Ga naar inhoud


Draagvermogen aanhanger verhogen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Al druk aan het zoeken geweest maar kan helaas nog geen site vinden die een goed antwoord heeft op mijn vraag.

 

Op dit moment heb ik een aanhanger met kenteken en gekeurd tot 1450Kg incl. het gewicht van de aanhanger zelf

20221024_212317.thumb.jpg.154915ddc107fe53b2ea287a885aa60c.jpg

 

Helemaal opgeknapt en voorzien van nieuwe beplating (dus er zitten heel wat uurtjes en kosten in) en volgens het kenteken mag ik er 1050Kg mee vervoeren. (1450 Kg incl. het gewicht van de aanhanger zelf)

Echter nu moet ik vanaf volgende maand er regelmatig 1450 Kg mee gaan vervoeren. (dus 1850 Kg incl. het gewicht van de aanhanger zelf)

Nooit bij stil gestaan dat er nog meer in moet kunnen toen ik de aanhanger kocht maar ja weet alles eens van te voren.

Chassis kan het makkelijk aan want hetzelfde chassis met zwaardere assen is ook te koop met 2300Kg draagvermogen maar wordt je aangehouden dan is de aanhanger volgens het kenteken wel te zwaar beladen.

De vraag is nu, kan ik deze aanhanger voorzien van zwaardere assen en ook de zwaardere maximale belading op het kenteken later veranderen? (met de zwaardere maximale belading en auto blijf ik nog wel net onder de 3500 Kg)

 

Weet iemand hoe dat werkt?

Want zou het jammer vinden van al het werk dat ik deze moet verkopen en nog een keer zoveel werk moet verrichten voor een aanhanger die standaard al wel meer mag vervoeren.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Quote

met de zwaardere maximale belading en auto blijf ik nog wel net onder de 3500 Kg)

Goedemorgen,

 

Als ik deze site lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen mag je met BE rijbewijs met een combi gewicht ( aanhanger plus auto ) meer dan 3500 kilogram wegen.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, hangt er vanaf wanneer je het rijbewijs gehaald hebt.

Dus dat zal het probleem niet zijn maar zodra je een aanhanger hebt die zwaarder is dan 750 Kg dan heb je een type goedkeuring nodig.

In/op die type goedkeuring staan dus 2 gewichten (en dat staat dus ook bij de RDW op je kenteken)

1 wat het maximale laadgewicht is

2 wat het maximale totaal gewicht is

 

Maar (in dit geval Anssems) bouwt verschillende aanhangers op het zelfde chassis, zet er andere lichtere assen onder en een lichtere oplooprem en dat type is geschikt voor een totaal gewicht tot 1450 Kg

Het zelfde chassis/frame gebruiken ze ook voor een ander type aanhanger, zetten er dan zwaardere assen onder bijv. 2 x 1350 Kg met een zwaardere oplooprem  en dan is deze geschikt voor een laadgewicht tot 2300 of 2500 Kg.

 

Nu kun je een aanhanger van 1450 Kg terug laten keuren naar bijv. 750 Kg (zodat je er geen BE rijbewijs voor nodig hebt) en daar is ook voldoende informatie over te vinden maar ik wil er juist zwaardere assen onder zetten met ook een zwaardere oplooprem en dan de aanhanger ook op het kenteken laten verzwaren. Alleen daar kan ik dus niets over te vinden of dat mogelijk is, wat dat gaat kosten en of het wel interessant is om dat te gaan doen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker ook eens met TÜV Nord bellen wegens keuringen.

Een collega van mij heeft namelijk al eens een akkefietje gehad met een omgebouwde aanhangwagen die net over de grens (dus Duitsland) van de weg moest daar de ombouw volgens de Duitse Polizei niet toegestaan werd.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Ik zou zeker ook eens met TÜV Nord bellen wegens keuringen.

Een collega van mij heeft namelijk al eens een akkefietje gehad met een omgebouwde aanhangwagen die net over de grens (dus Duitsland) van de weg moest daar de ombouw volgens de Duitse Polizei niet toegestaan werd.

Buiten dat zou Anssems daar toch ook antwoord op moeten kunnen geven. De aanhanger zal daarna wel gekeurd moeten worden. Die gegevens zullen dan ook op het kenteken komen te staan. Maar ook op de aanhanger zullen de plaatjes aangepast moeten worden. Als dat dan in orde is dan lijkt het mij dat de Polizei hier niets tegen kan doen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RDW had ik al benadert en die zegt dat het wel mogelijk is, maar dat je dan een verklaring nodig hebt van de fabrikant dat de gekozen combinatie mogelijk is.

