Ga naar inhoud


BVN via de Astra 1L 19.2° oost


de vrije fries

Aanbevolen berichten

  • Wie moeten actie ondernemen om BVN TV via de satelliet te blijven ontvangen?
    Alle kijkers die met een satellietschotel naar BVN kijken in Europa, Noord Afrika en West Turkije.
  • Om BVN gratis te blijven ontvangen dient u voor eind mei 2023 uw BVN kanaal afstemmen op de nieuwe BVN ontvangstfrequentie gegevens op de Astra 1L satelliet.
  • Helaas is ontvangst van BVN via de Astra 1L satelliet niet goed mogelijk in het Midden Oosten, Egypte en Iran.
  • U kunt BVN wel online kijken via de livestream of via de BVN-App.
  • Wanneer gaat BVN stoppen op de Astra 1M?
    Op 1 mei 2023 begint de uitzending via de Astra 1L. Om kijkers ruim gelegenheid te geven om hun satellietontvanger tijdig om te schakelen naar de nieuwe ontvangstgegevens wordt de hele maand mei ook nog uitgezonden op de oude satellietfrequentie. Vanaf 1 juni stopt de uitzending via de oude frequentie.
  • Waarom gaat BVN veranderen van satelliet?
    Het contract voor de Astra 1M satelliet loopt eind mei dit jaar af.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


De nieuwe frequentie is : 12515/H/22000 5/6 (DVB-S)

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de oude frequentie van BVN te ontvangen, heb je met de parameters DVB-S2, QPSK, 29500, fec 9/10 een CN van 6,5dB nodig.
Om de nieuwe frequentie van BVN te ontvangen, heb je met de parameters DVB-S, QPSK, 22000, fec 5/6 ook een CN van 6,5 nodig. Het signaal zal wat betreft de ontvangst niet veel veranderen.

 

De signaalkwaliteit is op dit moment bij licht bewolkt weer op de nieuwe frequentie ongeveer 10% beter dan op de oude frequentie.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Om de oude frequentie van BVN te ontvangen, heb je met de parameters DVB-S2, QPSK, 29500, fec 9/10 een CN van 6,5dB nodig.
Om de nieuwe frequentie van BVN te ontvangen, heb je met de parameters DVB-S, QPSK, 22000, fec 5/6 ook een CN van 6,5 nodig. Het signaal zal wat betreft de ontvangst niet veel veranderen.

 

 

Je vergeet weer zoals gewoonlijk de belangrijkste parameter en dat is de ontvangst kwaliteit.

Op dit moment is het regenachtig en dan blijven de hoge frequenties wat achter bij de lage en is de ontvangst ongeveer gelijk.

Ik verwacht bij goed weer een verbetering voor de nieuwe frequentie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Je vergeet weer zoals gewoonlijk de belangrijkste parameter en dat is de ontvangst kwaliteit.

Op dit moment is het regenachtig en dan blijven de hoge frequenties wat achter bij de lage en is de ontvangst ongeveer gelijk.

Ik verwacht bij goed weer een verbetering voor de nieuwe frequentie.

 

 

Wat roep jij nu rare dingen?  Sprietje zegt juist dat de ontvangstdrempel C/N voor beide TP's gelijk blijft.  Dan zeg jij op het moment het regenachtig is (slecht weer) hogere frequenties daar eerder onder te lijden en dat klopt ook wel. Maar wat vergeet sprietje dan ?  En vervolgens om het helemaal tegenstrijdig te maken schrijf je dat bij goed weer je juist een verbetering verwacht voor de nieuwe hoge frequentie. 🙃

 

Eh nee dus... bovendien de nieuwe footprint is juist kleiner, dat kun je beter zien bij lyngsat.  

 

Astra 1M:

 

https://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-1M-Europe-Wide.html


Astra 1L: 

 

https://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-1L-Europe-Ku.html

 

 

En dan is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat ze die TP een keer naar 8spk gaan overzetten om extra bandbreedte er uit te halen, dan kan de FEC zo worden gewijzigd dat de ontvangstdrempel iets omhoog gaat. (hoeft niet maar kan wel) 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Codx zei:

Wat roep jij nu rare dingen? 

 

Als je iets niet begrijpt is het niet meteen rraarrrrrr.😉

Wellicht was mijn post niet erg duidelijk. Daarom een samenvatting.

 

Ik reageerde op Sprietjes conclusie na de uiteenzetting van de invloed van de modcods, die inderdaad geen wijziging brengen in de minimale C/N:

4 uren geleden, Sprietje zei:

Het signaal zal wat betreft de ontvangst niet veel veranderen.

