Ga naar inhoud


Welke condensatorwaarde?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik krijg een waterpomp Stork SP120 met een 3fasenmotor  ster/driehoek en wil die op 220V monofase laten draaien  ( spoelen  in driehoek geschakeld )

Op 3fasig gebruik is natuurlijk geen condensator nodig.

Op monofasig gebruik wordt wordt een andere wikkeling (van de 3). met een condensator vb 100µF in serie gezet, en zo haalt men de goede fase verschuiving...

De motor werkt perfekt, ONBELAST, echter de kracht valt weg bij belasting: de foute ( onjuiste ) faseverschuiving.

Nu is m'n vraag aan de ervaringsdeskundigen: welke capaciteitswaarde is hier nodig om de motor onder vollast te laten draaien?

ik vermoed ca 40µF/450V maar ik kan moeilijk een reeks gaan kopen...  en ik denk dat ook de spoeldraaddikte een invloed heeft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vuistregel: Voor het aansluiten van een draaistroom-motor op een enkele fase (zg. Steinmetz- schakeling) is normaal gesproken ongeveer 70 µF per kW benodigd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zou een 250 Watt motor zijn die op die pomp zit.

De condensator zou 17 uF moeten zijn.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er wel rekening mee dat het vermogen tot 70 % kan afnemen bij gebruik op één fase.

Ook moet je bij het bepalen van de waarde van de condensator er op letten dat de aanloopstroom niet te hoog wordt.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op de draairichting... 2 draden (fasen) omdraaien wellicht.

Maar misschien maakt dat bij een zuigerpomp niet uit, weet ik ff niet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2023 om 12:15, Tonskidutch zei:

vertaling?

 

Waarvan?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een drive (Umrichter). 
Dat is een omzetter van 1 of 2 fasen naar 3 fasen draaistroom. 
Daarmee kun je tevens heel mooi het toerental en dus het vermogen van die pomp regelen.
Dat gerommel met een condensator vind ik maar niks en die motor zal je dankbaar zijn. 
Duur zijn ze niet. Ca. 100 - 150 €. 
Met de stroom die je spaart verdiend zo’n drive zichzelf terug. 
 

Zou je de beschikking hebben over een 3 fasen net zou ik er ten alle tijden een drive tussen zetten, al is het alleen al vanwege de stroombesparing in verband met de regelbaarheid van de verkwensie en dus het toerental (= vermogen). 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dan er niet beter een éénfasige motor op plaatsen?

Of gewoon een nieuwe pomp kopen.

 

39 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zou je de beschikking hebben over een 3 fasen net zou ik er ten alle tijden een drive tussen zetten, al is het alleen al vanwege de stroombesparing in verband met de regelbaarheid van de verkwensie en dus het toerental (= vermogen). 

Drie fasen heeft hij niet, anders zou hij de vraag niet stellen. En een pomp op een frequentiedrive plaatsen die je dan nog constant moet kunnen sturen om het juiste debiet te krijgen is voor thuis wel wat overdreven.

 

Mvg

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vermogen van een pomp wordt in de regel gestuurd door de waterstroom af te knijpen. Dat is vandaag de dag niet meer economisch. Helaas. 
Een drive is een mooie oplossing. 
 

Ik heb veel met Frequenz Umrichters (Drives) gewerkt en heb er goede ervaringen mee. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...