Ga naar inhoud


Energiecontract; variabel of vast, 1 of 3 jaar?


moonchild

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Jürgen zei:

Dit is natuurlijk een trap tegen een open deur….

niet helemaal @Jürgen

heb je gisteren het nieuwsbericht gevolgd, over energie verbruiken als de zon schijnt en de wind waait? Om het Netwerk te ontlasten. Dat weten veel mensen niet werd er stellig verklaard in dat nieuwsbericht.

Minder verbruiken is maar een onderdeel van het geheel plaatje, dus ook hoe we het gebruiken.

Weet je hoeveel we door de riolering sturen met z'n allen? (gewoon wat leesvoer)

 

Een en ander heeft te maken met Enthalpie, dat is een thermodynamische eigenschap van een systeem.

Een en ander heeft ook met Bouwfysica te maken van een bouwconstructie en dat is geen makkelijke materie voor de leek.

Een en ander heeft zeer zeker ook nog te maken met ons leefpatroon.

 

Wij als verwende EU burgers leven met 'n luxe die dat energieverbruik alleen maar doet toenemen dan is daar nog wel wat ongelijkheid t.o.v. de overige wereldbevolking en kunnen we ook nog eens verder kijken dan numerieke energie besparingen.

  • Bedankt 1

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


58 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Wij als verwende EU burgers leven met 'n luxe die dat energieverbruik alleen maar doet toenemen dan is daar nog wel wat ongelijkheid t.o.v. de overige wereldbevolking en kunnen we ook nog eens verder kijken dan numerieke energie besparingen.

Over "intrappen van open deuren" gesproken...

"Ontberen" is iets wat de verwende Nederlander is verleerd. Die schreeuwt meteen moord en brand iets over "basisrechten" als hem wordt gevraagd of hij een ietsje kan minderen.

Onlangs zei  iemand tegen mij "Eigenlijk goed dat we de huidige energieproblemen hebben, want we lieten eigenlijk altijd de lampen maar branden en de verwarming maar hoog staan omdat het voor het gevoel amper te merken was op de jaarrekening."

Hetzelfde geldt eigenlijk voor drinkwater. De gevleugelde uitspraak "Zo goedkoop als het water uit de kraan." is voor goed verleden tijd.

Het besef moet nog steeds doorsijpelen, want de complotten dat het allemaal WEF is, doen alweer de ronde. Helaas. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, theparasol zei:

Alleen al door het stijgen van vastrecht gas/stroom en belasting verhoging zal energie prijs komende jaren stijgen.

Enige waar je op kunt besparen is het tarief per eenheid van de leverancier.

Maar daarmee halveer je toch echt niet je rekening hooguit paar procentjes.

Ons huishouden heeft weinig energie nodig dus de maalfactor ligt ook lager.

Daarom zeg ik ook altijd de grootste besparing kun je realiseren door minder energie te gaan gebruiken.

Er doen berichten de ronde dat de hoge gasprijs momenteel te wijten is aan uitgesteld onderhoud van installaties in Noorwegen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat onderhoud het verschil gaat maken op wereldschaal.

Ik weet trouwens even niet of de overheidstarieven zich ook wijzigen (eufemisme voor: verhogen) bij lopende vaste contracten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net nog even met enkele college geklets die nog druk zijn met werk in het bureau.

Twee ervan hebben zich zo'n omvormer en dubbel paneel voor hun balkon aangeschaft en inderdaad nadat ik hun op die nieuwsberichtgeving opmerkzaam maakte, zeiden beiden dat ze hun wasmachine en vaatwasser laten draaien en via de app op hun telefoon konden ze me dat ook tonen.

Voor dat ze naar huis gaan zetten ze dan de airco aan opdat ze in een koele woning binnenkomen.

(uh dat kost dus ook stroom maar die hebben zij gratis met hun paneel)

 

Nu heb ik zelf al vaker met de kwestie van zomerse warmte en bescherming daarvoor te maken gehad.

Wat we als techneuten en bouwfysici kunnen aangeven is dat je de massa van het gebouw niet eens de kans moet geven om zo warm te worden dat het ook warmtestraling blijft afgeven nadat de zon onder gaat. Dus vaste zonwering en begroende daken en gevels of TiO2 gecoate dakbedekking en gevels, die het Infrarood weerkaatsen.

Aan de luchttemperatuur kunnen we niet veel veranderen behalve als we de verse lucht uit grondleidingen via het aardrijk binnen halen in onze gebouwen.

 

Heel veel kun je dus passief doen om energie verbruik te voorkomen.

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Wat we als techneuten en bouwfysici kunnen aangeven is dat je de massa van het gebouw niet eens de kans moet geven om zo warm te worden dat het ook warmtestraling blijft afgeven nadat de zon onder gaat. Dus vaste zonwering en begroende daken en gevels of TiO2 gecoate dakbedekking en gevels, die het Infrarood weerkaatsen.

