Ga naar inhoud


Mesh units, is dat wat?


joker55

Aanbevolen berichten

Beste mensen.  Toen ik 15 jaar geleden in dit huis trok, heb ik netwerkkabels door het huis getrokken, naar 3 punten, en via switch op elk device aangesloten.  Eerst maar 4-5 puntjes......in iddels flink uitgebreid tot wel 13 apparaten.  

Huidige situatie. vanuit de meterkast waar de modem aan het glaskabel ligt lopen 2 lange kabels naar 2 Gb switch  Eentje voor tv, sat-vu,, de eufi deurbel en dvd-br speler. Tweede kabel naar andere kant huiskamer naar switch voor 2 pc's en kabel naar boven aan een derde switch.  Deze zit een netwerkprinter, derde computer, de NAS en vierde pc voor hobbykamer waarop alle schemaas staan.  Inmiddels een spagetti klere zooi.

Ik wil alle kabels weg.

Eerste had ik extender boven en beneden, maar ik ben er achter dat een extender de snelheid verkleint.  Als ik nu wat opneem met de vu, de opname slaat hij op de nas die boven staat....opnames gaan blokken. Tevens als ik een film bekijk via de tv vanuit de nas...weer haperend beeld, dus dit werkt niet.

 

Dan ging mijn gedachte uit naar wifi hubs draadloos, maar ja,  zijn soms best wel groot.

 

Nu las ik iets over mesh units... dus mijn idee:  koop 3 van die mesh units, eentje bij de tv ( en sluit hierop, eventueel mbv router mijn vu-sat, tv, dvd-br en eufi aa), tweede mesh bij mijn 2 pc,s en derde mesh unit boven voor alles boven.

Maak ik geen denkfout of mis ik iets?  Zelf dan dacht ik aan dit setje dat bij de bekende zaken voor € 239 te koop staat. 

 TP-Link Deco X50 Mesh Wifi 6 (3-pack) - 2022

 

Kan anders iemand mij een link geven van een artikel zodat ik me een beetje kan inlezen en/of meer te weten kan komen, aangezien dit onbekend terrein is voor mij.

 

 

t

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
2 uren geleden, joker55 zei:

Maak ik geen denkfout of mis ik iets?

Ja, bekabeld werkt storingsvrij, draadloos geeft alle problemen die je beschrijft.

Mesh units zorgen ervoor dat je met je mobiele apparaat naadloos omschakelt van een repeater naar de ander, maar de nadelen van draadloos blijven bestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad,

 

best om je Mesh units bedraad aan te sluiten op de unit bij je modem.

 

De toestellen kunnen dan draadloos verbinding maken met het accespoint.

Een NAS kan je dan eventueel nog bedraad aansluiten.

De meeste Mesh Accespoints hebben wel een tweede netwerk aansluiting.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, jeevanhoof zei:

Inderdaad,

 

best om je Mesh units bedraad aan te sluiten op de unit bij je modem.

 

mvg

Nou, dan kan ik het ook zo laten met die lange kabels.  Ik wil gewoon af van die 3 lange kabels door mijn huis, mn langs de trap en plinten.  Die lange kabels zijn aangesloten op een switch, vanaf daar dan aan alle units zoals vu, nas, pc's, alarm  deurbel van eufi etc.  Jammer, heb net de lange kabels erujt gegooid....ga ze morgen weer leggen en  vergeet dat mesh idee. Ik hoopte een mesh unit, met een kort  kabeltje naar de switch.....dan naar elk unit.  De mesh units blaten dan draadlloos met de modem, maar dat werkt niet, dus.

Bedankt voor de tips, mensen.

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom dan niet mooi weggewerkt in buizen in de muur? Ik heb dat hier ook gedaan met in iedere kamer een dubbele LAN inbouwdoos…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, joker55 zei:

Nou, dan kan ik het ook zo laten met die lange kabels.  Ik wil gewoon af van die 3 lange kabels door mijn huis, mn langs de trap en plinten.

 

Een voordeel van een Mesh systeem is dat ze op een andere manier met elkaar verbinding maken, als je ze draadloos koppeld..

Dit gebeurd niet via het normale Wi-Fi netwerk zoals extenders wel doen. Maar op een frequentie die Wi-Fi niet gebruikt.

In feite verlies je daardoor geen snelheid.

Het beste is om ze bekabeld aan te sluiten, maar draadloos werkt het in de meeste gevallen ook prima.

 

Mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-7-2023 om 22:54, Mimisiku zei:

Waarom dan niet mooi weggewerkt in buizen in de muur? Ik heb dat hier ook gedaan met in iedere kamer een dubbele LAN inbouwdoos…

 

Ja, daar ga ik nu niet aan beginnen om in mijn huis een heler partij sleuven te frezen, en draden trekken.  Te veel troep en werk.

 

 


Ik heb de knoop doorgehakt, en dat pakket (TP-Link Deco X50 Mesh Wifi 6 (3-pack) - 2022)  gekocht bij de bekende webwinkel, als eea niet lukt, kan ik het zo terugsturen.
De eerste tekening was de situatie, welke al ruim 13 jaar probleemloos werkt.
De drie switches zijn TP-link 5-port GIGA bit 10M/100M  (TL-SG10S).
Sinds 3 maanden terug is een andere modem gekomen, en aangesloten op het glasvezel netwerk, maar probleemloos. TELE2 stopte met de ADSL verbinding, helaas, en moest wel aan de glasvezel.

switch A is in de woonkamer, (tegen de meterkast aan), ( TV, VU-solo4K, DVD speler, EUFI homebase deurbel.)
switch B is in de woonkamer, ( desktop 1, desktop 2 )
switch C is in boven in slaapkamer 2, ( desktop 3, NAS syn DS1821+, netwerk printer, en via een aparte switch slaapkamer 3, desktop 4, scanner, dotmatrix printer, )

Nu wil ik mn van die lange kabels af naar switch b en c, resp 7 en 12 meter, alleen MESH 1 is bedraad, wat voorgesteld werd in de installatie handleiding..
Elk mesh staion heeft 3 aansluitingen RJ 45, ik heb nog de switches nodig voor de rest.


