet moet willen bij infrarood want bij convectie krijg je luchtstromingen en dat wordt weer als koud ervaren.(zo is mij verteld)

 

Maar waar zit het enorme prijsverschil dan in? Is dat kwaliteit, design of is het nieuw en vraagt men maar lukraak?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gerrit B zei:

Convectie is juist iets wat je niet moet willen bij infrarood want bij convectie krijg je luchtstromingen en dat wordt weer als koud ervaren.(zo is mij verteld)

 

De mens straalt zelf infrarood uit en verliest daarom warmte hetgeen ervaren wordt als kou.

Dus compenseer je dat verlies met een infrarood stralingspaneel voel je jezelf comfortabel ook in een verder onverwarmd gebouw.

Een en ander is afhankelijk van de fysieke activiteit van de persoon en dus de voedselverbranding opgewekt door actief zijn.

De belangrijkste functie van deze mitochondria is het genereren van celenergie. Het cellulaire metabolisme zet koolhydraten, vetten en eiwitten om in energie.

 

Koude val kan een belemmering zijn, maar convectie is er altijd en overal.

De meeste warmte verliezen we via ons kaal hoofd handen en voeten, gericht op arbo en activiteit kun je daar dus op inspelen met het plaatsen van infrarood stralingspanelen.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit het prijsverschil soms tussen types die alleen vrij mogen hangen en die welke strak tegen het plafond gemonteerd mogen worden  

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bouwwijze, c.q. de opbouw en materialen inclusief de veiligheidsvoorzieningen en remote besturing bepalen de prijs.

Als er heel veel Watt doorheen moet is het gene dat moet stralen zonder te overhitten en of kleur te veranderen bepalend voor de prijs, mede of die eenzijdig moet afstralen of niet.

 

Als je de bijvoorbeeld bovenhitte van een elektrische oven aan het plafond hangt en aanzet, gaat gegarandeerd het plafond of in de fik of verkleurd en of dat goed is voor de gewapende betonplafond mag men sterk in twijfel trekken. Wij hebben jaren geleden al eens een test laten doen door het DBI https://brandogsikring.dk/en/fire-investigation/

van die stralingspanelen voor een Bibliotheek in Kopenhagen.

 

kwaliteit en veiligheid is dus prijsbepalend

  • Bedankt 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt het pand dus alleen verwarmd als er iemand aanwezig is en meestal is er dus niemand aanwezig en staat de verwarming dus ook uit. (gaskraan zit dicht)

Je betaald echter wel nog steeds vast recht van iets van 170 euro per jaar, ik heb 2 gas aansluitingen dus 2 x 170 euro

Verder wek ik op dit moment al zo'n 80 kwh per maand meer op dan wat er verbruikt wordt. (in de zomer wordt dat dus nog veel meer)

Zou ik dus elke week iemand op bezoek krijgen en de verwarming dan 3 uur aan laten (4 panelen van 600W) dan verbruik ik nog steeds maar zo'n 30kwh en hou ik nog steeds 50kwh per maand over.

Laat ik het gas helemaal afkoppelen dan bespaar ik tevens ook nog een keer 340 euro per jaar op vast recht.

 

Dus ja met deze cijfers lijkt het er wel op dat ik aanzienlijk goedkoper uit ben maar heb dan de keuze om 4 panelen van 129 euro per stuk te kopen of 4 panelen van 324 euro per stuk.

Daar komen nog wat thermostaten bij  dus bij de een ben ik een kleine 600 euro kwijt bij de duurdere zo'n 1460 euro

Bij de laatste duurt het dus minimaal ruim 4 jaar voordat ik de investering terug verdient heb, bij de 1e al binnen 2 jaar.

Zou ik met de duurdere geen 400W nodig zijn maar bijv. slecht 250W nodig hebben om evenveel warmte te krijgen dan zou de verhouding anders liggen en kan de duurdere interessant worden om zo het pand meer te verwarmen, maar juist die informatie ontbreekt bij zowel de goedkope panelen als de duurdere panelen.

Ook over verkleuren oid. door de hitte wordt bij geen enkel merk gesproken, je kunt alleen kiezen in vermogen, ga je zoeken naar rendement, hoeveelheid warmte enz. dan is daar niets over terug te vinden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een elektrisch paneel straalt voor het grootste deel. Straling op objecten en NIET op lucht.

Ofwel met een stralingspaneel verwarm je niet de ruimte maar de objecten (bv de mens).

Het rendement is simpel, je stopt er 1 kW in en je krijgt er 1 kwW uit. Ofwel 100%.

Echter dan heb ik het over zijn afgifte niet over zijn opwarmcapaciteit. Als er redelijk dichtbij

tegenover het paneel een muur zit dan wordt die muur opgewarmd, de ruimte NIET. Dus dan

is het rendement "in die zin" belachelijk laag, je hebt er immers niets aan.

In een kleine ruimte bv douche ligt dat iets anders dan wordt je als mens aangestraald en

dat komt comfortabel over, stralingswarmte is één van de behaaglijkste verwarmingsvormen.

