Ga naar inhoud


FM dx (ontvangst op de 3 meterband)


view

Aanbevolen berichten

Even los van de topic, de zendontvanger op de foto die ik hier neergezet heb is echt geweldig. Los van de goede specs is de opbouw aanbod binnenkant prachtig om te zien. Op een beurs heb ik deze kast gezien met een plexi plaat aan de bovenkant. Alle delen waren apart ingeblikt en met precisie afgewerkt. Geen draadje wat los door de ruimte hangt. Maar goed er hangt ook een prijskaartje aan, eentje die ik niet kan betalen. De complete lijn kost nu al richting de 20K euro. Ik houd het bij een Icom IC-9700, voor mijn vhf gepruts meer dan goed.

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat is wel zo’n beetje het beste wat er te koop is. 

Ik neem aan dat de antenne en de ontvanger op een gegeven moment zodanig gevoelig zijn, dat je weer moet gaan filteren... 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan komt juist je grootsignaal verhouding om de hoek kijken. Als je kleine zwakke stations hoort net naast een station wat knalhard je ontvanger binnenkomt heb je een goede. Je kunt de beste filters en verzwakkers hebben, zonder fatsoenlijke ontvanger zal het op een gegeven moment toch mis gaan.

 

Dat is zeker van toepassing bij dx ontvangst op de 3 meter. Ik woon net 10 kilometer van de radio/tv toren in Roermond. Bij een beetje goede buitenantenne gaan veel ontvangers over de nek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit doet me denken aan ergens begin jaren 80, toen er op de luchtmachtbasis bij Soesterberg een 40 meter hoge zendmast voor AFN-TV werd opgericht. Zo konden de daar en in de direkte omgeving wonende militairen van de Amerikaanse luchtmacht hun eigen programma's ontvangen. Aanvankelijk werden de programma's vanaf videobanden uitgezonden, en die werden regelmatig door een koerier uit Frankfurt aangevoerd.

Enige tijd later werden de programma's via een satellietverbinding aangevoerd, en ging AFN-TV 24 uur per dag uitzenden.

Ik woonde in Amsterdam Oud-West, en ik plaatste toen een 10 meter hoge pyloonmast op het dak.

Op die mast plaatste ik een paraboolvormige UHF antennen van Sonim. Die bestond uit horizontale gebogen stangen, die aan de uiteinden met speciale haakjes verbonden werden.

Zo ontstond er een parabool van 2,2 meter doorsnede.

In het brandpunt was dan de UHF dipool, en verder naar voren een reflectieharkje, zodat het signaal uit de parabool geconcentreerd op het UHF dipooltje terecht kwam.

In de mast had ik een rotor, zodat de paraboolantenne draaibaar was. 

Onder de paraboolantenne had ik een zelfbouw FM antenne geplaatst. Deze stond dwars op de UHF paraboolrichting, om onderlinge beïnvloeding te beperken. 

De FM antenne was een 9 elements lange yagi antenne van 2 golflengtes, dus 6 meter lang.

De UHF antenne was voorzien van een 28 dB antenneversterker, en ik gebruikte zware kwaliteit coaxkabel, zwart van kleur en zeer stug.

De ontvangst van AFN-TV was perfect, omdat ik een tv gebruikte, die behalve PAL ook SECAM en NTSC kon ontvangen. AFN zond zeer hoog in de UHF band uit, iets boven kanaal 69.

Omdat de antenne draaibaar was, kon ik ook regelmatig piratenzenders ontvangen, zoals Orion TV in Alkmaar. Ook uit Hoorn kon ik een tv piraat ontvangen.

Het leukst waren de DX condities, en dan kon ik vaak tv uit Engeland ontvangen, zoals ITV uit verschillende regio's.

Op een dag S4C uit Wales, zeer sterk signaal, alsof het vlakbij was.

Regelmatig ontving ik zenders uit Duitsland of zelfs de DDR.

Soms Zweden, en één keer zelfs een tv zender uit Grodno, dat toen nog USSR was.

De FM deed het ook erg goed, de openingshoek was zeer klein. De verste zender die ik met deze zelfbouwantenne ontving, was een zender van 1 kW uit Skopje, toen nog Joegoslavië.