 

Hij vermeldt in zijn oorspronkelijke bericht niets over de signaalkwaliteit, vandaar mijn reactie.

 

In het 2e deel van mijn reactie gaf ik daarom een statusrapport van de verschillen tussen de 2 transponders.

De ontvangst op mijn schotel en die van vele anderen wordt nou eenmaal beïnvloed door regendruppels.

Daar is niets raars aan. Daarom doe ik nooit metingen bij regen of als de schotel/LNB nog nat is.

 

Sprietje heeft naderhand zijn bericht aangepast en de kwaliteit van de 2 transponders vergeleken bij droog weer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Codx zei:

En dan is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat ze die TP een keer naar 8spk gaan overzetten om extra bandbreedte er uit te halen, dan kan de FEC zo worden gewijzigd dat de ontvangstdrempel iets omhoog gaat. (hoeft niet maar kan wel)

 

Dat kijkt me niet zo snel te gebeuren want transponder 12515H van de Astra 19,2 wordt gebruikt voor de fastscanlijst en volgens mij ook voor de EPG. Dat zit in alle satellietontvangers ingebakken en kunnen de meeste gebruikers zelf niet veranderen. Dat zou een ramp worden voor heel veel gebruikers. Daarom zijn de specificaties van die transponder al heel veel jaren niet veranderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Als je iets niet begrijpt is het niet meteen rraarrrrrr.😉

Wellicht was mijn post niet erg duidelijk. Daarom een samenvatting.

 

Ik reageerde op Sprietjes conclusie na de uiteenzetting van de invloed van de modcods, die inderdaad geen wijziging brengen in de minimale C/N:

 

Hij vermeldt in zijn oorspronkelijke bericht niets over de signaalkwaliteit, vandaar mijn reactie.

 

In het 2e deel van mijn reactie gaf ik daarom een statusrapport van de verschillen tussen de 2 transponders.

De ontvangst op mijn schotel en die van vele anderen wordt nou eenmaal beïnvloed door regendruppels.

Daar is niets raars aan. Daarom doe ik nooit metingen bij regen of als de schotel/LNB nog nat is.

 

Sprietje heeft naderhand zijn bericht aangepast en de kwaliteit van de 2 transponders vergeleken bij droog weer.

 

 

 

De ontvangst kwaliteit is voorspelbaar  juist door de info omtrent de ontvangst drempel. En idd toen ik het las had sprietje daar niks over vermeld. Dus waarom jij daar ineens over begon is mij een raadsel.  Eerst zeg je.. hogere frequenties hebben eerder last van weersinvloeden, klopt en direct daaronder ik verwacht bij goed weer een verbetering voor de nieuwe (hogere) frequentie,  Hoezo ?

 

BVN verwacht dat namelijk niet, die schrijven duidelijk dat het signaal in gebieden is afgenomen en dat is ook logisch want de footprint is een stuk kleiner. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Codx zei:

De ontvangst kwaliteit is voorspelbaar  juist door de info omtrent de ontvangst drempel.

 

Was dat maar waar, dan kan ik stoppen met metingen.

 

Om te beoordelen of de ontvangst op een schotel voldoende is voor een stevige regenbui zijn er 2 waardes van belang.

De C/N of S/N en de minimale C/N, waarbij die laatste dus een constante is bij een gegeven modcod.

De C/N of MER meet je het liefst bij een onbewolkte hemel. Het verschil tussen die 2 grootheden noemen we de Link Marge of Noise Marge.

 

Oordeel zelf of je verhaal stand houdt bij bestudering van dit meetrapport. Als jouw verhaal zou kloppen dan zou de LM niet variëren.

De metingen zijn dagelijks gedaan gedurende de vermeldde periode en zijn dus gemiddelden.

 

rapport4sats_26feb-3mrt.pdf

rapport4sats_26feb-3mrt.pdf

aangepast door Old Satterhand
ik kan de dubbele bijdrage niet verwijderen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

Om te beoordelen of de ontvangst op een schotel voldoende is voor een stevige regenbui zijn er 2 waardes van belang.

De C/N of S/N en de minimale C/N, waarbij die laatste dus een constante is bij een gegeven modcod.

De C/N of MER meet je het liefst bij een onbewolkte hemel. Het verschil tussen die 2 grootheden noemen we de Link Marge of Noise Marge.

 

 

Dat is het punt toch niet. Je kunt ook zeggen de link marge is afhankelijk van de installatie en waar die staat en de weersomstandigheden maar dat is allemaal NIET veranderd.  En het ging in jou verhaal niet om een stevige regenbui. 

 

Dus ik vraag het nog 1 keer, hoezo is er bij die nieuwe frequentie volgens jou een signaal verbetering bij goed weer ?  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...