Zonnewering is dus ook het meest effectief als het aan de buitenkant van de gevel is aangebracht, omdat het dan ook tevens als warmtewering functioneert.

(En anders maar elders een koele plek opzoeken)

 

Vuistregel bij zomerse hitte blijft wat menige Italiaanse logiesverhuurder ook altijd tegen ons benadrukte:

overdag luiken dicht, 's nachts open. 😎

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zijn er meer en ook minder effectieve maatregels als ook leef patronen die we kunnen adapteren.

De spui berekening zal bij die Italiaanse Logie vertrekken tonen dat er nagenoeg stilstaande lucht heerst, maar het is soms ook het placebo effect dat helpt.

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug te komen op de eerste vraag...

 

ieders situatie is verschillend, ook al door gebonden te zijn aan een bestaand contract.

die vraag is dus niet makkelijk te beantwoorden!

 

Ik heb persoonlijk eerder meer voordeel ervaren door niet over te stappen.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ik heb persoonlijk eerder meer voordeel ervaren door niet over te stappen.

Dat kan ik me bij Essent en Vattenfall moeilijk voorstellen.😔

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is en blijft koffiedik kijken.

Niemand hier kan voorspellen wat er de komende 3 jaar gaat gebeuren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een kluwen aan factoren. Net als bij de huizenprijzen. Nota bene de DNB o.a. voorspelde een prijsdaling na corona. Allemaal rekenmodellen en nog liep het totaal anders. Net als met die voorspelde stroom aan faillissementen na corona die nooit kwam.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

Wat we als techneuten en bouwfysici kunnen aangeven is dat je de massa van het gebouw niet eens de kans moet geven om zo warm te worden dat het ook warmtestraling blijft afgeven nadat de zon onder gaat.

Deze snap ik even niet. Ook een bouwmassa van 10 graden zal richting de hemel gaan stralen door het enorme temperatuurverschil. Maar het vookomnen van opwarming blijt natuurlijk staan als essentieel punt.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, moonchild zei:

Deze snap ik even niet. Ook een bouwmassa van 10 graden zal richting de hemel gaan stralen door het enorme temperatuurverschil. Maar het vookomnen van opwarming blijt natuurlijk staan als essentieel punt.

Alle opmerkingen die in een discussie worden gemaakt, moet je uiteraard lezen binnen de context waarin ze staan.

 

Uiteraard klopt wat jij hier zegt. Warmte-uitwisseling tussen bouwmassa en de omgeving is een continu proces.

We willen daar invloed op uitoefenen . Die invloed energie kostte namelijk tot voor kort vooral fossiele energie. Daar willen we ons los van maken om vele redenen, o.a. ongewilde afhankelijkheid, eindigheid en milieuschade.

In de winter willen we de warmte zoveel mogelijk binnen houden, dus nemen we maatregelen m.b.t. spouwmuren en ramen/kozijnen.

In de zomer willen we de hitte buiten houden, dus nemen we maatregelen zoals zonnewering en airco.

 

De opmerking van @Tonskidutch heeft ongetwijfeld betrekking op de -actuele - zomers temperaturen.

Het mooie van bepaalde isolatiemaatregelen aan een bouwwerk is, dat ze zowel zomerse als winterse temperaturen een beetje buiten helpen te houden.

Alleen voor de zomer hebben we ook nog zonnewering, maar vooral als die massief is (hout/kunststof) kan die desgewenst zelfs in de winter tegen de kou worden ingezet (al zal je dat niet gauw doen, denk ik). Glas beslaat doorgaans immers nogal grote oppervlakten waar temperatuursuitwisseling plaatsvindt en zonnewering isoleert ook. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging me om de zomersituatie waar warmte accumulatie van de materialen buiten en binnen ertoe leiden dat ze ook 's nachts nog warmte afgeven. Men zegt wel eens "de hitte zit nog in de muren" zelfs weken na de tropische zomers van tegenwoordig. (is overigens ook meetbaar)

Ik heb ook nog het dak op de bovenste verdieping dat naar binnen toe doorstraalt als het eenmaal opgewarmd is.

 

Dus middels spuien / dwars ventileren nadat de buitenluchttemperatuur lager is dan de binnenluchttemperatuur waarmee je 4 a 6 graden kunt koelen 's nachts.

p.s.

http://hodgesroofs.com/when-is-it-a-good-time-to-do-roof-coating/

Ik heb dit product aan een vriend geadviseerd en zijn ruimte binnen is na de toepassing 's zomers 5 graden koeler dan voorgaande jaren. (zelf mag ik dit niet toepassen want ik woon in een huurwoning)

 

 

aangepast door Tonskidutch
aanvulling

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...