Ga naar inhoud


Server hardware sat4all op z'n laatste benen. Jullie hulp nodig!


Big fellow
Ga naar oplossing Opgelost door Michel,

Aanbevolen berichten

De recente downtime van sat4all was een goede indicatie dat de server hardware waarop het forum draait eigenlijk in het museum op z'n plek zou wezen. De server is > 10 jaar oud, en de harde schijven zijn ook al aardig op leeftijd. Dus het is tijd voor een oplossing.

 

Binnen het VIP forum is er een post hierover, en de discussie die daar is gevoert, is de bron van deze post. Dus waar ik "wij" schrijf, bedoel ik dus Michel, mijzelf, en de leden die in die post hebben bijgedragen.

 

Er is gekeken naar een VPS oplossing, maar gezien de specs die de site nodig heeft, database grootte etc, is dat een kostenpost die snel oploopt, en ook nog eens een maandelijks (of misschien jaarlijks) terugkerende post is. Ervanuitgaande dat sat4all zal voortbestaan over de aankomende jaren, dan wordt het al snel goedkoper om een eigen server te kopen, en die in een veel goedkopere, t.o.v. een VPS, colocatie oplossing te plaatsen.

 

Nu is er een server spec opgesteld, die de aankomende jaren ruim voldoende zou moeten wezen;

CPU: Xeon 2336

RAM: 64 GB

NVM: 960 GB

SSD: 2x 480GB voor de backups . (Ja, er wordt ook een dagelijkse backup off site opgeslagen....)

En dit alles in een mooie server behuizing met moederbord van Supermicro. De leverancier geeft 3 jaar garantie op de hardware, dus de aankomende 3 jaar (minimaal 🙂 ) zouden er geen zorgen moeten wezen over de hardware.

 

Om dit te bekostigen is er dus geld nodig. Nu zijn er al een paar gulle gevers geweest die op de

2023-05-1008_32_43-Sat4all-AllesoverSatellietTVZiggoenTelenet!.png.d24c1b5f6715dcd781e5075068137024.png

knop hebben geklikt, en een mooi bedrag hebben ingevuld. Hierdoor is al ongeveer 40% van het streefbedrag opgehaald. Het streefbedrag is zodanig dat de server en minimaal 1 jaar aan licentie kosten voor de forum software betaald kunnen worden.

Om duidelijkheid te geven hoe het ervoor staat, is er een progressie bar toegevoegd. (De donaties die eerder zijn gedaan zijn reeds verwerkt in de stand) Hopelijk gaat de bar snel vollopen 🙂 .

 

Dus de vraag aan alle leden is om indien mogelijk een kleine bijdrage te doen aan de aanschaf van de server. Alle kleine beetjes helpen, dus denk niet dat wij een minimaal bedrag per donatie verwachten!

 

De koffie knop is tijdelijk vervangen door de donatie knop voor de webserver 🙂 , en onder de knop zie je de bar:

2023-05-1009_28_37-Sat4all-AllesoverSatellietTVZiggoenTelenet!.png.f19db235708fa21ae9a3c8776597becc.png

 

Dus klik op de knop, vul het bedrag in wat je sat4all wilt geven, ga door het betaal proces heen, en dan is onze dank erg groot.

 

Namens alle leden van sat4all, BEDANKT!

 

PS Alle spelfouten, grammatica fouten, zijn op naam van mij... Mijn huidige PC heeft geen NL spellingscontrole!

 

  • Like 2

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


waarom geen SSD's van 1 TB want die kost amper 10 euro meer en zit men nog beter voor de toekomst.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hardware die geselecteerd is, is geselecteerd omdat het server rated hardware is. Dus de SSDs die kunnen veel meer schrijf acties verwerken. Als er een consumer grade SSD in gaat, dan staan we over een jaar weer voor hetzelfde probleem. Dat is dus de achtergrond van de keuzes. Niets consumenten spul, allemaal server grade components.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Big Fellow heeft dat allemaal uitgezocht, maar ik sta wel achter zijn keuze. De MTBF, TBW en DWPD van een consumentenschijfje zijn veel lager en dat kan je inderdaad na een jaar weer nieuwe kopen, met alle ellende van dien (o.a. 2x 160KM reizen om ze te wisselen).

 

Het feit dat de huidige server al zo'n 12 jaar hangt en we alleen de disks onlangs hebben moeten wisselen bewijst dat.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ceesv prikte dit topic vast
  • Michel plaatste dit topic in de spotlight

Hmmm, op m'n mobiel is er geen zijbalk.

Wel die hamburger bovenin en daaronder de subsription link om sat4all vriend te worden (die had ik ook nog niet eerder gezien 😊 ).

Ik bevuil zo wel dit topic, als ik het ergens anders moet vragen lees ik het graag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, net boven de spotlights, gevonden.

Nooit eerder die "kop koffie" knop gezien.

Bij de mobiele weergave moet daarvoor ver naar beneden scrollen (er is geen rechterbalk) dus is deze niet prominent in beeld.

Dat is niet handig voor een donatieknop.

Maar zeker bedankt voor de toelichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heerlijk makkelijk met die QR code

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...