Ga naar inhoud


Energiecontract; variabel of vast, 1 of 3 jaar?


moonchild

Aanbevolen berichten

Even lekker op de toekomst gokken.Er zijn nu weer vaste contracten beschikbaar.  Ik heb nu een 3 jarig contract afgesloten, maar heb nog 2 weken bedenktijd.

 

Waarom? Ik denk niet dat prijzen nog veel zullen dalen, er zijn machten die doorhebben hoe de prijs op te drijven en dat zullen ze blijven doen :( Ik kreeg de zenuwen bij de gedachte om een vermogen te betalen aan stroom.

 

Maar wat denken jullie. Variabel of vast. Hoeveel jaar?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook voor mij is dit onderwerp actueel.

Mijn contract loopt in september af.

Tot ruim één jaar geleden maakte ik altijd gebruik van een 3-jaar contract voor zowel elektra als gas en daar was niets mis mee.

 

Eind 2021 stelde ik hier dezelfde vraag of ik mijn toen tot april 2022 lopende contract weer met 3 jaar moest verlengen, dit kon toen nog en dat tegen best acceptabele tarieven.

Het toen hier verstrekte advies was, niet doen en dat heb ik maar opgevolgd en een 1-jaar vast genomen.

Het mag duidelijk zijn dat ik daar spijt van heb gekregen want daarna schoten de tarieven de pan uit, maar ja, ik ben immers zelf verantwoordelijk welk contract ik wanneer afsluit.

April van dit jaar kon ik nog maar een 6-maanden contract afsluiten dus ook bij mij is nu weer de vraag actueel, welk control uit ik in september af, een 1-jaar of 3-jaar contract.

Dus ik ben best nieuwsgierig hoe de forumleden hier tegenaan kijken.

 

Naast het feit dat de 3-jaar tarieven nauwelijks tussen de verschillende leveranciers verschillen is ook de kwaliteit van de leveranciers van belang.

Ik las 2 á 3 weken geleden dat Essent nogal voordelige 3-jaar contracten aanbod dus had ik mij daar op geabonneerd.

Alleen was er met de communicatie alles mis.

Zelf na 1 week had ik nog geen bevestiging in huis, toen ik de klantenservice belde kreeg ik na een hele lange wachttijd alleen te horen dat zij het heel druk hadden en dat was het…!!!

Omdat dit geen goed teken is voor de toekomstige diensten van Essent heb ik 1 week geleden het abonnement geannuleerd en ook tot heden nog geen enkele reactie van hen ontvangen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild

Dat ligt er een beetje aan waar je het meest aan uitgeeft en wat het makkelijkst te besparen valt.

Hebbie Gas CV + fornuis

Hebbie Stadsverwarming

Hebbie vloerverwarming en goed geïsoleerd huis

Hebbie een oude 6o-tiger jaren flat

Hebbie vrouw die om de twee dagen in bad gaat (die zou je ook kunnen besparen 😁 )

 

Een of twee lampjes uit doen of geen kerstboom opstellen a la Tim Allen (Home improvement) kan altijd.

Ik laat het zo als het is, ondanks die vijf maanden hoge afrekening vanaf 2022 tot maart 2023 welke het drievoud voor gas betekende en het tweevoud voor stroom. Nu is het oude voorschotbedrag weer op gelijk niveau als voor die prijsstijgingen. Dat noemen ze fair policy bij Vattenfall.

En ik krijg 25% korting als ik bij hun blijf en krijg korting als ik ook nog bespaar tov voorgaande jaren.

 

Overigens een onderbuur is medio 2021 door een "aan de deur salesman" van NuOn zo voorgelogen dat die buur een 5 jarig contract heeft afgesloten, waarvan hij nu enorm spijt heeft en inmiddels witte haren heeft.

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, moonchild zei:

Even lekker op de toekomst gokken.Er zijn nu weer vaste contracten beschikbaar.  Ik heb nu een 3 jarig contract afgesloten, maar heb nog 2 weken bedenktijd.

 

Waarom? Ik denk niet dat prijzen nog veel zullen dalen, er zijn machten die doorhebben hoe de prijs op te drijven en dat zullen ze blijven doen :( Ik kreeg de zenuwen bij de gedachte om een vermogen te betalen aan stroom.

 

Maar wat denken jullie. Variabel of vast. Hoeveel jaar?

Als je de economische commentaren van de "experts" mag geloven, kan het nog alle kanten op met de gastarieven (Stroom is een heel ander verhaal in een land inmiddels bedolven onder zonnepanelen).

En zonder de spreekwoordelijke "speculanten die de tarieven opdrijven" is het al speculeren genoeg.

De opzegboetes zijn per 1 juni omhoog gegaan, maar de gasprijzen eveneens. Die hadden met de hogere opzegboetes best kunnen zakken, maar het tegendeel blijkt weer het geval in een zeer grillige markt.

Dus kiezen tussen de contracten blijft een beetje postcodeloterij.

Alleen verwacht ik niet dat de stabiliteit van weleer (van voor corona) op de energiemarkten ooit weer terug gaat komen. Laat staan gastarieven van rond de 65 cent/m3.

