kees321 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Dat een kabel kan breken door veel beweging dat kan ik beamen, bij bewegende machines, maar dan heb ik het over heel veel bewegingen. En dat zal met een mast op en neer niet in de buurt komen. Wel kan de lus door de wind bewegen natuurlijk EN de veroudering door zonlicht. En dan mogelijk water in de kabel. Je hebt de websdr goed aan de gang, dan kun je 'm in de mast hangen, met een korte coax zonder beweging.
view Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april (aangepast) De websdr werkt prima, ontvangst van diverse stations was al mogelijk totdat er wat breuken in de coaxkabel komen. Dan zijn alleen heel sterke stations nog op te nemen. Onderstaande is het baken van ONoUCL (Chemin Du Cyclotron) dat ik via regenscatter ontvangen heb. De afstand is ongeveer 110 km. Dus er moet rap een andere kabel geïnstalleerd worden. https://www.youtube.com/shorts/ZHuq5SeucaQ 22 april aangepast door view
hugogertie Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 16 uren geleden, view zei: De kern kan met wat soldeer net genoeg stijf gemaakt worden, dit heb ik al eens eerder geprobeerd. Maar de door jou genoemde kabel is een prachtige oplossing! Dit is een tijdelijke oplossing, tin oxideert namelijk aan de buitenkant en maakt daardoor na verloop van tijd minder goed contact met de female F connector van de ontvanger. VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1
Drs. IJzerbout Geplaatst: donderdag om 12:12 Geplaatst: donderdag om 12:12 Op 22-4-2025 om 14:33, hugogertie zei: tin oxideert namelijk aan de buitenkant koper oxideert net zo snel als tin ! Stay delulu !
view Geplaatst: gisteren om 12:10 Auteur Geplaatst: gisteren om 12:10 (aangepast) De kabel die Sprietje had aanbevolen is binnen en het scheelt menige dB’s in positieve zin. De ontvangst is weer als vanouds. Duimpje omhoog voor Sprietje!! gisteren om 12:11 aangepast door view 1
Sprietje Geplaatst: 23 uren geleden Geplaatst: 23 uren geleden Heb je de bestaande F-connectors op de kabel laten zitten of heb je er andere opgezet?
view Geplaatst: 23 uren geleden Auteur Geplaatst: 23 uren geleden (aangepast) Ik heb alles laten zitten zoals het geleverd is. Alles is netjes dicht en dat wil ik zo houden. 23 uren geleden aangepast door view
JoeC Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden Ik zou de websdr in een installatiebox boven in je paal monteren. Geen idee wat voor 1 het is, maar qua formaat zal dat best wel kunnen. Dan hoef je alleen maar een netwerkkabel met PoE of eventueel een losse voedingskabel er naartoe te leiden. Ga je wel met coax dan die in lussen om je paal heen en de individuele lussen onderling verbinden. Dan zal je kabel in flinke lussen onderaan de paal neerkomen, krijg je geen knikken etc. Op 600MHz nog RG59 gebruiken zou ik vanwege de demping niet doen denk ik, maar - omdat het 10GHz signaal al is omgezet zit er vast ook wel wat gain in die omzetting....... Welke type kabel is trouwens je gebroken kabel?
view Geplaatst: 18 uren geleden Auteur Geplaatst: 18 uren geleden (aangepast) Dank Joe voor de info. Als zendamateur op 10 en 24 GHz is er wel wat ervaring aanwezig wat wel of niet kan. Alleen de sdr had flexibele kabel nodig en daar had ik nog geen leverancier voor gevonden. Bij alles wat ik gebruik is immers semi-rigid of golfpijp. Om het 600 MHz signaal naar onderen te krijgen is een preamp geïnstalleerd zodat er genoeg peut onder aankomt. Maar het uit en inlieren van de mast gaf wat problemen met de oude coax. Die had namelijk een massieve kern. Ik moet erbij vermelden dat dit ook eerst als test was geplaatst. Nu het goed werkt moest er ook een fatsoenlijke flexibele coax aan geknoopt worden. 18 uren geleden aangepast door view
JoeC Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden @viewTja, in en uitlieren is altijd een probleem. Aircom 15 ging hier altijd wel goed maar die viel "ruim" in grote lussen naar beneden. Beetje rekening mee houden. Recent was er een hele discussie over Hyperflex 13 (50 ohm) die "vaak" problemen oplevert bij beweiging. Oorzaak daar lag op de overgang tussen connector en kabel waarbij de folie net op die plek brak en de kabel daardoor nogal wat verliezen opleverde. Dus connectoren goed, mechanisch veilig mbv krimpkous en (bijvoorbeeld) Scotch 88, afmonteren kan al een stuk schelen. En omdat je kabel vermoedelijk15m "los" naar boven hangt zou je een soort trekontlasting kunnen maken door deze te verstevingen door bijvoorbeeld 2 of 3mm Dyneema touw eraan vast te maken (touw strak, kabel wat losjes). Foliekabel en beweging gaat bijna nooit lang goed.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen