Ga naar inhoud


dish positioner


Konkaz
Ga naar oplossing Opgelost door Mojo,

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik gebruik een oude analoge Johansson ontvanger met ingebouwde positioner om mijn actuator en 1.2m schotel te bedienen. Deze Johansson is stand alone aangesloten enkel om de schotel te draaien en de bediening gebeurt gewoon met de afstandsbediening. Mijn digitale ontvanger is een VU+ (zonder 4K). De Johansson is nu defect en ik zoek nu een aparte positioner om opnieuw mijn schotelantenne te kunnen draaien. Van Diseqc of USALS heb ik geen kennis. Ik merk dat zo'n losse positioner blijkbaar niet meer wordt verkocht. Ik volg dan ook niet meer wat de huidige markt allemaal aanbied omdat ik meer dan voldoening heb met mijn huidige opstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden, minplus zei:

Is de besturing kapot of de actuator?

De besturing is volgens mij zeker  defect maar mogelijk ook de actuator. Ik ben momenteel niet in de mogelijkheid om de actuator buiten te checken. In ieder geval heb ik nog een nieuwe actuator liggen om eventueel te vervangen maar dat kan pas volgend voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Konkaz zei:

De besturing is volgens mij zeker  defect maar mogelijk ook de actuator. Ik ben momenteel niet in de mogelijkheid om de actuator buiten te checken. In ieder geval heb ik nog een nieuwe actuator liggen om eventueel te vervangen maar dat kan pas volgend voorjaar.

Mocht een defecte ontvanger het probleem veroorzaken dan is een V-box een oplossing voor jou . 
Die is naast stand-alone met een afstandsbediening , ook via je satelliet ontvanger te bedienen mits deze diseqc 1.2 ondersteund en je de antennekabel door de V-box lust .

Staat de schotel nu op een positie waarop je beeld hebt ?

Door een gelijkspanning 12 v of meer (max 36 v) op de M+ en M- aansluitdraden van de actuator aan te sluiten , kun je de actuator op die manier nog laten werken als test mits de motor nog goed is . Door de + en - om te wisselen kun je de draairichting omkeren .

Is de reedswitch in de actuator defect is dat voor bovenstaande test geen probleem , echter de Johansson  heeft de pulsen welke door die reedswitch worden geproduceerd , nodig om de actuator te controleren , dus die switch zou ook het probleem kunnen zijn 

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de feedbacks. Ik denk dat inderdaad mijn actuator ook defect is want doet niets wanneer ik er 12v spanning opzet. 

De Johansson geeft allezins ook geen spanning meer door naar de actuator ,dus beiden zijn zeer waarschijnlijk defect.

Een reserve actuator heb ik in bezit en deze kan ik dan volgend voorjaar monteren. Nu nog proberen een stand alone positioner op de kop proberen te tikken want die dingen vindt je niet meer terug bij de satellietboer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
2 minuten geleden, Konkaz zei:

Bedankt iedereen voor de feedbacks. Ik denk dat inderdaad mijn actuator ook defect is want doet niets wanneer ik er 12v spanning opzet. 

De Johansson geeft allezins ook geen spanning meer door naar de actuator ,dus beiden zijn zeer waarschijnlijk defect.

Een reserve actuator heb ik in bezit en deze kan ik dan volgend voorjaar monteren. Nu nog proberen een stand alone positioner op de kop proberen te tikken want die dingen vindt je niet meer terug bij de satellietboer.

Wel op een verkoopsite voor 2e hands spullen.

Daar staat nog een Superjack ez2000 te koop

aangepast door Mojo
  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Konkaz zei:

Bedankt iedereen voor de feedbacks. Ik denk dat inderdaad mijn actuator ook defect is want doet niets wanneer ik er 12v spanning opzet. 

 

Werkt die niet op 36V?

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

Werkt die niet op 36V?

 

mvg

Ja de meeste , een enkele uitzondering op 24 v 

maar zo’n 36 v type beweegt meestal ook op 12 v mits de voeding voldoende vermogen kan leveren , bv een accu of acculader .

Als de actuator vast zit wordt het een ander verhaal .

Konkaz kan de Johanson natuurlijk ook testen met zijn reserve actuator

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2023 om 10:49, Konkaz zei:

Bedankt iedereen voor de feedbacks. Ik denk dat inderdaad mijn actuator ook defect is want doet niets wanneer ik er 12v spanning opzet. 

De Johansson geeft allezins ook geen spanning meer door naar de actuator ,dus beiden zijn zeer waarschijnlijk defect.

Een reserve actuator heb ik in bezit en deze kan ik dan volgend voorjaar monteren. Nu nog proberen een stand alone positioner op de kop proberen te tikken want die dingen vindt je niet meer terug bij de satellietboer.

Morgenavond ben ik weer thuis en kan ik kijken of er ook een AB bij de V-box is die ik op overschot heb

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft even geduurd , maar hier is ie  , een SuperJack  

mocht je interesse hebben PM maar .

superjack.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...