Ja, dat waren leuke tijden.

Later verhuisde ik naar Almere.

Daar bouwde ik een 24 elements UHF antenne, waar ik ook dezelfde antenneversterker van 28 dB gebruikte.

Omdat AFN-TV van frequentie veranderde naar kanaal 24, dus laag in de UHF band, en vertikaal gepolariseerd ging uitzenden, heb ik dat nog aangepast in mijn antenne. 

De Sonim paraboolantenne heb ik sinds de verhuizing nooit meer gebruikt, hij was voor mijn dak te groot.

Als tuner voor de FM gebruikte ik een Quad FM4 tuner.

Toen de Amerikaanse luchtmacht Soesterberg verliet, was dat het einde van AFN-TV in Nederland. Nadien ben ik volledig op satellietontvangst overgestapt.

 

  • Like 2

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, AEO zei:

 

Op die mast plaatste ik een paraboolvormige UHF antennen van Sonim. Die bestond uit horizontale gebogen stangen, die aan de uiteinden met speciale haakjes verbonden werden.

Zo ontstond er een parabool van 2,2 meter doorsnede.

In het brandpunt was dan de UHF dipool, en verder naar voren een reflectieharkje, zodat het signaal uit de parabool geconcentreerd op het UHF dipooltje terecht kwam.

Volgens mij was het geen Sonim-antenne maar een parabool-antenne van het merk Antennacraft, de tegenhanger van de parabolische UHF-Cannelmaster. Beide merken hadden daar een kleine- en een grote uitvoering van. De grootste uitvoering van beide merken was 7 foot (213cm)

Bij Cannel Master gaven ze ook informatie hoe je deze antennes kon stacken met 2 of 4 stuks.

Op de foto staat links de Channel Master en rechts de Antennacraft met zijn haakjes.

Zie ook nog een filmpje van deze antenne met een bijzondere dipool.

 

 

 

AntennacraftParabolicUHFAntennasRev.jpg

CM Parabolic Antennas.jpg

Channel Master 4251_2stack.jpg

Channel Master 4251_4stack.jpg

 

Antennas.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het was echt een Sonim, het harkje dat voor de UHF dipool geplaatst was, bestond uit 3 horizintale elementjes die boven elkaar geplaatst waren. Verder komt het wel overeen, en het was een monsterachtig groott ding, met 2,2 meter doorsnede.

Ik denk dat dit soort UHF antennes wel het beste waren, wat je als consument kon kopen.

De tv piraat Orion TV uit Alkmaar kwam bij mij vrijwel ruisvrij binnen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo naar de foto’s van die Amerikaanse antennes kijk dan wordt ik weer sceptisch. 
Ontvangst gevoeligheid staat nergens aangegeven en vooral bij die 4 voudige stack moet de windlast geheel buiten proporties zijn (geweest). 
 

Volgens mij doet een UHF Yagi van de gerenommeerde Kathrein / Hirschmann fabrikanten het net zo goed of zelfs beter.  

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Volgens mij doet een UHF Yagi van de gerenommeerde Kathrein / Hirschmann fabrikanten het net zo goed of zelfs beter.

Ik heb vroeger een test gelezen (vraag me niet waar) waarin dat bevestigd werd , de parabolen vingen te veel wind en waren ook niet zo gevoelig als voorgesteld

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

ls ik zo naar de foto’s van die Amerikaanse antennes kijk dan wordt ik weer sceptisch. 
Ontvangst gevoeligheid staat nergens aangegeven

 

Wat bedoel je met ontvangst gevoeligheid ?  Een antenne heeft een bepaalde openingshoek en gain (versterking) op een bepaald frequentie gebied.  Volgens mij zit de ontvangst gevoeligheid toch echt in je tuner.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel goed compromis is eigenlijk de huis, tuin en keuken matras UHF antenne. 

Die is zeer breedbandig,  heeft een goede voor-achter verhouding, behoorlijke versterking met een redelijke openingshoek en is goedkoop. 

 

Voor de doorgewinterde DXer die het onderste uit de kan wil misschien minder geschikt. 

7 minuten geleden, Codx zei:

en gain (versterking)

 

Ja, ik bedoel versterking. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...