Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is niet anders dan dat.

En een gezonde en sterke vriendin waar met vliegtuigen glyfosaat werd gesproeid wat ook over haar tuin ging  is inmiddels vrijwel kapot aan Parkinson.

Maar goed, N=1 zegt weinig. Maar er zijn er tigtig.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, Eduard07 zei:

Dat zijn bijna letterlijk de woorden van Caroline.

En dat dan van iemand die niet op de BBB stemt maar wel weet wat er speelt op het platte land.

Nederlandse boeren onmisbaar voor onze voedselvoorziening?

Een narratief.

Denk dat je wel heel naïef moet zijn om dit te denken.

De hedendaagse stijgende prijzen van voedsel zou nu al komen door het verminderde aanbod omdat er boeren hier in Nederland mee stoppen.

Het meeste graan komt uit Frankrijk, Duitsland, Canada, en zelfs Oekraïne!

Logisch toch, de meeste sinaasappels komen uit Brazilië, de meeste druiven komen uit Frankrijk en Spanje, Duitsland is de grootste kaasproducent, uit landen als Ivoorkust, Ghana en Indonesië komt de meeste cacao.

Ga je dan ook tegen die landen zeggen van "stop maar met de productie van de helft, jullie produceren alleen maar voor het buitenland"? 

Extensieve landbouw en veeteelt en natuurbeheer volstaat. 

Uiteraard het ultieme ideale scenario; echter tot de producten in de winkel 2 tot 3 keer zo duur worden en voor de meeste mensen niet meer te betalen zijn.

Maar ook worden op dit moment al producten uit het buitenland gehaald omdat ze daar goedkoper geproduceerd kunnen worden, maar in de landen zijn wel medicijnen, bestrijdingsmiddelen, fokmethodes en een dierenwelzijn toegestaan die hier al jaren verboden zijn.

Met dat in het achterhoofd kijk je dan wel heel anders naar dat genetisch gemanipuleerde blikje mais, die mooi geel blijvende bananen, die courgette, tomaten, aardappelen, appels en aardbeien die in die landen wel genetisch gemanipuleerd mogen worden.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
AI-overzicht

Het sproeien van glyfosaat met een vliegtuig is in Nederland niet toegestaan voor particulieren en wordt in de landbouw niet veel gedaan vanwege de complexe regelgeving en de milieueffecten
. Het wordt wel gebruikt voor het bestrijden van invasieve exoten op specifieke locaties en wordt soms gesproeid met behulp van landbouwvliegtuigen of drones, maar dit is onderworpen aan strikte voorwaarden en vergunningen. 
  • Bedankt 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, gerrit B zei:

De hedendaagse stijgende prijzen van voedsel zou nu al komen door het verminderde aanbod omdat er boeren hier in Nederland mee stoppen.

Logisch toch, de meeste sinaasappels komen uit Brazilië, de meeste druiven komen uit Frankrijk en Spanje, Duitsland is de grootste kaasproducent, uit landen als Ivoorkust, Ghana en Indonesië komt de meeste cacao.

Maar ook worden op dit moment al producten uit het buitenland gehaald omdat ze daar goedkoper geproduceerd kunnen worden, maar in de landen zijn wel medicijnen, bestrijdingsmiddelen, fokmethodes en een dierenwelzijn toegestaan die hier al jaren verboden zijn.

1) De AGF prijzen van dagelijkse groenten en fruit stijgen helemaal niet! Heb je scherpe prijzen van die producten wel eens goed bekeken de laatste weken?

2) Onze AGF en vleesproducten moeten voldoen aan strenge EU voedseleisen. 

Het VK kan je er alles over vertellen met de Brexit vers in het geheugen.

Ik doe dagelijks boodschappen.

Je zegt zomaar wat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
17 minuten geleden, Eduard07 zei:

De AGF prijzen van dagelijkse groenten en fruit stijgen helemaal niet!

en waar worden die geproduceerd?

Op wat appels en peren na komt er op dit moment maar weinig fruit uit Nederland zelf, de rest wordt allemaal elders geproduceerd en dat simpelweg omdat ons klimaat maar 6 tot 7 maand geschikt is voor het telen van bepaalde gewassen.

19 minuten geleden, Eduard07 zei:

en vleesproducten moeten voldoen aan strenge EU voedseleisen. 

tja dat zijn dezelfde instanties die glyfosaat nog tot dec 2033 toestaan.

En die strenge EU voedselzekerheid (waar landen/producenten minimaal aan moeten voldoen) liggen lager dan wat wij hier gewend zijn.

De voedsel zekerheid ligt in Nederland zo ongeveer op het hoogste niveau ter wereld, dus van vrijwel alles wat uit het buitenland komt en wat ook hier geproduceerd wordt is de voedselzekerheid van het Nederlandse product hoger.

25 minuten geleden, Eduard07 zei:

ik doe dagelijks boodschappen.

Je zegt zomaar wat.

Dan winkel jij zeker bij de voedselbank oid. waar het gratis is want overal waar ik kom om eten te kopen is het duurder en zelfs veel duurder geworden.

Dus ik zeg niet zomaar wat maar omschrijf gewoon de dagelijkse werkelijkheid.

lees dit maar eens

vlees en zuivel duurder door krimp veestapel.

Maar dat is natuurlijk volgens jou weer door de agro industrie ingegeven zodat ze hogere winsten kunnen maken.

Geplaatst:
4 minuten geleden, gerrit B zei:

Dus ik zeg niet zomaar wat maar omschrijf gewoon de dagelijkse werkelijkheid.

lees dit maar eens

vlees en zuivel duurder door krimp veestapel.

Maar dat is natuurlijk volgens jou weer door de agro industrie ingegeven zodat ze hogere winsten kunnen maken.

Ik spreek ook over de huidige dagelijkse werkelijkheid die ik persoonlijk constateer.

Het artikel dat jij hierboven aanhaalt, is dus het ABN/AMRO verhaal. Trek je conclusie.

Inderdaad: de agro-industrie speelt een prijsopdrijvend spel. Productie en export uit winstbejag. Kwaliteit en krimp zijn de smoezen.

ABN/AMRO trekt weer aan de touwtjes. Bepaald geen bank met schone handen.

Verder lijkt het, dat je in de verkeerde supermarkten komt, want bij de bekende prijsvechters kun je met een aardig volle tas AGF thuiskomen voor de prijs van een pakje shag met vloei. Keus zat.

Het is maar net waar je winkelt.

Veel mensen winkelen (onnodig) ongezond. En dan zijn er veel dingen (te) duur.

Laatst in Kassa van BNN/VARA iemand die demonstratief liet zien dat hij voor dik €5 maar 1 maaltijd kant-en-klare stamppot met worst en veel zout kon kopen. Daarmee zou zijn dagelijks budget voor de rest van de dag op zijn. (Was aan zijn postuur overigens niet te zien dat hij tekort kwam en hij had een verdomd mooie scooter waarop hij dat plastic bakje met kant-en-klare stamppot  gemotoriseerd ging halen.)

Wij kopen hier voor dik €5-€7,50 de noodzakelijke verse ingrediënten voor stamppot en kunnen er een snelkookpan mee vullen voor meerdere personen.

Verse AGF is niet duur en genoeg dagelijkse en wekelijkse aanbiedingen op de vleesafdeling. 

Voor €2-€2,50 heb je een groot vers volkorenbrood.

Veel Nederlanders zijn beroepsklagers op de automatische piloot.

"Wilt u de kassabon ook mee?"

"Nee, hoeft niet."

Ik wou die bonnen wel eens zien.

En dan zouden we Ontwikkelingshulp moeten afschaffen voor onze boodschappen?

Schaamteloos.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)
54 minuten geleden, minplus zei:

Zij is gewoon helemaal kapot, gerrit, en dan kun je aanvoeren wat je wilt.

Ik zal ook zeker niet zeggen dat alles prima geregeld is maar over het algemeen is het hier juist veel beter geregeld dan elders.

Ik ken bijv. ook schilders die hun hele leven vluchtige dampen hebben ingeademd en zich nu bij het omdraaien al niet meer weten wat ze eigenlijk hadden willen doen.

Daar is dan het "milieuvriendelijke" alternatief voor gekomen in de vorm van watergedragen verf maar ik ken ook weer schilders die arbeidsongeschikt zijn geraakt juist door deze watergedragen verf.

Oud buurman is altijd melkboer geweest wel overleden aan een combinatie van Parkinson en dementie, een melkboer die met zijn milieuvriendelijke elektrische SRV wagen langs de deuren ging maar toch Parkinson.

Ik heb zelf ook een tante met Parkinson, ik had haast gezegd nog nooit van haar leven in aanraking geweest met pesticiden maar heeft wel lange tijd gewerkt in een zwembad waarbij de chloordampen verdacht worden, alleen bewijs is er niet.

Wel is ze al zover dat ze een stoellift moet gebruiken om boven te komen en dat ze nu net vorige week een speciaal bed heeft gekregen om nog thuis te kunnen blijven wonen. (slechts 6 of 7 jaar ouder dan wat ikzelf ben)

aangepast door gerrit B

Geplaatst:
6 minuten geleden, Eduard07 zei:

Veel mensen winkelen (onnodig) ongezond. En dan zijn er veel dingen (te) duur.

Daar heb je helemaal gelijk in, als ik dan reclame zie van voor maar € .... per persoon een complete maaltijd dan kijken wij elkaar vaak aan met 😵 voor dat bedrag hebben wij verse groente met vlees en toetje voor het hele gezin.

Maar normaal kocht ik kipfilet voor rond de 6 euro per kg, daar betaal je nu in dezelfde winkel toch snel rond de 10 euro voor.

Ook de prijzen voor rundvlees zijn toch snel met 35-45% gestegen tov. een jaar geleden. (varkensvlees wordt hier maar minimaal gegeten)

Bewerkt vlees wordt bij ons maar mondjesmaat gekocht evenals kant en klare gesneden en gemengde groente ed.

Enige wat ik kant en klaar koop zijn bietjes maar heb dan wel bietjes gevonden die zonder toevoegingen van suiker en zout in hun geheel zijn gekookt en daar eet ik vrijwel elke dag zo'n 250 gram van.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen