Ga naar inhoud


FM dx (ontvangst op de 3 meterband)


view

Aanbevolen berichten

Iets helemaal anders dan satellieten is mijn hobby om verre stations te ontvangen op de fm band (88-108 MHz).

 

Ik ben hierop gekomen door mijn radio hobby als zendamateur. Ik zend vooral op de 2 meter in ssb (géén FT8!) en probeer zover mogelijk te komen door contact te krijgen met andere zendamateurs uit Europa. In sommige gevallen kan luisteren naar de fm band je een beetje helpen. Zodra je een Spaans fm station hoort heb je kans dat dit op 144 MHz ook lukt.

 

Ik heb een extra richtantenne voor de fm band geïnstalleerd (Stolle US7) en een goede ontvanger (Profline SFP, modulator uitgeschakeld) die harde signalen uit de buurt goed kan verwerken en evengoed zeer gevoelig is voor zwakke signalen. Ik woon net 12 kilometer van de radio/tv toren in Roermond en veel ontvangers zijn voor dx dan niet geschikt.

 

IMG_2628.thumb.jpeg.0bd6292a1765cab4e9c6565029746d12.jpeg

(Bovenin de mast 6 meter lange richtantenne voor 144 MHz en daaronder de 3 meterband antenne)

 

 

Los van de dx uit zuid of oost Europa die je soms hoort is het vrij eenvoudig om stations te beluisteren uit Rheinland-Pfalz in Duitsland of RTL uit Luxemburg in ruisvrij stereo en rds. 

 

IMG_2699.thumb.jpeg.ead71fe2b727ccf2d185050071f5d83a.jpegIMG_2677.thumb.jpeg.267ded29a0374fbf118c3ef660d8a94b.jpegIMG_2675.thumb.jpeg.9a8459ef06970de662719fe5b022df18.jpegIMG_2674.thumb.jpeg.105ce217fd9d74b97d546fbe50749fac.jpegIMG_2703.thumb.jpeg.57d41a2c928d472109e4a877fc870225.jpeg
 

Een grote uitdaging is het drukke radio-landschap in Nederland. Overal steunzenders en iedere plaats (groot en klein) moet schijnbaar een eigen zender hebben waardoor er amper plek is op een overvolle band. Ik moet erbij vermelden dat net hier alles dicht zit omdat ik niet ver van België en Duitsland woon, hierdoor krijgen we wellicht net iets meer zenders door dan elders.

 

Anders gezien is het juist een uitdaging om juist dan die verre station te horen. Het blijft leuk om te doen en je hoort duidelijk de verschillen in “radio maken” tussen de verschillende landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De verticaal gepolariseerde zenders (Nederland) laat ik even voor wat het is.

 

Juist de horizontale polarisatie van mijn antenne onderdrukt juist een beetje de locale signalen.

 

Op verre afstanden waar de signalen tegen de tropo lagen afkaatsen verandert altijd de polarisatie en is het niet meer zo zeer van belang. 
 

De maker van de antennes die je noemt ken ik maar vind het maar een vreemde constructie. Je ziet ze ook niet terug bij commerciële ontwerpen. Wel zie je vaak Körner antennes voorbij komen, maar dat is allemaal zelfbouw. (Fmdx.pl). Maar er zijn ook antennes verkrijgbaar bij de bekendere merken als Fuba en Hirschmann, maar voor dx veel te kort. Persoonlijk vindt ik die van mij ook te kort, mocht wel het dubbele zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
38 minuten geleden, Sprietje zei:

Hoe ontvang je de verticaal gepolariseerde FM-zenders?

Erg goede FM-antennes zijn die van Ron Smith, bijv. zijn Galaxie "G23" , zie: https://www.ronsmithaerials.com/catalogue/photos_randd.php

 

 

Wordt in de laatste foto de schoorsteen nu gestut door de antennemast of de antennemast stut de schoorsteen?

Een constructie die te denken geeft.

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stacken is een veel toegepaste optie bij zendamateurs. Vooral bij EME. Het grote voordeel is dat je een smallere hoofdlob krijgt die smaller is in het horizontale en verticale vlak (bij een H-Stack). Het nadeel bij het stacken is dat er kleine zij lobben ontstaan. En je moet plek hebben in je mast. Verder is het stacken geschikt op 1 frequentie, op de 3 meterband is het echter van 88-108 MHz. Dat is 20 MHz en dat is bijna niet goed te stacken.


Daarom zou ik graag 1 breedband antenne willen hebben die pak hem beet 2 of 3 lambda lang is, dat is een 6 ~ 9 meter boom. Maar er zijn er maar weinigen die dat op de markt brengen. Dus ik ben bang dat ik alsnog zelf een Körner zal moeten maken.

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er mis mee om zelf een antenne te maken. Ik heb vroeger een groot deel van mijn antennes zelf gemaakt. Mijn Band I-antenne was 5 meter lang. Band III had ik gestackt. Ik ontving tv Moskou, Rome, Engeland enz. bij de juiste weersomstandigheden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook gemaakt hoor, mijn garage staat nog vol met deze harkjes voor diverse frequenties. Maar door Polyartrose is dat helaas niet meer te doen. Mijn handen en eigenlijk de rest van mijn lichaam wil dat niet meer. Zeer jammer maar dat is de reden dat ik een commerciële oplossing moet vinden.

