Ga naar inhoud


verduurzamen van je woning loopt bij sommigen spaak


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

https://nos.nl/artikel/2476262-een-op-de-drie-huiseigenaren-haakt-af-bij-subsidieaanvraag-verduurzaming

 

1 op de 3 haakt af wegens de complexiteit van de digitale aanvraag. (afgekort ISDE)

Zo stelt de Vereniging Eigen Huis! En het is een "doolhof aan meldcodes" om de juiste gegevens te kunnen invoeren.

Maar ook aannemers en bedrijven die voor jou het verduurzamen leveren dus foutieve gegevens aan op de rekening of offertes die je moet gebruiken bij de aanvraag.

 

Ik vind het niet gek dit nieuwsbericht, daar menig geschoolde bouwkundige en architect ook wel eens afhaakt. Want die digitale aanvraag website is niet door bouwkundigen en architecten ontworpen maar door software ontwikkelaars en ambtenaren die een beetje autistisch zijn qua inleving en empathie met gebruikers.

Het nog steeds niet ingevoerde Digitale Stelsel Omgevingswet zal net als het onderhavige ISDE een hele hoop ellende veroorzaken bij de woningbouw en de planning ervan.

 

Maar toch vind ik het verbazingwekkend dat de Vereniging Eigen Huis, waar je betalend lid van wordt, hier niet de juiste hulp biedt.

Alleen al bij de aanvraag c.q. opdracht aan aannemers en bedrijven die voor jou het verduurzamen leveren moet je eisen dat specificaties, rekenmethodes en maatregels van de verduurzaming conform de geëiste subsidie aanvraag wordt aangeleverd.

 

Het helpt dus als je eerst een NEP aanvraag opstelt (zonder die in te dienen) opdat je te weten komt welke doolhoven en codes gevraagd worden, voorafgaand aan een opdrachtverstrekking aan aannemers en bedrijven die voor jou verduurzamen moeten gaan leveren.

 

 

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toevallig heb ik dit zelf onlangs ook mogen ervaren a.g.v. de aanvraag van een ‘groene lening’ bij de SVN voor het verduurzamen van de woning van mijn zoon. Hij wil zonnepanelen aanschaffen. Het geneuzel begon bij de gemeente die steevast de offerte afkeurden. Nadat ik tussenbeide ben gekomen en de dame in kwestie eens vriendelijk maar zeer beslist toe had gesproken dat ik graag een onderhoud met haar leidinggevende wilde hebben, toen kon het ineens allemaal wel. Fase twee was de daadwerkelijke aanvraag bij de SVN. Ook dat moest een keer of wat aangepast worden volgens het toenmalige contact. Invullen van formulieren ging niet zomaar even. Doorgaans kan je een PDF niet direct aanpassen. Zo bleek al snel. Om nu het hele bestand te printen, in te vullen en weer te scannen om dan alsnog terug te sturen is geen optie. Uiteindelijk heb ik de PDF in Word kunnen converteren, alle velden ingevuld maar een handtekening lukte niet. Ach, dan maar een handtekening scannen en als transparant plaatje op de juiste plaatsen importeren loste ook dit op. Ik kan mij er dus alles bij voorstellen dat hele volksstammen het niet voor elkaar kregen.

Toen ik zelf, dat zal zo’n jaar of 5 geleden zijn, ook een groene lening aanvroeg werd ik geconfronteerd met nogal wat miscommunicatie waardoor de aanvraag totaal zo’n 6 weken duurde. Bij mijn zoon duurde het, terwijl er aangegeven stond dat dit 6-8 weken kon duren, uiteindelijk slechts 2 weken. Dat was vast een goedmakertje voor hun eerdere gepruts. 🤣🤣

  • Like 1

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een Miep aan de balie is er al zeker niet op voorbereid om "belastbare uitspraken" te doen over je aanvraag inzake subsidies.

Dat mogen alleen de financieel verantwoordelijken.

In het geval van de ISDE is het een overheidswebsite die vol automatismen en algoritmen zit.

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, John van Dreumel zei:

 een handtekening scannen en als transparant plaatje op de juiste plaatsen importeren loste ook dit op. Ik kan mij er dus alles bij voorstellen dat hele volksstammen het niet voor elkaar kregen.

Toen ik zelf, dat zal zo’n jaar of 5 geleden zijn, ook een groene lening aanvroeg werd ik geconfronteerd met nogal wat miscommunicatie waardoor de aanvraag totaal zo’n 6 weken duurde. Bij mijn zoon duurde het, terwijl er aangegeven stond dat dit 6-8 weken kon duren, uiteindelijk slechts 2 weken. Dat was vast een goedmakertje voor hun eerdere gepruts. 🤣🤣

 

Ze hadden misschien maar 1 aanvraag met handtekening toezonden gekregen?😁 Dan is 2 weken nog een lange termijn😅

 

Je wil niet weten op hoeveel offertes er maar 1 kandidaad reageerd 🤫

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, John van Dreumel zei:

Toen ik zelf, dat zal zo’n jaar of 5 geleden zijn, ook een groene lening aanvroeg werd ik geconfronteerd met nogal wat miscommunicatie waardoor de aanvraag totaal zo’n 6 weken duurde. Bij mijn zoon duurde het, terwijl er aangegeven stond dat dit 6-8 weken kon duren, uiteindelijk slechts 2 weken. Dat was vast een goedmakertje voor hun eerdere gepruts.

 

Al die groene leningen zijn heel leuk maar hiermee begeef je je meteen op een hellend vlak.

Zelf jaren geleden ooit ook een subsidie aangevraagd voor isolatieglas, jaar erop meteen de WOZ flink verhoogd, klacht werd beantwoordt met "ja maar u heeft nu ook isolatieglas en daardoor is de woning ook xxxxx in prijs gestegen".

Dat was dus meteen de laatste keer dat ik zoiets heb aangevraagd, ik spaar wel even wat langer tot ik het zelf kan betalen en geen slapende honden wakker hoef te maken.

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel moet je momenteel betalen om te laten zien dat je woning muurisolatie en Hr++ ramen heeft en zo nog een paar dingen voor een hogere schaal?

En wat is de zin zolang je er nog lang lekker wilt blijven wonen , behalve dat de woning een hogere BZW krijgt en je jaarlijks extra moet betalen voor diverse dingen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, gerrit B zei:

 

Al die groene leningen zijn heel leuk maar hiermee begeef je je meteen op een hellend vlak.

Zelf jaren geleden ooit ook een subsidie aangevraagd voor isolatieglas, jaar erop meteen de WOZ flink verhoogd, klacht werd beantwoordt met "ja maar u heeft nu ook isolatieglas en daardoor is de woning ook xxxxx in prijs gestegen".

Dat was dus meteen de laatste keer dat ik zoiets heb aangevraagd, ik spaar wel even wat langer tot ik het zelf kan betalen en geen slapende honden wakker hoef te maken.


 

Als die koppeling aantoonbaar is dan lijkt mij dat zeer kwalijk. Maar ja, probeer dat maar aan te vechten.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurd veel vaker, jij vraagt een vergunning aan voor een dakkapel of het vergroten van je keuken en prompt wordt volgend jaar je WOZ weer flink verhoogd.

Dus kan ik iets zonder vergunning of melding regelen dan wordt er niets gezegd of aangevraagd maar alles voorbereid en staat het er gewoon zonder dat men er iets van af weet en jezelf nog jaren mag blijven betalen voor die verbouwing die toch al flink geld heeft gekost.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verduurzaming kost natuurlijk steeds meer omdat de aannemers en bedrijven die de verduurzaming aanbieden absoluut niet die vraag kunnen bijbenen.

Dus je komt op de wachtlijst of betaald wat die firma's eisen. Ja eisen en dus niet gerelateerd aan kostprijs van materiaal en materieel + arbeid incl winst en risico. Omdat der nagenoeg geen concurrentie is wegens de hoge vraag naar deze werkzaamheden.

 

Maar het gaat om die waanzinnig slechte website ISDE van de overheid en de onoverzichtelijke extra gecompliceerde rekenwijze en coderingen.

 

Vergelijk het maar eens met de KfW voor woningbouw in Duitsland, voor de duidelijkheid een bouwfysicus is daar integraal onderdeel van het bouwen en verduurzamen.

Je zult dus kunnen zien dat zo'n advies van de erkende bouwfysicus zo'n 1400€ per woning kost voor het adviseren en die aanvraag indienen.

 

Maar hier wordt de woning eigenaar geacht dat zelf te kunnen. En daar helpt Vereniging Eigen Huis niet echt bij.

We hebben hier in Nederland alleen het energielabel voor de woningeigenaar en dat label is dus een wassen neus.

En waarop al werd gewezen is er de WOZ waar al helemaal geen reële waarde uit blijkt, nog qua herbouwwaarde nog qua verkoopwaarde.

 

Met andere woorden het loopt spaak met betrekking tot uitvoerende partijen en adviserende partijen alsook met de overheid zelf.

En dat geldt voor het bestaande woning aantal.

Als je de Minister moet geloven gaan we 400.000 nieuwe woningen bouwen per jaar PER JAAR. Ook dat loopt spaak al was er geen Stikstof.

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel plaatste dit topic in de spotlight
  • Michel haalde dit topic uit de spotlight

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...