Ga naar inhoud


Beeldkwaliteit NLZiet


Donkeyman
Ga naar oplossing Opgelost door Donkeyman,

Aanbevolen berichten

Ik heb kort geleden mijn abonnement bij Canal Digitaal opgezegd en ben overgegaan naar NLZiet. In eerste instantie keek ik via mijn Nvidia Shield Pro mediaplayer en heb toen hier gemeld in een Canal Digitaal bericht, dat de beeldkwaliteit ongeveer gelijk was aan die van CD. 

Inmiddels heb ik NLZiet ook geïnstalleerd in mijn LG G1 oled tv. Ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit nu visueel ver uitstijgt boven de kwaliteit van de Nvidia.

Dan heb ik het vooral over scherpte, contrast en kleurweergave, heel soms zie ik wel eens een onvolkomenheid in de framerate, maar dat mag geen naam hebben.

Kortom, ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt en bespaar mezelf bijna 30 euro per maand.

Ik vind het wel vreemd dat de Nvidia Shield Pro achterblijft bij de LG TV, alle instellingen staan optimaal.

  • Like 1

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verschil in upscaling kwaliteit? Zet de Nvidia eens op 1080P50 en laat het upscalen aan de TV.

 

Ik gebruik een Xiaomi Mi box S nadat NLZiet de ondersteuning van mijn LG TV app heeft stopgezet. De app werkte uitstekend op mijn LG TV, maar op de Mi box zijn grote problemen. Op 4 zenders stotterend beeld, niet een beetje, maar echt een halve seconde stil staan en dan verder, en de box start random opnieuw op. NLziet erkent dit probleem en zoekt een oplossing, maar het speelt inmiddels al maanden.

 

Ervaar jij vergelijkbare problemen op je Nvidia Shield Pro? In principe gebruik jij exact dezelfde app.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat stotteren op de Mi Box is bij NPO2, RTL4/5 en Veronica en dat enkel bij het live kijken, gemiste uitzendingen zijn wel goed op de 4 genoemde zenders.

 

Iemand zei op een ander forum dat op de Nvidia Shield het probleem zich niet voortdoet met NLZiet, en daarvoor was er 1 met een Shield die het probleem wel had.

 

Beeld kwaliteit van NLZiet op de Mi Box is zeer goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, op de beeldkwaliteit is niks aan te merken, maar live kijken is op genoemde zenders geen doen.

 

De RTLZ live stream stopte afgelopen twee woensdagen exact om 13:00 uur ook met werken. Kan nooit aan de box liggen, ze doen daar bij NLZIET kennelijk 'iets' op woensdag om precies 13:00 uur. De stream stopt en gaat nooit meer verder. Bij opnieuw starten van de stream krijg je nog erger hikken dan op genoemde zenders, tot de live uitzending voorbij is.  Woensdag weer controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
11 uren geleden, zeeteefje zei:

Verschil in upscaling kwaliteit? Zet de Nvidia eens op 1080P50 en laat het upscalen aan de TV.

 

Ik gebruik een Xiaomi Mi box S nadat NLZiet de ondersteuning van mijn LG TV app heeft stopgezet. De app werkte uitstekend op mijn LG TV, maar op de Mi box zijn grote problemen. Op 4 zenders stotterend beeld, niet een beetje, maar echt een halve seconde stil staan en dan verder, en de box start random opnieuw op. NLziet erkent dit probleem en zoekt een oplossing, maar het speelt inmiddels al maanden.

 

Ervaar jij vergelijkbare problemen op je Nvidia Shield Pro? In principe gebruik jij exact dezelfde app.

Ik heb de box op 1080p50 gezet en dat geeft inderdaad een verbetering. Een grotere verbetering heb ik gevonden door de ai upscaling uit te schakelen. Bedankt, je hebt me in juiste richting geduwd!

Ik heb hier trouwens nooit stotterend beeld gehad, dat duidt misschien op een geheugenproblemen in de mi box.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dat valt me toch tegen van die "ai upscaler" van Nvidia. De upscaler van LG is dus gewoon beter.

 

De Mi box heeft geen upscaler, dus die had ik altijd al op 1080P50 staan, in tegenstelling tot de default instelling 3840x2160p, want dan krijg je gewoon grote HD pixels op je UHD scherm.

 

Het 'hikken' is vermoedelijk geen geheugen probleem. NLziet adviseert zelf een Nokia box 8000 met exact dezelfde hardware specs. Alleen draait die op een hogere Android versie.   Bovendien is de Mi box wereldwijd één van de meest gebruikte streaming boxen en draaien de andere streaming apps probleemloos. Maar dat is een discussie voor een ander draadje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Mi Box staat bij mij gewoon op 2160p 50Hz en ik ziet geen grote pixels op mijn UHD scherm. Het beeld is gewoon als goed als dat het kan zijn.

 

De Nokia box 8000 ervaart waarschijnlijk het zelfde probleem als de Mi Box enkel doen de forum gebruikers die er 1 hebben aan uitgesteld kijken en dan doet het probleem zich niet voor.

 

Ding is dat upscalen in de meeste gevallen het beeld niet fraaier maakt. Het mooiste resultaat krijg je als het bronmateriaal hetzelfde blijft. Met upscalen heb je ook meer kans op onregelmatigheden op het scherm. Hier zijn trouwens boekdelen aan discussies over te vinden over wel en niet upscalen. Ik let hierbij enkel op mijn eigen ogen wat voor mij het beste beeld oplevert.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Penthe: De Mi Box schaalt niks, dus het bij het opwaarderen van 1080p naar 2160p wordt gewoon elke pixel in alle richtingen verdubbeld zonder enige vorm van interpolatie om tussenliggende pixels te berekenen. Je krijgt gewoon 4 identieke UHD pixels die uiteindelijk een HD beeld geven op een UHD scherm. je krijgt letterlijk 1920x1080 grote pixels in plaats van 3840x2160 kleine pixels.

 

Het opschalen door een UHD televisie geeft bij mij (en de TS)  echt een heel veel beter beeld. De upscaler van LG is zo goed dat het resultaat nauwelijks van native UHD is te onderscheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het zelf de Mi Box doet niet aan upscalen dus 1080p blijft 1080p, en dat is nu precies wat ik zelf wil zien want 1080p is 1080p en dus niet 2160p. En dat is ook precies wat mijn TV doet 1080p weergeven als het 1080p is.

 

Ik weet zeker dat als ik een uur op die LG heb zitten turen met de upscaler aan dat ik onregelmatigheden gaat zien tijdens het kijken en die vallen mij direct op omdat ik daar een bloedhekel aan heb. Mijn zwager heeft een vrij nieuwe dure LG 70inch 4k TV en ook daar ziet ik onregelmatigheden op het scherm. Al die zogenaamde beeldverbeteraars gaan hier per direct uit.

 

Maar gaf al aan dat er boekdelen zijn geschreven over upscalen of niet, ik heb liever een orginele bron dan een verbeterde bron met onregelmatigheden. Ieder zijn smaak uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heb je dan een UHD TV gekocht? Een HD TV van hetzelfde formaat geeft hetzelfde beeld voor veel minder geld.

 

Een UHD TV heeft nu eenmaal een paneel van 3840x2160 pixels, dus upscalen van HD bronmateriaal moet altijd, daar ontkom je niet aan. Dat kan op de domme methode door van elke HD pixel vier UHD pixels te maken, zoals de Mi box doet, of intelligent door de waarde van tussenliggende pixels te berekenen, zoals (bijna?) elke UHD TV doet.

 

Die laatste methode geeft uiteraard een beter resultaat en daar zie je geen onregelmatigheden van, want die zijn er juist minder dan wanneer je domweg vier pixels van dezelfde kleur laat zien. Beeldverbeteraars uiteraard uit, dat spreekt voor zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik druk geëxperimenteerd met allerlei upscale instellingen. Mijn conclusie: je kan het upscalen naar 4K inderdaad het beste overlaten aan de 4K TV. Dat geldt voor mijn Nvidia box, maar ook voor de VU+ Ultimo die nu een aanmerkelijk beter beeld geeft. NLZiet via de Nvidia Shield Pro blijft wel behoorlijk achter bij de weergave via de LG G1, maar dat is uiteraard geen probleem. Ik vraag me wel af hoe dat komt.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, zeeteefje zei:

Waarom heb je dan een UHD TV gekocht? Een HD TV van hetzelfde formaat geeft hetzelfde beeld voor veel minder geld.

 

 

Omdat ik ook 4K content kijk.

 

Ik praat over 1080p omdat dat het maximale is van NLZiet, het onderwerp hier is namelijk beeldkwaliteit van NLZiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is omdat ik dan motion artifacts ontdek die ik erger vind dat een verbeterde beeld kwaliteit, het is een keuze 1080p ziet er voor mij ook prima uit, dat upscalen ziet ik dan ook als een beeldverbeteraar. Nogmaals het is een persoonlijke keuze, je kijkt zelf hoe je wilt kijken.

 

Mijn vrouw ziet trouwens die motion artifacts niet maar die vind al snel alles goed wat afgespeeld wordt ook al is dat SD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...