Ga naar inhoud


opnieuw schotel uitrichten na stormen


muesli
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sedert vrijdag is mijn schotel dus ook buiten westen (of buiten oosten) en hebben we slechts enkele zenders (op Astra 19.2). Al de rest van TVV niks.

Ik wacht natuurlijk tot woensdag om er aan te prutsen maar ik had graag vernomen van meer ervaren sat gebruikers hoe ik die best opnieuw kan uitrichten want het is vele jaren geleden dat ik dat nog eens moest doen.

 

Ik heb dus een triax schotel met duo lnb en twee uitgangen voor de twee tuners met de bedoeling van zowel Astra 1 als 3 tegelijk met die ene schotel te ontvangen.

De hellingshoek moet 30°zijn denk ik (Vlaamse Ardennen). Richt ik de schotel op 19 of op 23.5°? En ik herinner mij dat de lnb wat schuin moet staan (de kop voor Astra 3 iets hoger dan de eerste voor Astra 1).

 

Weet iemand waar ik de gepaste instructies kan vinden voor het goed uitrichten van een DUO-LNB?

 

Bedankt alvast!

 

P2190586.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Sprietje zei:

Bedankt Sprietje voor de link naar deze manual. De lnb moet dus inderdaad wat schuin staan (11°). Er staat niet bij opwelke van de twee satellieten de schotel moet uitgericht zijn en ik vermoed dus ergens tussen de twee. Met een sat-finder en de weergave van signaalsterkte op de TV zal dat wel lukken zeker. Nu wachten op rustig weer om opnieuw via de schotel en TVV naar TV te kunnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Sprietje zei:

Bij afbeelding 7 staat op de Astra 23,5.

Ik had begrepen dat het over dat opvulstuk ging en de plaats van de 23.5 maar niet over het uitrichten. Ik zal dus beginnen met de schotel op 23.5 uit te richten en dan zien of er genoeg ontvangst is voor 19.2

Schermafbeelding 2022-02-20 om 21.03.48.png

aangepast door muesli
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, muesli zei:

hebben we slechts enkele zenders (op Astra 19.2).

15 uren geleden, muesli zei:

Ik zal dus beginnen met de schotel op 23.5 uit te richten en dan zien of er genoeg ontvangst is voor 19.2

 

Mag ik dan nog 1 keer een poging wagen om je een goed advies te geven?

Dit advies houdt rekening met je geringe ervaring op dit vlak, gebleken uit eerdere topics van jou.

Het veranderen van de positie in de LNB houder levert je namelijk vrijwel geen voordeel op.

 

Als je nog ontvangst hebt op de Astra 1 satelliet (19,2 Oost) dan raadt ik je aan om eerst te proberen om de ontvangst van deze satelliet te optimaliseren.

Dat kan waarschijnlijk vrij eenvoudig door de vleugelmoeren iets los te draaien en de schotel voorzichtig te verdraaien.

Eerst in horizontale richting en dan nog eventueel in de verticale richting.

Ontvang je nu weer alle zenders op de Astra 1?

Ga dan proberen om, door het met de klok meedraaien van de kop, de ontvangst van de Astra 3 te verbeteren.

Heb je na het optimaliseren van de Astra 1 nog steeds geen ontvangst van Astra 3?

Kijk dan in de instellingen van je ontvanger of die goed staat ingesteld.

DiSeqC_AB.jpg.ac10b92f343d384f4f822bd8099865be.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Mag ik dan nog 1 keer een poging wagen om je een goed advies te geven?

Dit advies houdt rekening met je geringe ervaring op dit vlak, gebleken uit eerdere topics van jou.

Het veranderen van de positie in de LNB houder levert je namelijk vrijwel geen voordeel op.

 

Als je nog ontvangst hebt op de Astra 1 satelliet (19,2 Oost) dan raadt ik je aan om eerst te proberen om de ontvangst van deze satelliet te optimaliseren.

Dat kan waarschijnlijk vrij eenvoudig door de vleugelmoeren iets los te draaien en de schotel voorzichtig te verdraaien.

Eerst in horizontale richting en dan nog eventueel in de verticale richting.

Ontvang je nu weer alle zenders op de Astra 1?

Ga dan proberen om, door het met de klok meedraaien van de kop, de ontvangst van de Astra 3 te verbeteren.

Heb je na het optimaliseren van de Astra 1 nog steeds geen ontvangst van Astra 3?

Kijk dan in de instellingen van je ontvanger of die goed staat ingesteld.

DiSeqC_AB.jpg.ac10b92f343d384f4f822bd8099865be.jpg

 

Ik neem aan dat de instellingen goed staan.  de schotel is gewoon verwaaid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En zet even een merkteken op de mast hoe die op het moment staat, opdat je eventueel de globale juiste stand weer kan terug vinden.

