Ga naar inhoud


FM frequentie veiling


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb ooit geroepen dat DAB gedoemd was te mislukken want te laat en te duur.

 

Gezien de enorme belangstelling voor de aanstaande FM frequentie veiling denk ik dat ik gelijk heb gekregen.

  • Like 1
  • Haha 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een bijzonder verhaal! Aangezwengeld door Kink FM die mogelijk opnieuw geen FM frequentie bemachtigt? Maar de grote jongens tasten nog een keer in de buidel om deze verkapte belasting te betalen.


De licenties zullen voor 12 jaar zijn en daarmee is FM absoluut een grote winnaar. Het komt wel overeen met een bericht dat 1/3 van de luisteraars DAB heeft en 2/3 via FM luisteren. Ik hoop wel dat Joy radio op FM overleeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de kans dat Kink een frequentie bemachtigd is zo goed als nul. Bovendien de hele radio wereld heeft nu een hekel aan die club nu ze dankzij Kink weer diep in de buidel moeten tasten.

 

DAB+ is leuk voor het aanbod maar ik ben blij dat FM nog 12+ jaar blijft zeg maar.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt internet wordt op de mobiel al betaalbaar dus ook in de auto straks 35.000+ internet zenders. Wie wil er nou nog DAB?

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Psychosammie zei:

Onbeperkt internet wordt op de mobiel al betaalbaar dus ook in de auto straks 35.000+ internet zenders. Wie wil er nou nog DAB?

 

 

DAB+ wordt uitgezonden net als analoge FM radio.  Stel je even voor dat er 100.000+ mensen tegelijk naar Radio 1 gaan luisteren , dan heb je meteen een probleem terwijl DAB+ of FM normaal kan blijven functioneren.

 

Bovendien wil je bij een calamiteit de noodzender toch niet afhankelijk maken van een mobiel netwerk wat als eerste gaat falen.  

  • Like 2

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Codx zei:

Stel je even voor dat er 100.000+ mensen tegelijk naar Radio 1 gaan luisteren , dan heb je meteen een probleem

 

Welk probleem? Ik kijk nu Ziggo via IP-TV. Die hebben echte geen moeite met 100.000 kijkers.

 

15 uren geleden, Codx zei:

Bovendien wil je bij een calamiteit de noodzender toch niet afhankelijk maken van een mobiel netwerk wat als eerste gaat falen.

 

Dan moet je daar wat anders voor verzinnen.

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Die afkeer of weerzin ten aanzien van het DAB+ netwerk

 

Het is geen afkeer. Zoals ik al stelde is het te laat gekomen. Het had direct na de lancering van de CD moeten uitkomen. Nu met voldoende alternatieven denk ik dat het kansloos is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De FM band is een aflopende zaak, DAB+ is in Nederland overal beschikbaar.

Net als de Analoge tv zenders verdwenen zijn zal ook de FM band uitdoven.

 

DAB+ is bedoeld voor in de auto, streamen in de auto gaat het niet worden.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag hopen dat Ziggo zijn TV signalen als broadcast naar de settopboxen stuurt maar dit weet ik alleen van KPN. Als webradio nog steeds als unicast werkt dan is dat een waanzinnige verspilling van netwerk capaciteit. Maar goed, daar zullen de meeste gebruikers lak aan hebben.

 

DAB en DAB+ waren ten tijde van de CD nog volkomen onbereikbaar. Eind jaren 90 is Engeland begonnen met OFDM technieken die inmiddels zijn ingehaald door versies met nog véél meer draaggolven en efficiëntere audio codecs.

 

Het probleem van de slepende overgang van FM naar DAB is m.i. grotendeels veroorzaakt door het in nieuwe auto's te lang niet te verplichten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-7-2023 om 11:11, Psychosammie zei:

Ik heb ooit geroepen dat DAB gedoemd was te mislukken want te laat en te duur.

 

Gezien de enorme belangstelling voor de aanstaande FM frequentie veiling denk ik dat ik gelijk heb gekregen.