Maar:
Bijna alles werkt nu......
ik kan een download start om een torrent binnen te halen zoals vanouds via de NAS ,  ok via newsgroepen gaat het binnenhalen via de NAS prima.
Ik kan alle gedeelde mappen op de NAS prima benaderen via alle desktops, ook elke film afspelen in de "video" map..
Alle desktops kunnen internetten.
Ik heb via alle desktops verbinding laten maken met de VU via DCC- E2 programma, en via FTP files copieren/verplaatsen. no problems.

Deze loopt dus vanuit mesh A, draadloos naar mesh B, via RJ45 kabeltje naar de VU.

Ik kan ook met mijn SONY smart TV de map "video" benaderen op de NAS DS1821+, en films afspelen / bekijken.
Aangezien ik de NAS gebruik om programmaas op te nemen, en weer af te spelen, had de VU ook contact met de NAS en in de map "video/movies" de R/W machtigingen om de opnames neer te zetten.  Zowel met de TV als de VU kon ik ze afspelen, ook de gedownloade films waren daar te vinden..
Deze map is nu onbereikbaar, maar alleen voor de VU....ik kan niet in deze map komen met de VU, wel met de desktops en de TV.
Ik heb van alles geprobeerd, maar nada, noppes, niets.  Zodra ik de inhoud wil bekijken, verschijnen er bewegende blokjes linksboven voor ong 30 sec, (hij denkt erover na) maar krijgt geen contact.


Wat kan daar loos zijn?  Zie ik een setting over het hoofd?

image.png.1684b3566426b62a1e9918d870f7200c.png

bedraad.jpg

mesh.jpg

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de Vu eens een netwerkscan doen en zien of hij de NAS ziet.

 

Kijk vervolgens in de VU of de map wel gemount is. Dat deze dus in het groen staat.

Anders de map eens opnieuw aanmaken op de VU

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ziet de VU wel de DS1821.... gezien dit lijstje.  De waardes kloppen wel met wat ik zie in bijv verkenner....

 

De map is gemound.......in de "beheer gedeelde netwerken" zie ik de DS1821, map video staan. Onder verbonden/niet verbonden is het balletje groen. Bij actief/niet-actief staat een groen vinkje, en hij geeft ook het IP adres weer: 192.168.1.81.  En ook dat klopt, ik heb alles een vast adres gegeven.  Eigenlijk heb ik geen instellingen veranderd in de VU box.....

De HDD1 is de lokale HD, in de VU

 

 

image.thumb.png.dc64f94b6480dbe701663cbeeb7f932d.png

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier wat meer screenshots geplaatst van de instellingen van de VU......  maar eigenlijk heb ik nietshierin veranderd wat in het bedraad netwerk jaren goed gewerkt heeft.

 

 

 

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, joker55 zei:

Ik heb hier wat meer screenshots geplaatst

misschien dat je ze in hoge resolutie maakt de volgende keer? want ik kan amper de LAN ip-adressen lezen!

ik zou eens een overzicht/afbeelding willen van de router inzake de netwerkomgeving, denk namelijk dat iets niet goed gaat met de DNS

 

 

Pacific AM

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, jeevanhoof zei:

Laat de Vu eens een netwerkscan doen en zien of hij de NAS ziet.

 

Kijk vervolgens in de VU of de map wel gemount is. Dat deze dus in het groen staat.

Anders de map eens opnieuw aanmaken op de VU

 

 

Ja, ik heb de mount al 2 keer verwijderd en opnieuw aangemaakt.....zonder verder succes.

Te zien op het plaatje, is de map goed gemount, en lijkt alles groen, dus oke.

 

Voor de zekerheid heb ik de verwijdede kabels eens van zolder gehaald, en los door het huis op de glasvezel modem aangesloten.  Nou, zoals verwacht, loopt alles als een tierelier, de VU ziet direct de NAS map "video", ik kan opnemen in de map movies op de map, en snel, zonder haperingen.

Dus duidelijke zaak...de drie mesh DECO units gaan de spreekwoordelijke kliko in.......(bij wijze van spreken dan.... gewoon terugsturen naar de webwinkel) en ik ga nu de kabels netjes leggen achter de plinten, langs de trap etc etc.....Goed, ik heb de tijd, ben met pensioen.

Een mislukt avontuur.

Mensen, bedankt voor het meedenken, maar helaas geen succes met deze dingen.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een Fritz hebt, en via enkele Switches bedraad internet in je huis dan lijkt dat me idd de meest stabiele basis 

 

Zelf heb ik dit nu ook, en heb enkele Fritz mesh repeaters 2400 via LAN aangesloten voor een sterkere Wi-Fi boven.

Dit werkt uitstekend en is erg handig met een stel gamende of studerende pubers.

 

Door t hele huis nu razendsnelle 5gHz Wi-Fi, ideaal.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...