 

Ik ben trouwens al heel blij met mijn Stolle US7 hoor. Dat werkt al veel beter dan de kleine antennes die je bij de lokale radio/tv handelaren vindt. Dus klagen doe ik niet. Maar je weet hoe het gaat, als je een antenne hebt heb je altijd het gevoel dat die nog verbeterd moet worden. :D
 

IMG_2722.thumb.jpeg.ab5d82a70f2548ff5f7cb2f7e67e1e10.jpeg

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2023 om 09:07, view zei:

Iets helemaal anders dan satellieten is mijn hobby om verre stations te ontvangen op de fm band (88-108 MHz).

 

Ik ben hierop gekomen door mijn radio hobby als zendamateur. Ik zend vooral op de 2 meter in ssb (géén FT8!) en probeer zover mogelijk te komen door contact te krijgen met andere zendamateurs uit Europa. In sommige gevallen kan luisteren naar de fm band je een beetje helpen. Zodra je een Spaans fm station hoort heb je kans dat dit op 144 MHz ook lukt.

 

Ik heb een extra richtantenne voor de fm band geïnstalleerd (Stolle US7) en een goede ontvanger (Profline SFP, modulator uitgeschakeld) die harde signalen uit de buurt goed kan verwerken en evengoed zeer gevoelig is voor zwakke signalen. Ik woon net 12 kilometer van de radio/tv toren in Roermond en veel ontvangers zijn voor dx dan niet geschikt.

 

IMG_2628.thumb.jpeg.0bd6292a1765cab4e9c6565029746d12.jpeg

(Bovenin de mast 6 meter lange richtantenne voor 144 MHz en daaronder de 3 meterband antenne)

 

 

Los van de dx uit zuid of oost Europa die je soms hoort is het vrij eenvoudig om stations te beluisteren uit Rheinland-Pfalz in Duitsland of RTL uit Luxemburg in ruisvrij stereo en rds. 

 

IMG_2699.thumb.jpeg.ead71fe2b727ccf2d185050071f5d83a.jpegIMG_2677.thumb.jpeg.267ded29a0374fbf118c3ef660d8a94b.jpegIMG_2675.thumb.jpeg.9a8459ef06970de662719fe5b022df18.jpegIMG_2674.thumb.jpeg.105ce217fd9d74b97d546fbe50749fac.jpegIMG_2703.thumb.jpeg.57d41a2c928d472109e4a877fc870225.jpeg
 

Een grote uitdaging is het drukke radio-landschap in Nederland. Overal steunzenders en iedere plaats (groot en klein) moet schijnbaar een eigen zender hebben waardoor er amper plek is op een overvolle band. Ik moet erbij vermelden dat net hier alles dicht zit omdat ik niet ver van België en Duitsland woon, hierdoor krijgen we wellicht net iets meer zenders door dan elders.

 

Anders gezien is het juist een uitdaging om juist dan die verre station te horen. Het blijft leuk om te doen en je hoort duidelijk de verschillen in “radio maken” tussen de verschillende landen.


Als tip en niet als kritiek bedoeld: Je beide antennes zitten veel te dicht op elkaar en moeten minstens een hele golflengte uit elkaar gemonteerd zijn. 
Anders vormt dit hoogfrequent een belemmering. Voor FM dus 3 mtr afstand tot de 2 mtr antenne. 
Wil je het onderste uit de kan dan moet je hiermee rekening houden. 
Verder, hoe los je het probleem met de polarisaties op? Of laat je Nederland met zijn Vpol voor wat het is?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2023 om 16:20, Sprietje zei:

Of je moet de antennes gaan stacken. Dan worden ze ook meteen een stuk richtingsgevoeliger.

Hier 8x Triax FM 8S plus een enkele Triax FM 8S

8x TriaxFM8 ontvangst tot 1000km.jpg

Triax FM 8S.png

Als ik kijk naar dat uiterst dunne mastje, net boven die lattice draagmast dan krijg ik nu al rillingen van de zenuwen voor de eerste de beste storm. 
Dat is er voor gemaakt om om te knikken. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Ik heb gekeken of ik nog een Triax op de kop kon tikken maar die is ondertussen net zo zeldzaam als de Fuba 8 element antenne. Geweldige antennes met net wat meer gain dan mijn Stolle. Er waren zelfs uitbreidingen te krijgen dat er meer elementen opkwamen. Die werden er boven en eronder geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die FM-antenne kun je toch nog een meter laten zakken tot iets boven de rotor. Dan is de afstand acceptabel.

 

Ik had dat probleem niet dat de antennes te dicht op elkaar moesten staan wegens veiligheid bij storm. Ik had 4 lengtes van 6 meter in elkaar, totaal 23 meter hoog en heel de mast was draaibaar. De rotor zat onderaan de mast en bij de 3 verschillende tuihoogtes, draaide de mast in kogellagers. Helaas heb ik geen foto's bij de hand. Tja, het is ook al weer 60 jaar geleden.

 

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruikte daarvoor een lengte stevige dikwandige antennemast met de rotor gemonteerd in de vakwerk mast, 2 meter onder de top, met een mastlager in de top van de vakwerkmast.

Je had dan een stevig draaibaar gedeelte met een lengte van 4 meter om je antennes in te monteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...