 

Dus een relatief kleine ruimte (entree ofzo) snel opwarmen kun je beter doen met een

luchtkanaaltje met een kleine ventilator en elektrische verwarmer erin. Dat gaat razendsnel.

En veel beter dan een cv ketel opstarten. In die zin kun je nog spreken van een goed rendement.

 

Het verschil tussen IR panelen en IR panelen, geen notie, ik denk dat het fenomeen IR vaak

misbruikt wordt omdat momenteel IR erg in het nieuws is.

 

En neem vooral geen oliegevulde panelen, die zijn ook nog een keer zo traag als dikke stront.

 

IR betekent niet meer als onzichtbare straling voor het menselijke oog. Warmte straling zit

altijd in het infa-rood spectrum.

35 minuten geleden, theparasol zei:

Werkt infrarood verwarming ook tegen bevriezen van waterleidingen dan?

Als je de leidingen aanstraalt wel. Dus een IR paneel moet de leidingen "zien".

aangepast door Con
warmte toegevoegd

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de ruimtepakken hebben de IR verwarming en ook waterkoeling aan boord want met een wisselende minus 135 graden celcius of plus 135 graden celcius bij zonlicht is het over en uit en is die Major Tom bevroren waar David Bowie over zong.

 

Bosch heeft ook hoodies voor bouwvakkers en instalateurs

 

GHH 12+18V XA S Professional

Beheizbarer Hoodie

 

Had ik al eens aan in de productie hal van een Timmerfabriek. :grin: lekker warm

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het najaar 2 infrarood panelen gekocht van 450Watt om te experimenteren voor €90 per stuk.

Dezelfde panelen bij dezelfde webshop eind november €150 per stuk, vandaag €120 per stuk.

De bijgekochte voetjes waren van slechte kwaliteit.

 

In de koude periode december / januari heb ik de panelen in de woonkamer van 40m2 gehad.

Als je de panelen ergens in een hoek uit het zicht plaatst dan doen ze weinig.

Je moet ze max 2 meter voor je op de vloer plaatsen voor de plek waar je zit.

Wat ik ook merkte dat het bijna 10 minuten duurt voordat ze maximaal presteren.

 

Later heb ik 1 paneel onder mijn bureau op de 1e verdieping geplaatst. (ruimte 9m2)

Het was daar s'avonds ca 16 graden en had ik last van koude benen.

Het paneel was daar een ideale oplossing.

De ruimte temperatuur was na een uur ca 1 graad gestegen met de deur na de overloop open.

 

 

 

  • Bedankt 1

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Ook de ruimtepakken hebben de IR verwarming en ook waterkoeling aan boord want met een wisselende minus 135 graden celcius of plus 135 graden celcius bij zonlicht is het over en uit en is die Major Tom bevroren waar David Bowie over zong.

 

Bosch heeft ook hoodies voor bouwvakkers en instalateurs

 

GHH 12+18V XA S Professional

Beheizbarer Hoodie

 

Had ik al eens aan in de productie hal van een Timmerfabriek. :grin: lekker warm

 

Ik denk... dat bij ruimtepakken verwarming geschiedt door geleiding...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als je die infrarood stralingspanelen eens aanraakt, is er ook geleiding.

convectie

straling

geleiding

Maak je een koperdraad warm door er stroom doorheen te jagen in een vest of dekbed of paneel of oven, heb je in principe alle drie vormen van overdracht te pakken.

De ene presteert meer aan straling dan de andere, dat is type en ontwerpafhankelijk.

 

Dat er verwarmingssystemen zijn die tijd nodig hebben voor al eerst ze de juiste comfortabele straling in de vorm van infrarood afgeven is natuurlijk logisch.

Ik was immens gelukkig met mijn Duitse KachelOfen die destijds een uur voor thuiskomst door de verhuurster werd ingeschakeld. Alles Manueel in 1994.

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ja als je die infrarood stralingspanelen eens aanraakt, is er ook geleiding.

convectie

straling

geleiding

Maak je een koperdraad warm door er stroom doorheen te jagen in een vest of dekbed of paneel of oven, heb je in principe alle drie vormen van overdracht te pakken.

De ene presteert meer aan straling dan de andere, dat is type en ontwerpafhankelijk.

 

Dat er verwarmingssystemen zijn die tijd nodig hebben voor al eerst ze de juiste comfortabele straling in de vorm van infrarood afgeven is natuurlijk logisch.

Ik was immens gelukkig met mijn Duitse KachelOfen die destijds een uur voor thuiskomst door de verhuurster werd ingeschakeld. Alles Manueel in 1994.

 

 

Helaas, bij convectie heb je luchtstroming nodig, dat heb je niet in een astronauten pak. Het is alleen geleiding. Ook niet in een dekbed.

En ir panelen raak je niet aan, tenminste, daar zijn ze niet voor bedoeld. Hun afgifte is bijna 95 straling.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...