Ga naar inhoud


Impendantie luidsprekers 6 Ohm


Coliseo
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een vraagje : ik bezit een stel luidsprekers van 1000 W elk, 6 Ohm.

De bijbehorende versterker is defect en ik zou deze willen vervangen door een goedkoop model met genoeg power.

De geluidskwaliteit is niet de hoogste prioriteit, wel het volume, aangezien het geheel gaat moeten kunnen optornen tegen een gitaarversterker van 50 W.

 

Nu lees ik dat de meeste versterkers die te koop worden aangeboden, ofwel 4, ofwel 8 Ohm gebruiken.

 

Wat kan/mag ik kopen om een compatibele verhouding tussen luidsprekers van 6 Ohm en versterker te bekomen ?

 

Volledigheidshalve hierbij de specs van de luidsprekers als van de defecte versterker.

 

 

 

1704138635101 (002).jpg

1704138661749 (002).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zolang de impedantie van de luidsprekers hoger is als die van de versterker zal de versterker niet overbelast worden.

 

Alleen zal het weergegeven vermogen aan de luidsprekers door de misaanpassing gereduceerd worden

 

Een 4 Ohm versterker is dus de beste oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang het vermogen van de versterker beneden dat van de Ls blijft is er geen enkel probleem met gelijk welke muziek of instrument afgespeeld wordt.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, bellejt zei:

zolang het vermogen van de versterker beneden dat van de Ls blijft is er geen enkel probleem met gelijk welke muziek of instrument afgespeeld wordt.

 

Dat is een fout die veel gemaakt wordt

 

bij een versterker met te klein vermogen, is de kans dat deze bij hoge volumes klipt reëel.

En een gelijkspanning is voor de tweeter nefast.

 

Je mag gerust een goede versterker op een luidspreker aansluiten waarvan het vermogen zelfs lager is dan deze van de versterker.

Natuurlijk wel niet overdrijven.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 jaar DJ/PA  geweest en principe steeds toegepast en NOOIT een opgeblazen versterker gehad zelfs bij meer dan 100 db geluidsniveau en AC DC muziek.

  • Like 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

Dat is een fout die veel gemaakt wordt

 

bij een versterker met te klein vermogen, is de kans dat deze bij hoge volumes klipt reëel.

En een gelijkspanning is voor de tweeter nefast.

 

Je mag gerust een goede versterker op een luidspreker aansluiten waarvan het vermogen zelfs lager is dan deze van de versterker.

Natuurlijk wel niet overdrijven.

 

mvg

Had ik ook al gelezen. Hieronder de copy/paste van de passage. De link kan ik niet geven, omdat die naar een verkoper leidt 

 

Welke speakers passen bij mijn versterker?

Controleer de aansluitingen, de impedantie en de belastbaarheid van je luidsprekers en de aansluitingen, en het vermogen en de impedantie op je versterker. De aansluitingen en impedantie komen overeen, en de versterker moet 150% van de RMS-belastbaarheid van de luidspreker aan vermogen kunnen leveren.

 

Wat is het vermogen en de impedantie van de versterker?

 Bij xxxxxx gebruiken we de volgende vuistregel: een versterker moet 150% van de RMS-belastbaarheid van een luidspreker aan vermogen kunnen leveren voor een correcte werking. Als bij een luidspreker de programmeerbaarheid staat aangegeven, kan je dat getal blind gebruiken. Zolang het vermogen maar een eindje onder de Peak-belastbaarheid ligt!

 

 

 

Voorbeeld: Je hebt een luidspreker met een RMS-belastbaarheid van 100 Watt over een impedantie van 8 Ohm . In het kort: 100 W @ 8 Ohm. We raden aan dat een versterker aan die 150 W @ 8 Ohm aan vermogen kan leveren. Laten we erop letten dat het vermogen 150% van de RMS-belastbaarheid is, en dat de impedantie van de versterker en de luidspreker gelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Jan Ambers zei:

Mijn redenering, ben ik verkeerd verbeter:.....

Een guitaar geeft venijnige kortstondige volume pieken, en die kunnen bij te lage impedantie van versterker de eindtrap beschadigen.....

Dus ik zou gaan voor 8 Ohm speakers

@Jan Ambers

Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest, maar het is niet de bedoeling om een gitaar aan te sluiten op de versterker/luidsprekers.

Deze combinatie wordt afzonderlijk gebruikt en moet voldoende volume produceren om nog hoorbaar te zijn naast een andere combinatie, nl. een gitaar met (andere) versterker 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Je vraag was duidelijk en beantwoord.

Je boxen moeten bij  voorkeur dezelfde of een hogere impedantie hebben als de versterker.

In jouw geval komt dus een 4 Ohm versterker als beste oplossing voor je 6 Ohm luidsprekers tevoorschijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de grap eens kijken wat de impedantie curve is van de luidspreker. Die is alles behalve recht / vlak. De opgegeven impedantie is normaal gesproken genormaliseerd voor 1kHz, maar als er voornamelijk lagere frequenties worden gestuurd, dan zal de impedantie normaal gesproken lager wezen...

 

En zoals eerder opgemerkt, versterker altijd met meer vermogen dan de luidspreker, en ervoor zorgen dat je niet overstuurd. De dynamiek van de muziek heeft altijd wat extra vermogen nodig, en bij dat piek vermogen moet de conus nog steeds kunnen bewegen (niet vastlopen). Als de conus vastloopt, dan wordt de spoel een weerstand, en die zal snel uitbranden. Zolang hij beweegt is het een impedantie.

En je zal verbaasd staan hoeveel extra vermogen je in de luidsprekers kan sturen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...