 

Ik zou beginnen met het controleren van de juiste skew hoek van je lnb.

Wanneer die in de klem is gezakt hoef je alleen de lnb weer in de juiste hoek te zetten.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

 

Mag ik dan nog 1 keer een poging wagen om je een goed advies te geven?

Dit advies houdt rekening met je geringe ervaring op dit vlak, gebleken uit eerdere topics van jou.

Het veranderen van de positie in de LNB houder levert je namelijk vrijwel geen voordeel op.

 

Als je nog ontvangst hebt op de Astra 1 satelliet (19,2 Oost) dan raadt ik je aan om eerst te proberen om de ontvangst van deze satelliet te optimaliseren.

Dat kan waarschijnlijk vrij eenvoudig door de vleugelmoeren iets los te draaien en de schotel voorzichtig te verdraaien.

Eerst in horizontale richting en dan nog eventueel in de verticale richting.

Ontvang je nu weer alle zenders op de Astra 1?

Ga dan proberen om, door het met de klok meedraaien van de kop, de ontvangst van de Astra 3 te verbeteren.

Heb je na het optimaliseren van de Astra 1 nog steeds geen ontvangst van Astra 3?

Kijk dan in de instellingen van je ontvanger of die goed staat ingesteld.

DiSeqC_AB.jpg.ac10b92f343d384f4f822bd8099865be.jpg

 

OK bedankt voor de tips.

Ik zal dat eerstdaags uitproberen als de wind vermindert want momenteel waait het nog heel goed en het regent regelmatig.

Ik zal dit dus uitproberen met eerst te finetunen op Astra 1. En ook de raad van ceesv uitproberen.

Maar dat zal waarschijnlijk dus voor binnen enkele dagen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-2-2022 om 14:25, muesli zei:

OK bedankt voor de tips.

Ik zal dat eerstdaags uitproberen als de wind vermindert want momenteel waait het nog heel goed en het regent regelmatig.

Ik zal dit dus uitproberen met eerst te finetunen op Astra 1. En ook de raad van ceesv uitproberen.

Maar dat zal waarschijnlijk dus voor binnen enkele dagen zijn.

Laat je even weten of het opgelost? Want sommige topicopeners reageren nooit weer nadat ze het klaar hebben. Bv zoals het topic over 5 west.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto te zien heb je de duo-lnb goed gemonteerd dus met de kop van de Astra 23,5 in de klem alleen de schuinte klopt niet. Die staat ongeveer horizontaal en de vrij hangende kop van de Astra 19,2 moet dus wat verder omlaag gezet worden tot de gehele duo-lnb -11° schuin staat zoals in de instructie ook staat aangegeven. De schuinte voor de Vlaamse Ardennen is hetzelfde als voor Nederland.

Nu is het niet zo handig om de schotel uit te richten op de satelliet die niet in de klem staat (de Astra 9,2) zoals geadviseerd want dan richt je uit op de vrij hangende kop. Beter is de schotel uit te richten op de kop in de klem, dus de Astra 23,5.
Om die makkelijk te vinden moet je eerst afstemmen op een hele sterke zender en dat is Ocko op positie 348 van de TV Vlaanderen zenderlijst. Als die goed door komt, stem dan af op een zwakke zender van de Astra 23,5 en dat is
TV Oranje op positie 59 van de TV Vlaanderen zenderlijst en RTS Svet HD op positie 343.

Uitrichten doe je op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een schotel heel precies en makkelijk op de satelliet af te stellen (draairichting = Azimuth), kun je het volgende doen:

 

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

schotel sturen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gerrithoogeveen zei:

Laat je even weten of het opgelost? Want sommige topicopeners reageren nooit weer nadat ze het klaar hebben. Bv zoals het topic over 5 west.

Nog niets kunnen doen. Teveel ander werk. Zal voor het weekend zijn hopelijk.

Kun je eens zeggen in welke topic die ik geopend heb dat ik het resultaat niet heb laten weten als het opgelost was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

vroeg dement aan het worden is heel vervelend

je kan op je eigen avatar klikken en kijken wat je allemaal aan berichten hebt "gepost"!

Volgens mij zijn dat 8 topics sedert 2021 tot nu en heb ik toch altijd laten weten dat het in orde kwam of niet?

Ik zal het eens nakijken al er toch eentje mocht bijzitten dat nog niet afgesloten is maar daar heb ik nu geen tijd voor hoor. Naast die schotel die zich verplaatst heeft heb ik nog andere en dringender schade aan de woning zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...