Ga naar inhoud


Beeldkwaliteit NLZiet


Donkeyman
Ga naar oplossing Opgelost door Donkeyman,

Aanbevolen berichten

Het heeft te maken met de snelheid van je ogen. Die verschilt per mens en dan hebben we het nog niet over dieren die 10x snellere ogen kunnen hebben dan de mens met de snelste ogen. Het is ahw het aantal beelden dat je per seconde verwerkt. Die rottige steekmuggen hebben razend snelle ogen, reden waarom met je hand meppen meestal mis gaat. Roofvogels hebben ook veel snellere ogen; met onze snelheid zouden ze tegen de grond klappen bij een duikvlucht op een muis.

Ik hoef mijn lief bij 80 per uur in de auto echt niet te vragen welke bloemen er langs de weg staan ook al kent ze al die bloemen prima, maar het zijn voor haar gele of witte vlekken. Haar ogen zijn te traag om er details in te zien.

Idem met TV's. Sommige zijn voor haar prima terwijl ik haperingen of navegen zie en hem met 100 euri toe nog niet zou willen.

Als je hele gezin trage ogen heeft heb je enorme keuze..🙂

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Van mijn familie ben ik waarschijnlijk de meest kritische wat betreft beeld- en geluidskwaliteit. Dat is een dure eigenschap, want ik heb in de afgelopen decennia al weet geld gespendeerd aan audio- en videospullen.

Ik kan me goed herinneren dat mijn opa en oma in 1968 een kleurentelevisie hadden gekocht. De man van de radiowinkel had het apparaat naar boven gesjouwd, op het dressoir geplaatst, de stekker in het stopcontact gedaan en was weer vertrokken.

Toen ik op bezoek kwam om deze noviteit te zien, moest ik wel even schrikken. De beloofde kleuren waren in volle pracht te zien, het hoofd van de nieuwslezer was fel oranje, nog feller dan de kleur van een sinaasappel. Het zag er echt niet uit en behalve de idiote kleurschakeringen was er nog veel meer mis. Helderheid, contrast, ontvangst, niets deugde, maar opa en oma vonden het prachtig. Ze hadden eindelijk een dure kleurentelevisie, dus wilden ze veel kleur zien voor hun geld.

Toen ik voorstelde om met de knoppen de beeldkwaliteit te verbeteren, kreeg ik te horen dat ik dat onder geen beding mocht doen. De man van de radiowinkel had gezegd dat ze de televisie in de Philips fabriek heel zorgvuldig hadden ingesteld en dat alleen de aan/uit knop en de afstemknop gebruikt mochten worden.

Dit topic heeft deze herinnering weer naar boven gehaald en illustreert misschien wel het enorme verschil in waarneming tussen diverse individuen.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze hersenen hebben ca. 13 msec. nodig om beeldinformatie te verwerken. Een insect ziet absoluut niet zo gedetailleert vanwege de ‘facet-ogen’! Een vlieg/mug ontsnapt niet door zijn zichtvermogen maar door het verschil in luchtdruk wat ze met hun trilharen perfect kunnen voelen! Een prooivogel heeft dan weer wel een beter zicht vanwege een hogere resolutie van hun netvlies en betere lens. Kijk maar eens in een mensenoog en in een oog van een valk/uil/buizerd (kies maar uit)…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vliegen en muggen kun je bij daglicht helemaal gek maken met je zwart wit gestreepte luiken of gordijnen

de facetogen sturen dan waanzinnige patronen naar het zenuwstelsel en de hersenen die ze helemaal gek maken

 

Screenshot_8.png.48c96f7ce8c16939334ea65d287d702d.png

 

zo en nu weer NLZiet

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

vliegen en muggen kun je bij daglicht helemaal gek maken met je zwart wit gestreepte luiken of gordijnen

de facetogen sturen dan waanzinnige patronen naar het zenuwstelsel en de hersenen die ze helemaal gek maken

 

Screenshot_8.png.48c96f7ce8c16939334ea65d287d702d.png

 

zo en nu weer NLZiet

Dus als Zebra ben je veilig voor de muggen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die hebben geen geometrisch zwart wit patroon

Quote

Neural superposition eyes

Conventional apposition eyes, such as those of bees and crabs, have a similar optical design to the eyes of flies (Diptera). However, in fly eyes the photopigment-bearing membrane regions of the photoreceptors are not fused into a single rhabdom. Instead, they stay separated as eight individual rodlets (effectively seven, since two lie one above the other), known as rhabdomeres, each with its own axon. This means that each ommatidium should be capable of a seven-point resolution of the image, which raises the problem of incorporating multiple inverted images into a single erect image that the ordinary apposition eye avoids.