FM daalt al jaren, DAB+ zit al jaren in de lift. Dit zijn cijfers van november 2022

 

bron https://radiowereld.nl/medianieuws/2022/11/fm-dab-internet-zo-luistert-nederland-naar-radio/

 

FM blijft de grootste, maar levert wel gestaag in
FM-ether is nog altijd het grootste platform in Nederland om radio te luisteren, maar is minder groot dan velen denken. In augustus/september 2022 vond 47% van de luistertijd plaats via de oude vertrouwde FM. Dat is al flink minder dan een slordige 10 jaar geleden, want in 2011 vond nog 60% van al het radio luisteren plaats via FM.

Omgerekend naar absoluut aantal luisteraars stemden er in augustus/september van dit jaar 8,73 miljoen luisteraars af op FM.

Digitaal
Internet heeft nu een luistertijdaandeel van 30%, wat 5,29 miljoen luisteraars per week zijn. DAB+ is inmiddels goed voor 18% van het radio luisteren en bereikt wekelijks 3,81 miljoen luisteraars. Kortom: internet en DAB+ zijn bij elkaar nu al groter dan FM.

4% Van de luisteraars geeft aan via een andere methode, zoals digitale kabel, Digitenne of satelliet, naar de radio te luisteren of niet weten hoe ze naar radio luisteren. Het gaat hier om een groep van 1,6 miljoen luisteraars.

 

  • Like 2

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Psychosammie zei:

Welk probleem? Ik kijk nu Ziggo via IP-TV. Die hebben echte geen moeite met 100.000 kijkers.

 

Je kunt een mobiel en vast netwerk niet vergelijken,  dit soort verkeer is unicast en ook op vaste netwerk veroorzaakt het al genoeg problemen (viaplay bijv)  maar mobiel is helemaal een drama omdat de overboekingen daar skyhigh zijn.  Dat soort infrastructuur is gewoon niet geschikt voor dit soort zaken. 

  • Like 2

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noordzee

 

Uit hetzelfde artikel

 

Quote

Thuis zijn de kaarten iets anders geschud. Daar vindt 46% van de luistertijd nog plaats via FM, gevolgd door inmiddels 35% voor internet en 17% voor DAB+. Op het werk of op school is FM nog goed voor 44% van het radio luisteren, gevolgd door internet met 37% van de luistertijd en DAB+ met 14%.

 

DAB blijft dus ver achter bij internet. Daarnaast zal er een grote groep mensen zijn die wel DAB in de auto hebben maar de radio afgezworen hebben en alleen naar Spotify luisteren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk luisteren veel mensen thuis via internet. Maar jouw stelling dat DAB gedoemd is te mislukken houdt niet stand. Dat zie je aan de jaarlijks groeiende luistercijfers voor DAB+. 
 

En ja, ik luister thuis ook veel via internet, maar dat komt omdat Radio Caroline en Radio Mi Amigo niet op DAB+ zitten. In de auto bijna altijd via DAB+ en soms de AM 648. 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me toch dat je @Psychosammie anderen hun luister en/of kijk gedrag moet honoreren. Doen ze dat per SAT, FM, DAB+ of internet maar ook waar doen ze dat en met welke apparatuur. Er zijn zoveel codecs voor het verbeteren van transmissie en ontvangst dat je daarmee ook niet een heel heldere vergelijking hebt. Tenminste zulke vergelijkingen zijn niet makkelijk.

 

35.000 internetzenders ga ik niet eens langs zappen om er een uit te halen als favoriet in de auto met een 5G telefoon als ontvanger die je middels blauwe tand of usb aan je radio installatie in die auto streamt. Bovendien is het zoeken via telefoon apps in de auto strafbaar :grin:

 

Maar de DAB+ is juist ontwikkeld voor bewegende ontvangstinstallaties en zou thuis dus niet mobiel, extreem stabiel en een goede ontvangst moeten hebben. Jij hebt volgens mij nog een Yamaha receiver met alle drie opties, DAB+, FM en Internet, je kan dus vergelijken als je een correcte antenne voor die drie hebt.

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...