Nu is het typenr. A-S1450-2513 en dat lijkt mij dus 1450 Kg tot 2513 Kg  ( er is 1 typenr. voor maar liefst ruim 600 modellen afgegeven) zoals de dealer ook al aangaf maar krijg nog geen reactie van de fabrikant, vandaar mijn vraag.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me zeker verstandig om de fabrikant z'n reactie af te wachten. Officiëel is officiëel 😁

 

Mij vroeg men altijd de fahrzeugbrief, waarin de kwalificaties en afwijkingen moeten staan vermeld. Heb ik toen speciaal nog moeten aanvragen bij BMW voor de TÜV prüfung.

 

koste me ook nog 64€

🤐

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De fabrikant zal liever een nieuwe aanhanger verkopen.

De vraag is wat goedkoper zal zijn.

De vervangende onderdelen en de daaropvolgende keuring zouden wel eens duurder kunnen zijn, als vervanging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Mojo zei:

Achteraf had je dus beter een andere aanhanger kunnen kopen?

Tja, maar bedenk dat eens van te voren, eerst had ik een aanhanger waar "slechts" 500 Kg op kon,  nu had ik er een die 1450 Kg aan kon, dus een hele stap vooruit leek het 2 jaar geleden.

Maar ja dan koop je een zware machine met het idee "mijn aanhanger kan 1450Kg hebben" dus dat zou nog prima gaan alleen moet je het gewicht van de aanhanger zelf er nog vanaf trekken en dan kom ik 400 Kg tekort.

6 uren geleden, ceesv zei:

De vervangende onderdelen en de daaropvolgende keuring zouden wel eens duurder kunnen zijn, als vervanging.

Begin daar ook langzaam aan te wennen, want de onderdelen zijn goed 800 euro, wat ik van de RDW te horen kreeg is dat de keuring nog iets van 225 euro gaat kosten (als hij in 1 keer goed gekeurd wordt) en dan de kosten van het kenteken er nog bij en wat Anssems nog rekent voor de verklaring.

Dus schat in totaal zo'n 1500 euro bij elkaar.

Daar heb je al een aardige aanhanger voor maar toch jammer van alle energie en kosten wat ik in deze aanhanger heb gestoken om hem zo te krijgen. (hij is nu geheel onderhoudsvrij, heeft een veel stevigere achterbalk gekregen, geheel nieuwe led verlichting, nieuwe remmen, nieuwe bekabeling, nieuwe aluminium spatborden, enz.)

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb 2 jaar geleden een mooie nieuwe dubbelasser gekocht met 2 ton totaalgewicht, voor onder de 3.000 euro, incl zeil en verhoogde opbouw.

Dat was het maximale gewicht wat mijn personenauto aan de haak mag hebben.

De lading mag 1.550 kilo bedragen.

 

image.png

 

Totaal gewicht incl. Wagen wordt dan 3.900 kg, maar ik mag met mijn rijbewijs tot 12 ton besturen.

 

De 2 asser bevalt mij prima, ik maak regelmatig ritten van 1.000 km met de combinatie.

Verleden week heb ik nog een fietsendrager op de dissel gemonteerd, zodat ik mijn fiets niet meer in de laadruimte hoef te vervoeren.

 

Ik denk dat je of de huidige aanhanger moet inruilen of op het erf moet laten staan voor passende vrachtjes.

Vraag ook eens je boekhouder naar wat fiscaal wenselijk is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, ceesv zei:

Totaal gewicht incl. Wagen wordt dan 3.900 kg, maar ik mag met mijn rijbewijs tot 12 ton besturen.

Niet met BE rijbewijs. Een ouder rijbewijs BE mag totaal tot 4250kg rijden

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met mijn rijbewijs mag ik toch echt tot 12 ton rijden.

BE met sleutel 79.06 gecombineerd met C1E

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ceesv zei:

Met mijn rijbewijs mag ik toch echt tot 12 ton rijden.

BE met sleutel 79.06 gecombineerd met C1E

Ja met C1E erbij. Maar met personenauto en aanhanger tot maximaal 4250Kg

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...