 

 

 

bron Britannica

 

nou ik vul hier nog even aan toe; dat als je bekent bent met "Ray-Tracing" en hoe menig nagenoeg realistische 3D beelden via software worden gemaakt door ontwerpers en archtecten, dan kun je jezelf ook voorstellen dat vanuit het ene facet oog van de vlieg en mug dat niet een beeld oplevert maar 7 en daarmee dus 7 overlappende beelden die niet focuseren (en die zigzag zwart wit patronen die wij normaal wel zien) via meerdere facet lenzen een complete desoriëntatie oplevert voor de vlieg of mug.

aangepast door Tonskidutch
source + blauw

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Sprietje zei:

Nou dat is in het artikel niet helemaal bewezen want daar heeft men het over vliegen. Ik wist wel dat men op boerderijen op de raamluiken een zandlopermotief verfde tegen de vliegen

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Donkeyman zei:

Van mijn familie ben ik waarschijnlijk de meest kritische wat betreft beeld- en geluidskwaliteit. Dat is een dure eigenschap, want ik heb in de afgelopen decennia al weet geld gespendeerd aan audio- en videospullen.

Ik kan me goed herinneren dat mijn opa en oma in 1968 een kleurentelevisie hadden gekocht. De man van de radiowinkel had het apparaat naar boven gesjouwd, op het dressoir geplaatst, de stekker in het stopcontact gedaan en was weer vertrokken.

Toen ik op bezoek kwam om deze noviteit te zien, moest ik wel even schrikken. De beloofde kleuren waren in volle pracht te zien, het hoofd van de nieuwslezer was fel oranje, nog feller dan de kleur van een sinaasappel. Het zag er echt niet uit en behalve de idiote kleurschakeringen was er nog veel meer mis. Helderheid, contrast, ontvangst, niets deugde, maar opa en oma vonden het prachtig. Ze hadden eindelijk een dure kleurentelevisie, dus wilden ze veel kleur zien voor hun geld.

Toen ik voorstelde om met de knoppen de beeldkwaliteit te verbeteren, kreeg ik te horen dat ik dat onder geen beding mocht doen. De man van de radiowinkel had gezegd dat ze de televisie in de Philips fabriek heel zorgvuldig hadden ingesteld en dat alleen de aan/uit knop en de afstemknop gebruikt mochten worden.

Dit topic heeft deze herinnering weer naar boven gehaald en illustreert misschien wel het enorme verschil in waarneming tussen diverse individuen.

Schitterend!

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Mimisiku zei:

Onze hersenen hebben ca. 13 msec. nodig om beeldinformatie te verwerken. Een insect ziet absoluut niet zo gedetailleert vanwege de ‘facet-ogen’! Een vlieg/mug ontsnapt niet door zijn zichtvermogen maar door het verschil in luchtdruk wat ze met hun trilharen perfect kunnen voelen! Een prooivogel heeft dan weer wel een beter zicht vanwege een hogere resolutie van hun netvlies en betere lens. Kijk maar eens in een mensenoog en in een oog van een valk/uil/buizerd (kies maar uit)…

Dat varieert dus gigantisch van mens tot mens waarbij ik buiten beschouwing laat of het op zintuig- of zenuw-niveau plaats vindt want het kan beide.

Die 13 msec is vermoedelijk een aardig gemiddelde. Sommige mensen zijn bv zelfs niet eens in staat beweging waar te nemen.

En mijn ogen zijn 10x sneller dan die van m'n lief. Zit ik dan op 1,3 of zij op 130?

 

Dat een insect met z'n facetogen een hopeloos beeld heeft spreekt voor zich. Zelfs tot in het absurd slechte.

Dat het oog van een mug aan de andere kant ook10 keer sneller is dan dat van de snelste mens spreekt ook voor zich en is aangetoond.

 

Een roofvogel ziet wat wij door een verrekijker zien. Niet zozeer een kwestie van een betere lens want die is bij ons ook al optimaal, maar door een veel dichtere pakking van de zintuigcellen in de gele vlek.

Maar als zijn oog zo traag zou zijn als het onze klapt hij te pletter bij het vangen van een muis.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verrekijker = lens!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...