Ga naar inhoud


Multirail op TRIAX 78, Castelnuovo del Garda.


wetebe

Aanbevolen berichten


Beste wetebe

 

Voor Legoland aan het Gardameer heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 78 voor de ontvangst van Astra 23,5, Astra 19,2 en Hotbird 13.


- monteer de schotel in het hoge elevatiebereik zoals in afbeelding 1 en 2 is aangegeven, dus schaalverdeling aan de rechter zijde aflezen
- monteer de rail zodat het gat in het midden in de bovenste groef zit - zet de rail zo schuin mogelijk, aan de zijde van de Hotbird het laagst, dan
  staat hij 7 graden schuin (afbeelding 3)

- hij moet 6,5° schuin staat, dus net een klein tikkeltje terug
- monteer de ALPS-lnb's in de lnb-klemmen en zet de midden in de voor-achterwaardse instelling (hals van de lnb is 30mm lang, de klem is
  20mm breed, dus 10mm te verplaatsen en daar het midden van.
- monteer de lnbhouders zoals aangegeven in afbeelding 4, dus Hotbird aan de ene zijde en Astra 19,2 en 23,5 aan de andere zijde van de lnb-
   arm
- plaats de houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan
- stel de afstanden van de lnb's als volgt in:
a - tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 68,5mm
b - tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 48,5mm
     d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a - Hotbird 13 skew 0°, dus aansluiting recht omlaag
b - Astra 19,2 skew 0°, dus aansluiting recht omlaag
c - Astra 23,5 skew -5°(zie bijlage 5), dus als je achter tegen de lnb aan kijkt met de wijzer van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de
     rail want die staat al schuin.
- stel de elevatie van de schotel in op 37°
- richt de schotel uit naar de Astra 19,2. Dit kun je doen met Dishpointer of met de zon. Vraag me bij het uitrichten met de zon de datum
  wanneer je gaat uitrichten want de tijd verschilt per dag.
- stel de elevatie en dr draairichting af zodat je maximale signaalkwaliteit (geen signaalsterkte) hebt op de Astra 19,2, de overige satellieten
  ontvang je nu ook goed.

 

Triax elevatie  instelling.png

Triax hoge elevatie instelling.JPG

Triaxrail normaal maximaal 7 graden schuin.JPG

TRIAX Multiblock 13-19,2-23,5.png

hoek van 5 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Sprietje zei:

- monteer de schotel in het hoge elevatiebereik zoals in afbeelding 1 en 2 is aangegeven, dus schaalverdeling aan de rechter zijde aflezen

 

Triax elevatie  instelling.png

 

 

 

Was deze vraag maar een dag eerder gesteld.... nooit geweten dat je die kon omkeren. Ik heb er tamelijk lang mee lopen klooien vanmiddag. Uiteindelijk de Triax maar aan kant gelegd en mijn T90 maar weer geassembleerd,

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Sprietje,

 

Hartelijk dank voor je berekeningen.

Uitrichten op de zon red ik wel met behulp van de "Satellite Look Angle alculator".

 

Ik heb zelf ook wel eens wat zitten rekenen met behulp van jouw publikaties van een jaar of tien geleden op "detransponder", maar kwam dan toch altijd iets anders uit als jij tegenwoordig. Ik moest altijd veel bijstellen. Kennelijk heb jij door de jaren heen hel veel corrigerende factoren leren gebruiken om op exacte waarden te komen.

 

Nogmaals mijn hartelijke dank, ik lees jouw artikelen altijd met veel plezier.

 

Wetebe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-3-2023 om 21:44, Sprietje zei:

- stel de elevatie en dr draairichting af zodat je maximale signaalkwaliteit (geen signaalsterkte) hebt op de Astra 19,2, de overige satellieten
  ontvang je nu ook goed.

 

Een slecht advies. De signaalkwaliteit loopt seconden achter bij de signaalsterkte. En dat maakt het afstellen van de schotel erg lastig.

 

Hoe dat komt is eenvoudig uit te leggen.

De signaalsterkte wordt gemeten in het frontend, de tuner en is een afgeleide van de IF spanning, meestal de AGC spanning.

Die reageert onmiddellijk op alle veranderingen van elevatie en azimuth.

De signaalkwaliteit daarentegen wordt gemeten na demodulatie en foutcorrectie, wat een tijdrovend proces is.

Het duurt even voor de verandering zichtbaar wordt in de meting, wat het afstellen onnodig bemoeilijkt.

 

Het volgende filmpje laat het fenomeen heel duidelijk zien.

Je ziet alle metingen tegelijk, realtime, inclusief highspeed spectrum analyse.

Het is weliswaar gedaan met een DVB-T2 signaal, maar dat maakt voor het effect niet uit.

Na de start van de meting verander ik na ca 10 seconde de lengte van de antenne (een sprietje😉) om een beter signaal te krijgen.

De verandering duurt minder dan 1 seconde en is direct zichtbaar in het RF spectrum.

Maar let dan op de MER meting, die kwaliteit van het signaal vertegenwoordigt. Ook zichtbaar in het venster bovenin.

 

 

Als je nog niet in het bezit bent van een goede satellietmeter dan kun je voor ca €16 een Edision Digital SatFinder DSF-1 kopen.

Die plaats je tussen de LNB en de ontvanger en is een prima hulp bij het afstellen.

Die meet uiteraard de ontvangststerkte. Dat doen overigens alle analysers en geven die meting een prominente plek.

De SNR of MER meting kun je altijd nog gebruiken om de ontvangstkwaliteit te verifiëren.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Old Satterhand zei:

Als je nog niet in het bezit bent van een goede satellietmeter dan kun je voor ca €16 een Edision Digital SatFinder DSF-1 kopen.

Die plaats je tussen de LNB en de ontvanger en is een prima hulp bij het afstellen.

Die meet uiteraard de ontvangststerkte.....

 

Is er buiten de ontvanger nog andere manier om die satellietmeter  van "voeding" te voorzien. In het verleden deed ik dat met een oude SAB. Dat werkte prima. Helaas heb ik die SAB weggegooid. Nu heb ik nog een VU Ultimo. Maar die zijn relatief kostbaar en moeilijk vervangbaar. Ik heb eigenlijk geen zin dat ding vele tientallen malen stroomloos te maken en weer opnieuw op te starten bij elke LNB wisseling.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, hiermee bijvoorbeeld.

 

LNB Power Supplies | DEV 8122 & DEV 8123

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Misschien had ik er ook nog even "en niet duurder dan mijn oude SAB" aan toe moeten voegen. Even gezocht.....$540, $640.... Een apparaat voor professionals. Er is vast nog wel ergens een afgedankt ontvangertjes te scoren :)

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Old Satterhand zei:

Een slecht advies. De signaalkwaliteit loopt seconden achter bij de signaalsterkte. En dat maakt het afstellen van de schotel erg lastig.

 

Helemaal geen slecht advies. Als je zelf je schotel af gaat stellen, speelt tijd geen rol. Dat je dus enkele seconden moet wachten is helemaal niet erg. Voor een professional is tijd geld en wil je het wel graag zo snel mogelijk klaar hebben. Die heeft dan ook professionele meetapparatuur bij zich. Bij het gebruik maken van je satellietontvanger met de aflezing van de signaalkwaliteit zie je tijdens het verdraaien van de schotel (elevatie en draairichting) de waardes omhoog- en omlaag gaan. Uiteraard draai je heel langzaam en je ziet dan de hoogste waarde even voorbij komen. Je gaat dan nastellen totdat je die hoogste waarde continue hebt.
Eerder heb ik al geschreven dat als de schotel ongeveer in de goede richting staat je de mastklem met een parker kunt vastzetten zoals hier beschreven met afbeelding: https://www.sat4all.com/forums/topic/375548-opnieuw-schotel-uitrichten-na-stormen/  datum: 24 februari 2022. Dan kan tevens je schotel niet verdraaien tijdens een storm.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, kwetal zei:

Ik heb eigenlijk geen zin dat ding vele tientallen malen stroomloos te maken en weer opnieuw op te starten bij elke LNB wisseling.

stroomloos maken; via het menu eerst uitschakelen en dan de stekker van de voeding er even uit is mijn methodiek voor multifeed metingen.

De on/off switchaan de achterzijde gebruiken ja dat is slecht of je het gelooft of niet.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Als je zelf je schotel af gaat stellen, speelt tijd geen rol. Dat je dus enkele seconden moet wachten is helemaal niet erg

 

Dat bedoel ik natuurlijk niet.

 

Nou moet iedereen voor zichzelf uitmaken hoe en met welke middelen hij de schotel afstelt.

Maar ik vind de vertraging bij gebruik van de SNR of MER kwaliteitsmeting frustrerend en tijdrovend.

Als je denkt het optimum gevonden te hebben, ben je er alweer voorbij. Niet te doen bij het afstellen van meerdere LNBs.

Je hoeft zelf geen ervaring te hebben met het installeren van een schotel om dat aan te voelen.

 

Als je gebruik maakt van welk middel dan ook om de signaalsterkte te meten, kun je de duw en trek methode gebruiken om te verifiëren of de schotel optimaal staat afgesteld, uiteraard nadat je de schotel hebt gefixeerd.

Met de SNR/MER meting kun je dan vervolgens de positie van de LNB tov de spiegel nog optimaliseren.

Daarbij is een nauwkeurige meting van de signaalkwaliteit wel een voordeel.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

De on/off switch aan de achterzijde gebruiken ja dat is slecht of je het gelooft of niet.

Elke keer aan/uit is toch even een piekspanning. Dat zoiets niet gunstig is dat geloof ik wel.

 

Ik heb een GT MEDIA V7 S5X ontvangertje besteld. Nieuw in doos komende zondag op mijn woonadres bezorgd. €31. Mocht ie de vele afstel pogingen overleven dan kan ie nog mooi dienst doen als ontvanger voor de slaapkamer TV.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...