We moeten het nu hebben van de niet-fossiele bronnen. Zoveel mogelijk "Hausgemacht".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de terugleveringsoptie van kracht blijft, wellicht vast contract afsluiten bij de leverancier die zowel een relatief gunstig kWh tarief heeft als een goed teruglever-tarief per kWh? Zodat je per saldo per kWh zo laag mogelijk uitkomt.

 

aangepast door Eduard07
  • Bedankt 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dus dat wij nu bodemprijzen voor gas een stroom hebben. Ook voor stroom dus omdat het laatste kw uit gas gemaakt wordt. En de gasprijs gaat niet meer terug naar de prijs die wij aan Poetin betaalden.

 

Lng is duurder vanwege de transpoort. Ook kan een lng boot elke kant op varen, dus concurentie. 

 

Gas en stroom uit het norden via pipelines/kabels is gevoelig, zie Nordstream.

 

Meeste energie gebruik ik in de zomer voor een inefficiente mobile airco, 1kwh per uur 24/7. Deze voor mij noodzakelijke luxe wil ik behouden, daarom hier 3 jaar vast.

Quote

 

 

  • Bedankt 1

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met hetzelfde probleem ik kreeg de 21e een verleng aanbod voor twee jaar ingaande 1-sept. ik dacht NU AL 🤔 voor 50% meer dan dat ik nu heb , ik en m,n vrouw zijn echt heel zuinig kort douchen 

we hebben negen zonpanelen

en stroom gebruiken we spaarzaam , wat is wijsheid 😪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wij hebben geen zonnepanelen en ook dan is de vraag wat is wijsheid.

Ik vind de tarieven die men nu voor een 3-jaar contract aanbiedt nog best hoog.

Maar ja, wij moeten denk ik eraan wennen dat de prijzen nooit meer op het niveau van 2 jaar geleden komen, sterker nog, ik heb het gevoel dat de tarieven ook niet echt zullen zakken.

Dus ik neig toch enigszins om maar weer een 3-jaar contract af te sluiten.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al door het stijgen van vastrecht gas/stroom en belasting verhoging zal energie prijs komende jaren stijgen.

Enige waar je op kunt besparen is het tarief per eenheid van de leverancier.

Maar daarmee halveer je toch echt niet je rekening hooguit paar procentjes.

Ons huishouden heeft weinig energie nodig dus de maalfactor ligt ook lager.

Daarom zeg ik ook altijd de grootste besparing kun je realiseren door minder energie te gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, D.Quijote zei:

Ben je nog steeds tijdens de wintermaanden in Spanje ? Dat moet je ook meerekenen.

 

Afgelopen winter hebben wij voor het laatst overwintert dus al die voorgaande jaren hebben wij behoorlijk op de energie bespaart maar dat is dus nu afgelopen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jürgen zei:

Tja, wij hebben geen zonnepanelen en ook dan is de vraag wat is wijsheid.

Ik vind de tarieven die men nu voor een 3-jaar contract aanbiedt nog best hoog.

Maar ja, wij moeten denk ik eraan wennen dat de prijzen nooit meer op het niveau van 2 jaar geleden komen, sterker nog, ik heb het gevoel dat de tarieven ook niet echt zullen zakken.

Dus ik neig toch enigszins om maar weer een 3-jaar contract af te sluiten.

 

Precies zo hebben wij ook geredeneerd. Koffiedik kijken wat er gaat gebeuren, uiteraard, maar terug naar 70 cent/m3 gaan we nooit meer. Vooral niet met een beleid dat ons op termijn van het gas af willen hebben, en het feit dat de Pandoradozen Groningen en Rusland voor ons forever gesloten zullen blijven. 

En als bepaalde landen gas/lng als een stap naar voren beschouwen t.o.v. steenkoolcentrales, dan zal de internationale gasprijs nog wel een paar jaren  interessant blijven voor beleggers. Maar wel rond het huidige niveau. 

 

(Zij die denken dat het heropenen van het Groningse veld ons ook maar een cent voordeel zal opleveren, maken een grote denkfout. De gasprijs wordt internationaal bepaald door vraag en aanbod, ook gekoppeld aan de olieprijs, en de grootste bepaler van de Nederlandse gasprijs is de fiscus. Want het uitknijpen van de bevolking is zo'n beetje het enige waar DH nog wel altijd besluitvaardig mee is.)  

aangepast door Eduard07
  • Bedankt 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Eduard07 zei:

dan zal de internationale gasprijs nog wel

nog wel wat ? retorisch

 

je moet ook internationaal de verwachtingen en ontwikkelingen in het oog houden

op SRF (Zwitserland) zag ik eergisteren nog dat men verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen ondanks die Miljarden winsten van Energie Maatschappijen, daar gaat het om dikke vette winst. Een prijsplafond heeft ook afgelopen jaar niet gewerkt in de EU omdat we met een wereld economie te maken hebben.

Verder ben ik het helemaal eens met @theparasol z'n laatste zinsnede.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

Verder ben ik het helemaal eens met @theparasol z'n laatste zinsnede.


Dit is natuurlijk een trap tegen een open deur….

 

Ik denk dat ieder normaal denkend iemand besparingsmaatregelen neemt of heeft genomen die binnen zijn of haar mogelijkheden ligt en zoveel mogelijk zuinig met energie omgaat.

Zelf heb ik vorige week alle circa 30 jaar oude dubbel glas ramen vervangen door HR++ en meer zit er niet in.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...